Gå till innehåll

Högt kiselvärde (silikat)


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Fick mitt senaste testresultat från Triton idag. allt var ok utom en parameter - kisel. Det resultat jag fick bekräftar dock det jag hävdat många gånger - höga silikatnivåer leder inte i sig självt till blomning av kiselalger - värdet - jo det var 7035 mikrogram - bara 6935 mikrogram över önskat värde :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På grund av ett feltänk/saknad kunskap. Konstruerade min DSB med ett lager Siporax i botten. Dessutom har jag ett flöde igenom min DSB. Det har visat sig att Siporaxen under anaerobiska förhållande släpper Kisel. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vi har fått lära oss samma saker här. Siporax som släppt Si vid låga flöden/syreförhållanden.

 

Även råkat testa att få kiselsanden i ett sandfilter syrefritt genom att använda en kontakt till pumpen som visst var inkopplad till timern för ljuset. :)

 

Men precis som du säger så har inte heller vi sett något negativt med hög kiselhalt i vattnet. 

 

/ David 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade med Randy Holmes Fairly på reef2reef. Även han tror inte det påverkar negativt men han hade heller aldrig sett så höga koncentrationer. Det jag hade - över 7000 ppb kan ju vara en feltest men innan hade jag stadigt ca 1000 ppb så något gör det i alla fall

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...