Gå till innehåll

Sjöborrstick


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej,

har råkats träffa en diadema under städningen... ser ut så här... ska man göra nåt eller vänta bara tills det går över? smörjt med flytande is iaf...:) tacksamt för upplysning av era erfarenheter:)

finger.JPG

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar spola så varmt vatten som möjligt mellan 10 och 20 minuter över sticket. Det brukar ta bort smärtan. Dock kan du efter några timmar känna dig tjyvtjock i magen - så där det känns precis innan maginfluensa bryter ut. Inte alltid - men det brukar va 50 % av fallen för mig. Går över efter ett dygn. Är du allergisk - uppsök läkare

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har stuckit mej på en diadema. Dock gick taggen av o en 5-6 mm satt kvar i tummen. Fick åka till akuten och operera bort den. Hade tur o få en egyptisk läkare som hade gjort många sådana ingrepp innan han kom till Sverige. Fick huvudvärk, illamående och svettades. Kände mej rejält bakfull kan man säga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en bredspektrum antibiotikakur efter att jag börjat ta bort taggarna. För hela huden svullnade upp, fick feber och allmänpåverkan. De släpper tydligen gift när man tar bort taggarna sa läkaren. Olivolja kan hjälpa så kommer taggen ut av sig själv om några veckor. I mitt hemland är det ganska vanligt. Lokalbefolkningen använder olivolja eller en svart salva som inte finns att få tag på i Sverige. Bara vänta ut, inte ta bort. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...