Gå till innehåll

NaCl-fritt salt?


Johan Svensson

Rekommenderade inlägg

18 minuter sedan, danne031 sa:

 

Jag letade en hel del för ett tag sedan när jag skulle dra igång, som nämns en bit upp  ( ;) ), drakfisken och bioted var de enda jag hittade som skickar. Stig har sitt och även i Lerum brukar någon burk av Stigs finnas tillgänglig.

 

Sen låg jag på Företagsakvarium en hel del och det slutade med att de skulle ta hem grotechs och lägga upp i sortimentet men jag har inte kollat hur det slutade, vet att den var restad ett bra tag från tyskarna.

Redigerat; fast nu verkar ju grotechs vara helt fel variant ändå...../förvirrad

Tropic marine har, där jobbar (jobbade??) Balling himself. 

men den produkt Bioted har o Drakfisken verkar bra också. 

O sen finns ju de tyska större nätbutikerna. 

Jag oroar mig mest för att kunskapen verkar här o var försvinna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Johan Svensson sa:


Om inget annat är det lite frustrerande att efter nästan två år med balling och ett väl fungerande kar så börjar man fundera på andra metoder bara för att det är svårt att få tag på NaCl fritt salt.
Nu har jag iaf fått hem två burkar av Aquaforest som m0jjen tipsade om.
Mitt paket från Tyskland som jag beställde 26:e Juni har jag fortfarande inte fått så där vågar jag nog inte chansa att beställa från fler gånger emoji849.png

aj:-( inte bra detta

När jag sysslande med Balling hade fauna marina alla salter. har dom kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-01 at 20:39, Johan Svensson sa:


Jag byter 40 liter var tredje vecka på mitt 350 liters system. Skulle det räcka för att motverka jonobalans?




/Johan

Det beror på hur mkt Ballingsalter du tillför per vecka. Om du tex tillför 200-300 ml i veckan av Balling och struntar i NaCl fritt salt helt,och aldrig byter vatten,  tar det ca 1.5 år så är allt ditt vatten i karet bara NaCl! Byter du vatten skjuter du bara den tiden framför dig lite till. I ditt fall från 1.5 år till ungefär 1.70 år. (alltså 21 månader) 

 

 Tänk att du varje vecka tillför en viss mängd med"fusk" Balling ren NaCl. Salthalten stiger då o då tar du ju ut vanligt saltvatten. Dvs du kommer varje vecka byta ut en del perfekt sammansatt havsvatten mot en lika stor del NaCl-vatten. O mängden som du gör detta ofördelaktiga byta med är din Ballingdos*0.8, dvs om du doserar 200 ml från varje behållare varje dag så byter du bort rätt vatten mot fel vatten med en volym på 480 ml per dag. Ett kar på 300 liter...300000/480=625 dagar...dvs 20 månader. Byter du 10% vatten i veckan blir det 432 ml i veckan du "förstör" istället för 480. 300000/432=22 månader, istället för 20.....

Så svar: 20 månader utan vattenbyten. 22 månader med vattenbyten för att nå situationen med ett akvarievatten bestående av bara NaCl..

 

Så, det är inte alls en försumbar sak detta med att strunta i NaCl fritt salt. 

 

med detta sagt, så är det som jag skrev till Lasse, såklart så att man tillför ju lite annat under resans gång, så riktigt så illa som mina räkneexempel blir det inte...men dom indikerar att problemet är större än vad en del tror. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur mkt Ballingsalter du tillför per vecka. Om du tex tillför 200-300 ml i veckan av Balling och struntar i NaCl fritt salt helt,och aldrig byter vatten,  tar det ca 1.5 år så är allt ditt vatten i karet bara NaCl! Byter du vatten skjuter du bara den tiden framför dig lite till. I ditt fall från 1.5 år till ungefär 1.70 år. (alltså 21 månader) 
 
 Tänk att du varje vecka tillför en viss mängd med"fusk" Balling ren NaCl. Salthalten stiger då o då tar du ju ut vanligt saltvatten. Dvs du kommer varje vecka byta ut en del perfekt sammansatt havsvatten mot en lika stor del NaCl-vatten. O mängden som du gör detta ofördelaktiga byta med är din Ballingdos*0.8, dvs om du doserar 200 ml från varje behållare varje dag så byter du bort rätt vatten mot fel vatten med en volym på 480 ml per dag. Ett kar på 300 liter...300000/480=625 dagar...dvs 20 månader. Byter du 10% vatten i veckan blir det 432 ml i veckan du "förstör" istället för 480. 300000/432=22 månader, istället för 20.....
Så svar: 20 månader utan vattenbyten. 22 månader med vattenbyten för att nå situationen med ett akvarievatten bestående av bara NaCl..
 
Så, det är inte alls en försumbar sak detta med att strunta i NaCl fritt salt. 
 
med detta sagt, så är det som jag skrev till Lasse, såklart så att man tillför ju lite annat under resans gång, så riktigt så illa som mina räkneexempel blir det inte...men dom indikerar att problemet är större än vad en del tror. 

Detta är anledningen till att jag valde Balling över Balling light.
Och som jag skrev i tidigare inlägg vill jag inte gå ifrån Balling då mitt kar funkar bra med det nu.




/Johan
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall med nämna: jag vet om en totalkrasch (= alla sps dog), där vi/man/dem spekulerade i om det kunde bero just på utebliven dosering av NacCl fritt salt! Akvaristen ifråga var/är mkt mkt rutinerad, men berättade för mig att denne slutade med NaCl fritt salt x tid innan kraschen o denne akvarist spekulerade själv i om det kunde bero på det. Nu när jag sitter o räknar på detta o inser att man på ett drygt år byter ut hela vattnet mot rent NaCl vid normalt doserande av Balling (tidigare vid högre dos) samt att vattenbyten endast obetydligt skjuter upp detta scenario, tror jag mer o mer på att detta kunnat vara orsaken. ICP-OES fanns ej då. Jag skulle råda dig @Lasse, att direkt börja med Nacl fritt salt, o alla andra med. (De flesta gör nog det hoppas jag, o hoppas att Balling light försvinner snart). 

Där har triton gjort en välgärning, genom att förenkla detta. Kör man deras flaskor kan man inte fuska. Sen är det synd att man inte lika enkelt kan blanda själv, det blir ju mkt billigare. @stigigemla, gjorde en god insats med sina recept o sin distribution.  

 

Jonas

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig använt NaCl-fritt salt till min balling. Anledningen är att så många sagt att det funkar bra ändå (dålig anledning, men sanningen).

Vad är det som händer i karet när det du beskriver har skett @jonasroman. När akvarievattnet består av NaCl menar jag.

 

Jag körde mitt förra kar i 4 år drygt och måste ju haft en jäkla obalans men märkte ingen skillnad. Bara för att mitt kar funkade så säger jag inte att NaCl-fritt salt är onödigt, jag funderar på att tillsätta det nu för att inte riskera något, men jag tycker det är intressant att det fallit bort ur mångas balling. Det måste väl ändå vara ett tecken på att många lyckas utan att använda det?

 

Ska man se NaCl-fritt salt som en extra livrem istället för en absolut nödvändighet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu läste jag ditt inlägg ovanför. Krasch skulle alltså kunna vara en utgång :/. Syns inte detta på ICP-OES testen? Jag gjorde ett test i mitt kar efter att det varit igång 3,5 år och jag fick ingen röd flagg, men några gula som brukligt.

Detta är en bild innan jag satte stämjärn och hammare i karet

DSC_0014.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, @Lasse med flera. jag har räknat lite fel, fortfarande går vattnet mot rent NaCl, men det tar längre tid än jag skrev. Glömde räkna med att man tar ut NaCl också vid avlägsnandet av vatten för att behålla salthalt. 

 

Så här borde det bli:

Akvarium: 300 l

Balling: 250 ml i veckan

med rätt vatten nedan menar jag saltvatten med någorlunda rätt sammansättning alltså inte NaCl salttvatten

 

Då kommer man vid första veckan ha kvar 300*0.998 rätt vatten. Nästa vecka blir det 300*0.998x..där x blir antalet veckor

Byter vi 10% vatten dessutom blir det 300*0.9982rätt vatten efter x antal veckor.

 

Säg nu att vi vill veta hur lång tid det tar att hela karet till 25% består av endast NaCl vatten. Det är ju ett rätt stort fel, där jag är övertygad om att koraller reagerar betydligt tidigare än så. 

 

Det betyder att:

0.998x=0.75

med vattenbyten blir det:

0.9982x=0.75

 

utan vattenbyte: X= log0.9980.75

med vattenbyte: X= log0.99820.75

 

Antalet veckor det tar för vattnet att bestå till 25% av ren NaCl i ett 300 liters kar med veckodos av Balling på 250ml:

1) utan vattenbyte: 143 v

2) Med 10% vattenbyte/vecka: 159 v

 

Längre tid än jag sa, men tänk på att det kan ske betydligt tidigare vid mer Ballingåtgång, samt att vattenbyten oavsett, har mkt liten betydelse. Det som gör att det trots att tar lite tid, är att man avlägsnar ju vatten pgr  av stigande salthalt och i detta vatten blir det mer o mer det dåliga vattnet som också tas bort, så den dåliga effekten av Balling light avtar över tid. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Jag har aldrig använt NaCl-fritt salt till min balling. Anledningen är att så många sagt att det funkar bra ändå (dålig anledning, men sanningen).

Vad är det som händer i karet när det du beskriver har skett @jonasroman. När akvarievattnet består av NaCl menar jag.

 

Jag körde mitt förra kar i 4 år drygt och måste ju haft en jäkla obalans men märkte ingen skillnad. Bara för att mitt kar funkade så säger jag inte att NaCl-fritt salt är onödigt, jag funderar på att tillsätta det nu för att inte riskera något, men jag tycker det är intressant att det fallit bort ur mångas balling. Det måste väl ändå vara ett tecken på att många lyckas utan att använda det?

 

Ska man se NaCl-fritt salt som en extra livrem istället för en absolut nödvändighet? 

Som jag sagt, lite tjatig är jag, så förstår jag inte varför ens alternativet finns, när det inte är jobbigare svårare eller dyrare. Det är lite som att stå inför två vägval, ett är rätt o ett är fel, båda dörrarna är lika lätta att öppna...varför ens diskutera då att öppna den felaktiga? Ingen kan ju säga att det är rätt att ha salt i vatten med fel sammansättning. Sen vilken betydelse det har o när dåliga saker sker, det är en annan fråga, som vi  inte kan svara på, men just därför, så varför chansa? Håller inte alls med det som skrevs i tråden längre upp "If not broke, do not fix it"...eller rättare sagt...har du fel sammansättning, så ÄR ju nåt "broke", bara det att symptomen ej uppstått än pgr av viss tolerans. Sen när det väl sker så är det försent. Vi mäter o agerar för att förebygga. 

 

En sak hade ju vart om det var krångligt eller dyrt, men nu skall vi ju ändå blanda skiten;-).., så varför inte göra rätt? Oavsett hur lång tid det tar, så är det ju så att du kommer för varje vecka sakta men säkert gå mot ett vatten med sämre sammansättning, och hela vår hobby handlar om att ha rätt vatten. Förstår inte varför Balling light finns. Kommer aldrig förstå. 

Men med det sagt, så är det ju som du säger, det tar tid, och du kan kompenserar upp lite grann med vattenbyten osv...I ditt fall beror det ju på hur mkt Balling du tillsatt totalt, samt hur mkt vatten du bytt, samt att det såklart finns en tolerans hos djuren mot detta. Kanske du efter ytterligare 3 år hade fått en krasch? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du kan räkna på det sättet Jonas - tror du måste räkna på mängde tillförd NaCl för att förstå hur det verkar.

vattnet du tillför kommer ju att dunsta bort (minskar behovet av top off vatten) Kalciumet och karbonaten tas upp - endast natrium och kloridjoner blir kvar. Alla andra salter är kvar i samma koncentration innan du startade ballingen

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Som jag sagt, lite tjatig är jag, så förstår jag inte varför ens alternativet finns, när det inte är jobbigare svårare eller dyrare. Det är lite som att stå inför två vägval, ett är rätt o ett är fel, båda dörrarna är lika lätta att öppna...varför ens diskutera då att öppna den felaktiga? Ingen kan ju säga att det är rätt att ha salt i vatten med fel sammansättning. Sen vilken betydelse det har o när dåliga saker sker, det är en annan fråga, som vi  inte kan svara på, men just därför, så varför chansa? Håller inte alls med det som skrevs i tråden längre upp "If not broke, do not fix it"...eller rättare sagt...har du fel sammansättning, så ÄR ju nåt "broke", bara det att symptomen ej uppstått än pgr av viss tolerans. Sen när det väl sker så är det försent. Vi mäter o agerar för att förebygga. 

 

En sak hade ju vart om det var krångligt eller dyrt, men nu skall vi ju ändå blanda skiten;-).., så varför inte göra rätt? Oavsett hur lång tid det tar, så är det ju så att du kommer för varje vecka sakta men säkert gå mot ett vatten med sämre sammansättning, och hela vår hobby handlar om att ha rätt vatten. Förstår inte varför Balling light finns. Kommer aldrig förstå. 

Men med det sagt, så är det ju som du säger, det tar tid, och du kan kompenserar upp lite grann med vattenbyten osv...I ditt fall beror det ju på hur mkt Balling du tillsatt totalt, samt hur mkt vatten du bytt, samt att det såklart finns en tolerans hos djuren mot detta. Kanske du efter ytterligare 3 år hade fått en krasch? 

 

 

Det jag vill lära mig är vad som händer. Inte vad som är rätt eller fel. Om ett tritontest inte visar några avvikelser efter 4 år med

stor ballingåtgång så vill jag lära mig vad det är i vattnet som händer. Något ICP-OES inte kan visa? 

 

Vet att vilket sätt som är det rätta och funderar som sagt på att börja. Men vill lära mig vilka värden som blir rubbade eftersom tritons mätningar aldrig visade några större problem i gamla karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ämnen som ingår i saltvatten utarmas allihop utom NaCl som anrikas i Ballingmetoden.

Magnesium,kalcium och kalium antar jag att du mäter och kompletterar. Fluor mäter man inte.

Sedan kommer Strontium som några mäter men Brom, Bor och Litium mäter man inte.

Dessutom ingår en massa spårämnen men jag räknar med att man tillsätter mer av dem för korallernas skull.

 

Sulfat borde egentligen ingå men det bildar gips med kalcium vilket är tröglösligt så jag skulle tro de flesta fabrikanter utelämnar det..

 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefärlig beräkning

 

Jag har 35 promille salt i mitt vatten – 77 % av detta består av NaCl – det ger ca 27 promille ren NaCl -> 27  gram per liter -> 8100 gram på mina 300 liter. Resten är andra salter – 8 gram per liter -> 2400 gram på mina 300 liter.

En vecka med min nuvarande Balling kommer att öka min NaCl med ca 54 gram så efter vecka 1 så kommer det vara 8154 gram NaCl -> 2400 gram andra salter.

Efter ett år utan vattenbyten kommer jag ha adderat 2800 gram NaCl och då kommer akvariet ha en hög salthalt men fortfarande är bara 81 % ren NaCl men salthalten är då 44 promille. För att få bort det så får man ta ut saltvatten och ersätta det med sötvatten men den procentuella halten NaCl är efter ett år är fortfarande 81 %. Detta utan vattenbyte. Kör man utan vattenbyte så skall man använda det kloridfria saltet – där är vi överens men hur ser det ut vid ett 10 % veckligt vattenbyte – i mitt fall 30 liter?

 

Tar vi till vattenbyte på 10 % varje vecka så kommer man efter ungefär vecka 44 ta ut lika mycket extra NaCl som man tillför via Ballingoch akvariet kommer att stabilisera sig kring 78 - 79 % NaCl vid en snabb och slarvig beräkning – om jag har nuvarande förbrukning. Har jag högre förbrukning så kommer ju värdena att ändras och man behöver kanske byta en högre procent vatten. Men den lilla ändring jag fått fram här – med vattenbyte bör inte påverka biologin alls

 

Det är nog också förklaringen till varför ditt akvarium fungerade bra @irwin_fletchmed en tvåpart under fyra år.

 

@stigigemlaVilka andra ämnen förbrukas i större grad (strontium vet jag och jod - men andra ämnen som inte tillförs via maten?)

 

Med vänlig hälsning Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Tror inte du kan räkna på det sättet Jonas - tror du måste räkna på mängde tillförd NaCl för att förstå hur det verkar.

vattnet du tillför kommer ju att dunsta bort (minskar behovet av top off vatten) Kalciumet och karbonaten tas upp - endast natrium och kloridjoner blir kvar. Alla andra salter är kvar i samma koncentration innan du startade ballingen

 

MVH Lasse

Fast det är så jag räknat Lasse. Jag räknar på den dosen Balling du tillför, det innebär en viss mängd tillförd NaCl. Denna mängd tillförda NaCl måste  elimineras genom att du tar bort en lika stor del saltvatten från karet som innehåller lika mkt NaCl som Balling tillfört. Om du tex doserar 200ml under en vecka, har du tillfört NaCl i samma mängd som det finns Nacl i 480 ml akvarievatten. Dessa 480 ml måste du förr eller senare avlägsna från karet for att upprätthålla samma salthalt, dvs du byter ut 480 ml akvarievatten mot 480 ml Nacl-vatten en gång per vecka. Jag kan absolut ha räknat fel, men tagit hänsyn till tillförd NaCl. 

 

Så här härleder jag det hela: 

 

Ballingdosen 200ml=600 ml ballingvätskor. 600*8=480 ml. Man tillför alltså på en vecka 480 ml NaCl-vatten med en salthalt på cirka 3%. (faktorn 0.8 härleder jag i min pdf, orkar inte skriva det också, det borde stämma) . Från karet tar du nu bort 480 ml i veckan för att inte få stigande salthalt.  Du ersätter alltså 480 ml NSW(akvarievatten) med 480 ml NACl-vatten(med samma salthalt ungefär). 

Vi går alltså mot att vattnet byts ut från NSW till NACl bara. 

Ca o HCO3 biten tillförs men den förbrukas ju.

jag skriver går mot, för att efter varje vecka kommer en del av det vattnet du tar ut från karet, även innehålls stigande grad NaCl, därför blir den kurvan exponentiellt, dvs du går mot ett slutvärde, dvs det kommer aldrig bli så att hela karet består av 100% Nacl. Där tänkte jag fel i mitt första inlägg. Men sedan rättade jag mig själv. Om vi fortsätter då med exemplet så är 480 ml av 300 liter (vi räknar på ett kar på 300 liter) 0.16%. Dvs den faktor som vattnet går mot Nacl per vecka är (1-0.0016)x...där x är antalet veckor. Om vi då som målvärde säger att vi vill vet hur lång tid det tar att byta ut 10% av akvarievattnet  mot ren Nacl-vatten  så blir det : 0.9984x=0.9

X där blir: 65 veckor. 

 

Då har andra ämnen efter ett år minskat med 10% i sin halt. Det är nog ok, men efter 2 år, 3 år...etc.....

 

Jag kan hålla med om i enlighet med dessa beräkningar att det tar lång tid innan nåt dåligt sker, men jag menar egentligen så här: varför chansa när det inte är svårare att slänga i 49 gram av detta salt per liter när du ändå blandar din Balling?

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Det jag vill lära mig är vad som händer. Inte vad som är rätt eller fel. Om ett tritontest inte visar några avvikelser efter 4 år med

stor ballingåtgång så vill jag lära mig vad det är i vattnet som händer. Något ICP-OES inte kan visa? 

 

Vet att vilket sätt som är det rätta och funderar som sagt på att börja. Men vill lära mig vilka värden som blir rubbade eftersom tritons mätningar aldrig visade några större problem i gamla karet.

Det är matematik. Det som händer är att vattnet "går mot" att bestå av enbart Nacl om du struntar i det NaCl fria saltet. Tiden dit beror på

1) dosen balling

2) samtidiga vattenbyten, dess mängd

 

när det gäller tritons mätningar: 

Även om vattnet går mot ren Nacl, så kommer du ha rätt värden på Mg, Ca och KH, eftersom det är ju detta du tillför med Balling. O näringsämnena kommer inte minska för dom tillför du o producerar. Och sen är det mkt som är nära nog noll från början som triton inte detekterar ens i NSW. Det som kanske borde märkas mest då är väl det som inte Balling tillför, som du inte tillför med mat, och som du inte tillför med andra tillsatser. Jag gissar att du tillfört nåt mer än en ren balling classic? Spårelement? Då kanske det är detta som räddat dig? Sen finns ju 40 ämnen till som triton inte alls tittar på, som minskat i ditt kar pgr av uteblivet Nacl fritt salt. 

Vi ser rätt ofta problem i våra kar, krascher med....vi vet sällan vad det beror på...så det handlar ju lite om att täcka för de hål som går att täcka för, även om vi inte i förväg vet hålets betydelse. 

 

Jag såg igår förresten att NaCl fritt salt från Aquaforrest fanns även hos företagsakvarium, så det lär inte vara svårt att få tag på.  

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Ungefärlig beräkning

 

Jag har 35 promille salt i mitt vatten – 77 % av detta består av NaCl – det ger ca 27 promille ren NaCl -> 27  gram per liter -> 8100 gram på mina 300 liter. Resten är andra salter – 8 gram per liter -> 2400 gram på mina 300 liter.

En vecka med min nuvarande Balling kommer att öka min NaCl med ca 54 gram så efter vecka 1 så kommer det vara 8154 gram NaCl -> 2400 gram andra salter.

Efter ett år utan vattenbyten kommer jag ha adderat 2800 gram NaCl och då kommer akvariet ha en hög salthalt men fortfarande är bara 81 % ren NaCl men salthalten är då 44 promille. För att få bort det så får man ta ut saltvatten och ersätta det med sötvatten men den procentuella halten NaCl är efter ett år är fortfarande 81 %. Detta utan vattenbyte. Kör man utan vattenbyte så skall man använda det kloridfria saltet – där är vi överens men hur ser det ut vid ett 10 % veckligt vattenbyte – i mitt fall 30 liter?

 

Tar vi till vattenbyte på 10 % varje vecka så kommer man efter ungefär vecka 44 ta ut lika mycket extra NaCl som man tillför via Ballingoch akvariet kommer att stabilisera sig kring 78 - 79 % NaCl vid en snabb och slarvig beräkning – om jag har nuvarande förbrukning. Har jag högre förbrukning så kommer ju värdena att ändras och man behöver kanske byta en högre procent vatten. Men den lilla ändring jag fått fram här – med vattenbyte bör inte påverka biologin alls

 

Det är nog också förklaringen till varför ditt akvarium fungerade bra @irwin_fletchmed en tvåpart under fyra år.

 

@stigigemlaVilka andra ämnen förbrukas i större grad (strontium vet jag och jod - men andra ämnen som inte tillförs via maten?)

 

Med vänlig hälsning Lasse

@Lasse, vi räknar fram samma resultat, på ett liknande sätt. Jag får det också till att efter ett år så kommer Nacl delen öka från 77 all 80%. Det är samma som jag skrev, att efter ett år är 10% av vattnet utbytt mot Nacl vatten, 90 % är kvar som nsw. Vi har båda räknat fram samma siffra. Och som jag säger, det tar tid, och ja, efter ett år, lugnt...men 2-3-4 osv.  0.9982x=Y. Y är andelen "rätt" vatten kvar.  X är antalet veckor, i detta fall inkluderat 10% vattenbyte i de exempel vi haft. D

 

resultat

44 veckor: 92 % rätt vatten kvar

52 veckor: 90% rätt vatten kvar

100 veckor: 83% rätt vatten kvar

200 veckor: 70% rätt vatten kvar.: 4 år. alltså fortfarande inte katastrof. 

300 veckor: 58% rätt vatten kvar:   

400 veckor: 48% rätt vatten kvar: Nu består vårt salt utav 90% Nacl. 

 

tänker jag fel nu?...börjar bli lite trött...kan absolut ha missat nåt...svara ut på detta så skall jag kontrollera senare min "formel", men jag tror den stämmer. 

 

Jonas

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med veckovisa vattenbyten (% beroende på dosen Balling) kan man hålla balansen något så när med en tvåpartslösning - se min uträkning. Jag avänder 3 parts på grund av att jag inte gör några regelbundna vattenbyten - det redskapet håller jag i beredskap om jag skulle behöva det. Mitt kar har nu gått ca 1 år sedan sista vattenbytet. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Lasse sa:

Med veckovisa vattenbyten (% beroende på dosen Balling) kan man hålla balansen något så när med en tvåpartslösning - se min uträkning. Jag avänder 3 parts på grund av att jag inte gör några regelbundna vattenbyten - det redskapet håller jag i beredskap om jag skulle behöva det. Mitt kar har nu gått ca 1 år sedan sista vattenbytet. 

 

MVH Lasse

köper det. våra uträkningar verkar  samstämmiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...