Gå till innehåll

Hur länge behöver man vänta med "död" levande sten?


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis fått hem lite "död" korallsten och undrar hur man på bästa sätt kan göra för att sätta i den i mitt nystartade akvarium.

Har just nu endast doppat stenarna i vatten, sköljt av dem, och stoppat dem i mitt tomma akvarium med sötvatten.

Jag har för mig att det krävs en inkörningsperiod på någon månad där man endast lakar ur död sten.

 

Beställde dessa: https://shop.foretagsakvarium.se/product/marco-rocks-torkad-levande-sten

 

Finns mer information om stenen i denna länk: http://www.marcorocks.com/dry-rock/marcorocks-key-largo-dry-rock-50lb-box/

 

Enligt leverantören så är stenen redan rengjord "Our Key Largo is a once live natural reef rock that is cleanned and sold dry. It comes to you pest and organic free."

Vilket stämmer väldigt bra om ni ser min bild:

Så just nu väntar jag bara på att blanda salt och osmosvatten för att kunna sätta i de första fiskarna.

Hur länge bör jag vänta?

Vore det bättre att köpa inkörd levande sten istället om jag är ivrig att kunna sätta i fisk?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte ivrig att sätta i fisk. ;-)

 

Akvariet behöver bygga upp en bakteriekultur för att kunna bryta ner avfallsämnen från fiskarna. Bakterierna behöver i sin tur näring, så du kan börja mata försiktigt under inkörningen trots att inga fiskar finns i karet. Inkörningen kan snabbas upp med inköpt bakteriestartkultur eller levande sten, använder du ingetdera tar det längre tid (rekommenderas ej). Mät ammonium och/eller nitrit, när dessa värden toppat och sedan sjunkit till "noll" kan du sätta i algätande snäckor och eremitkräftor, därefter enstaka fiskar som matas försiktigt i början.

 

Är stenen fri från fosfat behöver den inte lakas ur, men finns det fosfat lär det märkas i form av grönalgexplosion.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att laka ur sten innebär att göra den ren från dött material som bildar näring man inte vill ha, Marcos är mycket riktigt en mycket ren död sten som generellt inte behöver lakas ur.

 

Detta ska inte blandas ihop med att köra igång stenen det vill säga bygga upp en nyttig bakterieflora precis som Christian beskriver.

 

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt senaste kar startade jag upp med 25kg Marco rocks och 10 kg LS och med Fauna Marins Bakto reef blend och Bakto reef therapie. Fungerande mycket bra!

 

 

Att starta upp med Marcos utan varken bakteriekultur eller LS är något jag inte rekommenderar. 

 

Ändrat av NovemberRain
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...