Gå till innehåll

Hög fosfathalt?


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltisar!

Mitt kar har varit igång sedan 25 maj i år och jag har kämpat mot enorma Fosfat värden.

Idag ligger de på Fosfat 0,22 och mina koraller är mörka och en del håller på att dö.

Jag har 3 varianter av fosfat remover men värde vägrar att gå ner?

Matat mkt försiktigt, växlar med pellets och djupfryst i olika former.

Noga med att skölja av det frysta och ta bort vätskan.

Alla andra värden har varit stabila under hela uppstarten.

Finns det någon som kan tipsa hur jag ska göra för att få ner Fosfatvärden.

Har dessutom gjort delvatten byten 2 ggr.

Jag har 6 st konstgjorda revpelare kan dessa vara boven?

Hoppas det finns någon som kan ge mig råd?

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns andra som är betydligt mer kvalificerade än mig, men tre saker borde vi alla vilja veta innan...

Fråga ett: vad mäter du fosfat med för test?

Fråga två: vilken sorts koraller är det som är mörka och dör? Acro, andra sps, lps, mjukisar?

Fråga tre: vad har du för nitratvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan på er, mäter med Hanna (har 2 st provat bägge samma resultat) 

Nitratet på 10 , Acropororna är det som börjar dö.

Jag har i min värld provat allt men ser inget resultat.

Om någon har ett bra tips så mottager jag det med glädje.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

tror personligen inte att det är ditt fosfatvärde på 0,22 som får dina acroporer att dö. Jag skulle leta efter ngn annan felkälla.

 

MVH Lasse

 

Du har lite rätt där Lasse, jag köpte ett gäng från en saltbutik som skulle lägga ner och det är bara dessa som börjar dö??

De Acroporor som jag haft sen tidigare har mörknat men inte dött eller tendens att dö heller.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan säkert vara fosfatvärde tillsammans med fler faktorer. Eller så är de Acropora som helt enkelt är känslig för högre fosfat. Eller att de flyttat från ett akvarium till ett annat och alla förändringar har gjort att de mår dåligt. 

Som exempel kan vi ta ett akvarie-system hos oss, där fosfat ibland kan stiga mot 0,2. Vi har staghorn-acropora och två andra arter Acropora som växer bra, medan andra arter inte klarar att överleva i detta system. 

 

Annars kan jag bara rekommendera att köra fosfatremover, järn- eller aluminiumbaserad, och se till att byta när det är förbrukat. Se till att det är bra flöde igenom filtret och mät ofta och se när det är dags att byta till nytt media. Förr eller senare har du fått ut de mesta och då kommer det inte vara lika jobbigt längre. 

 

Flytande medel finns ju också, kan vara okej då fosfaten är såpass hög. Var försiktig bara, och sänk inte för fort. 

 

Det var det jag kom på nu. Ljuset kanske kan spela in också? 

 

/ David 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er och tack för all vägledning!

Jag har både levande sten och dessa konstgjorda revstenarna.

Faktum är att mina värden börjar gå ner 0,18 igår så från 0,24 som mest så måste jag nog inse att det tar lite tid!?

De Acroporer som dör kommer från en annat kar, så Davis din teori verkar stämma.

Min som jag haft ett par år de klarar sig fint.

Jag fick värde att röra sig neråt just med ett aluminium baserat remover, de har legat i en strumpa i 2 veckor.

Jag kanske byter och lägger dessa i reaktor istället! 

Jag har en stor samling levandesten som liggeri tunnor med värme och korrekt saltblandning som jag ska bygga rev av i mitt kar.

Mätte fosfaten i tunnorna och fick ett resultat på 0,55! Hur gör jag lämpligast för att få ner värden innan jag flyttar de till mitt kar!?

Ska jag göra fler vattenbyten och ha en strumpa med remover eller har ni bättre tips.

Tackar mkt för er respons!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...