Gå till innehåll

Fråga om osmos


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har köpt denna osmos: https://shop.foretagsakvarium.se/product/osmos-190-liter-dygn-ink-silikatfilter

Kopplat in till kranen, kört igång och allt verkar fungera bra.

Däremot så blir jag lite fundersam till varför skräpvattnet rinner konstant. Är det nödvändigt att ha en kran kopplad till skräpvattnet för att strypa av det flödet under användning?

 

Någon annan med erfarenhet av just denna osmos, eller tips på vart jag kan beställa en kran om det behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det inte nåt liknande bilden nedan på slangen till skräpvattnet?

597f84f043bf3_400flushkit.jpg.09c35116451e0c4bcb146cec612b8e54.jpg

Länken du bifogade antyder ju att det ska finnas med en kran...

 

Skräpvattnet rinner konstant för det är bara en liten del som pressas genom (omvänd)osmosmembranet och blir till renvatten. Det är därför kranen skall vara stängd vid användning; det ska byggas ett tryck som pressar vattnet genom membranet (det är dock ett litet hål i kranen även vid helt stängt läge, varav det kommer skräpvatten hur kranen än är ställd). Det som inte kommer igenom går förbi membranet och ut i skräpvattenslangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är med all säkerhet en strypning (lika som kranen) men med skillnaden att du kan inte öppna/stänga den (dvs vill du spola ur membranet så får du ta bort den), så det fungerar säkert som det skall!

Däremot kommer du knappast att komma upp i 190 liter/dygn, då det är beräknat med ett högre vattentryck än vi har i våra ledningar. Innan jag skaffad en boosterpump så fick jag ut ca 190 liter/dygn ur mitt membran som ska klara 480 liter/dygn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, då är jag med på noterna.

Då blir det ändå ett motstånd på skräpvattnet. Blev bara förvånad över att det var så mycket skräpvatten som spolade hela tiden, samt att det saknades en kran.

 

Nej precis, det blir såklart inte fullt lika många liter i timmen men denna fungerar bra för mig som endast har runt 80 liters akvarium.

 

Tack för att du tog dig tid att besvara min fråga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev bara förvånad över att det var så mycket skräpvatten som spolade hela tiden

Cirka 5-6 gånger så mycket skräpvatten som du får ut renvatten är (tyvärr) helt normalt. Det är ett fruktansvärt slöseri på vatten att köra våra osmoser (och faktiskt anledningen till att jag skaffade en boosterpump; det går 2,5ggr snabbare att få fram samma mängd renvatten med den, och samtidigt så minskar skräpvattnet med hälften)!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Fishtank sa:

Okej, då får det bli till att skaffa sig en sån.

 

Skicka gärna en länk med den du använder

Den jag använder är för stor för din osmos (jag har en Aquatec 8852 som jag köpte på eBay). Men den här https://shop.foretagsakvarium.se/product/booster-pump-d-d passar till osmosmembran på 50 GPD (gallons per day) dvs 190 liter/dag dvs din osmos.

Du kan säkert hitta andra butiker/eBay mm som säljer den (eller likvärdiga) , jag länkade bara till den första jag hittade i en butik som jag har bra erfarenheter ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Den jag använder är för stor för din osmos (jag har en Aquatec 8852 som jag köpte på eBay). Men den här https://shop.foretagsakvarium.se/product/booster-pump-d-d passar till osmosmembran på 50 GPD (gallons per day) dvs 190 liter/dag dvs din osmos.

Du kan säkert hitta andra butiker/eBay mm som säljer den (eller likvärdiga) , jag länkade bara till den första jag hittade i en butik som jag har bra erfarenheter ifrån.

 

Bugar och bockar. Företagsakvarium är en väldigt bra butik, blir att beställa därifrån

Ändrat av Fishtank
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...