Gå till innehåll

Hög Fosfathalt


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltisar!

Mitt kar har varit igång sedan 25 maj i år och jag har kämpat mot enorma Fosfat värden.

Idag ligger de på Fosfat 0,22 och mina koraller är mörka och en del håller på att dö.

Jag har 3 varianter av fosfat remover men värde vägrar att gå ner?

Matat mkt försiktigt, växlar med pellets och djupfryst i olika former.

Noga med att skölja av det frysta och ta bort vätskan.

Alla andra värden har varit stabila under hela uppstarten.

Finns det någon som kan tipsa hur jag ska göra för att få ner Fosfatvärden.

Har dessutom gjort delvatten byten 2 ggr.

Jag har 6 st konstgjorda revpelare kan dessa vara boven?

Hoppas det finns någon som kan ge mig råd?

/Jonas

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

@RozZy

Nja, om vodkadosering ska fungera måste det även finnas tillräckligt med nitrat i vattnet. Så det är inte en lösning som hjälper vid alla tillfällen.

 

@jonas1131

Kan du plocka ut en av pelarna och sätat i en spann med uppvärmt och cirkulerat, nytt saltvatten i en vecka och sedan mäta fosfatvärdet sedan?

Vad har du för nitrat- och nitritvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör vodkadosering och har gjort det från dag 1 akvariumet blev cyklat. Hade runt 5-7 ppm nitrater då.

 

Idag är nitrat och fosfat är ej mätbart för att det är så lågt. Har inte bytt vatten på 3 veckor och allting verkar må topp.

 

Bara att mata med bakterier sammtidigt så går fosfaterna ner också och tillsätta näringsvärden (KH, Alk, Mg, Aminos)

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som @Slanten skriver. Täta mätningar av både nitrat och fosfat i början. Min erfarenhet är att fosfaten sjunker snabbare än nitraten. Nollas fosfaten kommer nitraten att stiga trots vodkadosering. Märker jag att min fosfat är låg och nitrat ökar så behåller jag min vodkadosering samtidigt som jag doserar fosfat. Då märker jag rätt så snabbt att nitraten går ner igen. Men allt detta måste ske i små små doser för att inte förändra något snabbt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...