Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Nelli

Sjöborrstick

8 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

Hej,

har råkats träffa en diadema under städningen... ser ut så här... ska man göra nåt eller vänta bara tills det går över? smörjt med flytande is iaf...:) tacksamt för upplysning av era erfarenheter:)

finger.JPG

Redigerad av Nelli

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spola så varmt vatten som möjligt mellan 10 och 20 minuter över sticket. Det brukar ta bort smärtan. Dock kan du efter några timmar känna dig tjyvtjock i magen - så där det känns precis innan maginfluensa bryter ut. Inte alltid - men det brukar va 50 % av fallen för mig. Går över efter ett dygn. Är du allergisk - uppsök läkare

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret! hade gjort det motsatta , flytande is... men verkar funka oxa, lokaliserat smärta ganska snabbt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av giftet verkar vara ett proteingift - protein förstörs av värme (tänk - koka ägg). den tjyvtjocka känslan verkar dock komma från något annat som inte hetta denatuerar.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde samma sak för några månader sedan. Stack mig medans jag röjde i karet. Men den svidande känslan hängde i några timmar. Ungefär som ett getingstick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som tur hade ingen bit fastnat i såret... kanske handsken räddat mig:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har stuckit mej på en diadema. Dock gick taggen av o en 5-6 mm satt kvar i tummen. Fick åka till akuten och operera bort den. Hade tur o få en egyptisk läkare som hade gjort många sådana ingrepp innan han kom till Sverige. Fick huvudvärk, illamående och svettades. Kände mej rejält bakfull kan man säga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en bredspektrum antibiotikakur efter att jag börjat ta bort taggarna. För hela huden svullnade upp, fick feber och allmänpåverkan. De släpper tydligen gift när man tar bort taggarna sa läkaren. Olivolja kan hjälpa så kommer taggen ut av sig själv om några veckor. I mitt hemland är det ganska vanligt. Lokalbefolkningen använder olivolja eller en svart salva som inte finns att få tag på i Sverige. Bara vänta ut, inte ta bort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu