Gå till innehåll

Hjälp med start av första saltvattens akvariet


Björn Vareberg

Rekommenderade inlägg

Hallå gott folk! 

Jag är i färd med att sälja all sötvattensfisk och satsa fullhjärtat på saltvatten då det verkligen börjar bli dax för mänskligheten att ta tag i saken med att förhindra global uppvärmning!
och min del av det är att lära mig mer om koraller och dess liv, så jag kan visa fler i min omgivning vilket fint liv det lever undervattenytan! 

Men som ny och färsk på denna front behöver jag en kickstart av er som är kunniga inom området som kan mig råd och tips på hur jag får igång mitt "korallrev"

Så till info: besitter jag ett akvarium på 400L med den ett ytter filter Eheim 1200Xl (1700L/h) 

Jag önskar av er en inhandlings lista på vad jag behöver för en lyckad start!

(Jag har fått höra att jag behöver en cirkulation på minst 10ggr volymen på akvariet 400 X 10 = 4000L/h. och ca 40kg levande sten) stämmer detta? och vad mer behövs? skummare osv.... 

Tack på förhand 

Ps. Ni som inte sett filmen se den via länk och vidare på netflix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag skulle säga att du borde börja med att läsa på dig av all info som finns här på guiden. Sen finns det ingen "allmän" lista att använda. Du måste bestämma inriktning på karet och därefter material.

 

Allmänt tips är börja långsamt.

Belysning är bland det viktigaste. Satsa på rejäla grejor direkt. Finns från några hundra för de minsta till flera tusen per lampa. Mazarra, Kessil, Aqua medic... Alla dessa fabrikat har bra lampor till saltvatten.

Cirkulation. är lika viktigt. Bra pumpar med kraftig cirkulation. Finns även här många olika märken. Anpassa efter vad du ska ha i. Det ska inte vara så starkt att allt flyger omkring i akvariet, men det ska inte finnas döda punkter. Dvs platser där vattnet inte rör på sig. Satsa på 2 större pumpar och två mindre. Placera de stora i varsitt hörn mot mitten och två mindre med ström mot kanterna. Du behöver en skummare. Finns många olika märken. Tunze, Deltec mfl. Ta en litet större än vad du tänkt. Det är alltid bra. Se till att luftströmmen från pumpen är bra. Det ska vara mycket skum...

Filter är inte nödvändigt egentligen, men det finns många olika skolor där. En del använder biofilter, en del refugium, en del zeo. Här måste man välja en inriktning som man tror passar. Finns inga rätt eller fel... 

När det gäller inredning, anpassa volymen du har tillgänglig med levande sten, sand och koraller. Börja med lite mjukisar först. (ett år)... De är mer tåliga mot svajiga värden och det har man ofta som ny inom det här. Sen bör du förstås köpa tester för att testa vattenvärden. (salifert är bra). PH, KH, Ca, Mgn, Nitrit, Nitrat, Ammonium... Köp en refractometer för att kolla salthalt. Låt akvariet gå igenom sina cykler innan du har i fisk. (Gröna alger, kiselalger, dino) De brukar vara vanliga i början och det tar ett tag att bli av med det. Under den här tiden, kommer du behöva röra om i gruset, skrapa rutor och ibland även medicinera/behandla mot alger. Det är även så att det i början förbrukas mycket calcium och magnesium samt strontium. Det behöver du köpa och fylla på med. Tänk på att köpa bra salt. Red Sea tycker jag är bra. Men den finns andra märken och man får kolla litet på innehållsförteckningen. Försök undvika salter med hög fosfatinnehåll. Köp en osmos. Koppla den till en kran någonstans och fyll på till en dunk eller behållare där du kan blanda ditt nya vatten. Byt vatten en gång per vecka. Tänk dock på att när vatten dunstar, så ökar salthalten. Du måste alltså blanda nytt vatten med litet lägre salthalt än du har i karet. Annars ökar saltnivån. 

När det börjar bli dags för fisk, musslor, räkor. Köp inte för många på en gång. Börja med några clowner och en anemon. Öka på med en liten kirurg (äter alger) vilket alltid är bra. Sen kan du öka på med litet fler fiskar efter smak. Tänk på att Kejsarfiskar äter koraller, så där måste man anpassa sig efter vilken inriktning man vill ha. 

Ja det var några ord på vägen.....

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för många bra svar och en bra första vägledning! Jag ska börja med att studera och läsa mig in på dem olika trådarna som finns här på forumet och artiklarna för att senare börja införskaffa material in för starten av drömmen man haft sedan långt tillbaka! Sötvatten är kul men saltvatten har jag förstått är saken om man gillar aktiviteter i karet! Tack åter igen, återkommer säkert med fler rådfrågningar! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört eheim i salt utan problem, möjligt att billigare pumpar kan strula.

 

Jag håller med Per om att du bör bestämma dig för vad du vill ha i karet innan det går att tipsa ordentligt om vad som behövs för utrustning.

 

Basen är nog, osmos, automatisk vattenpåfyllning och skummare, sen beror cirkulation och belysning på vad du vill ha i karet. Det kan även tillkomma ytterligare filtrering utöver skummare och levande sten. Jag skulle också råda dig att skaffa en sump för utrustningen, det blir lätt belamrat med utrustning annars.

 

4000 liter i timmen cirkulation och 40 kg levande sten är en gammal tumregel. Med moderna streamerpumpar och fler alternativ än endast sten för att bli av med nitrat så stämmer dom siffrorna nödvändigtvis inte. Nuförtiden brukar man köra så mycket sten som man tycker är snyggt och cirkulationen styrs av vilken typ av koraller man vill ha.

 

Lusläs allt du kan hitta om kar du tycker är snygga så du får en bild om vad du vill ha i karet och hur sådana kar brukar skötas. Sen tycker jag inte du ska bli förförd av någon av de olika metoderna som finns (tex zeovit, eller triton) så här i början, metoderna kan vara bra för att toppa sina resultat dom sista procenten när man är erfaren. Lycka till!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om ett ytterfilter gör någon direkt nytta för ett saltvattenskar. Plastslangarna kan möjligen bli hårda med tiden och orsaka läckage (silikonslangar skall vara bättre). Det bidrar inte särskilt mycket till vattencirkulationen, och mekanisk filtrering är förmodligen effektivare inuti karet. Aktivt kol eller fosfatmedia kan man lika gärna hänga i en nylonstrumpa direkt i karet. Möjligen kan ett ytterfilter bidra till biologisk filtrering (nitrifikation) om det inte sätts igen av detritus, frågan är om den extra filtreringen behövs.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst lite hur div. Ämnen på "mitt akvarium" för att förstå lite mer, som sagt, jag är en riktigt färsking på detta med salt. 

 

Hur fungerar system de alllra flesta verkar ha, akvariumet under bänken med sumpen i och en massa kammare? Skulle någon kunna ge mig ett lättsamt och konkret svar på detta? :) Och vad och hur stor jag skulle behöva för mitt 400l 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Hur fungerar system de alllra flesta verkar ha, akvariumet under bänken med sumpen i och en massa kammare? Skulle någon kunna ge mig ett lättsamt och konkret svar på detta?  Och vad och hur stor jag skulle behöva för mitt 400l 

Denna länk http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/ ger dig en uppfattning om hur vattnet tas från displaytanken och ner i sumpen (och sedan tillbaka från sumpen till tanken via en returpump).

Sumpen kan se ut hur som helst egentligen...jag har först ett refugium, sen en kammare för skummaren och sist en kammare för reaktorer och returpump. Andra har gjort på andra sätt. Googla 'sumpdesign' och liknande, så får du massa träffar och kan kika på olika uppsättningar.
Vissa har även refugium (algodling) och/eller DSB (Deep Sand Bed, för att bryta ner nitrat) i sumpen.

Sumpen är egentligen bara till för att kunna ha tekniken lättillgänglig och utom synhåll (och för att öka vattenmängden då systemet blir mindre känsligt för feldoseringar, övermatning mm med större volym vatten).





Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började med saltvatten för ca 4 månader sedan, hade tidigare bara haft sötvatten. Skulle rekommendera Red Sea's serie Reefer. Köpte själv ett Reefer 250. Allt ingår utom teknik, vilket gör att du får kar, bänk, sump och all rördragning. Sedan väljer du själv teknik alltså belysning, cirkulation, skummare osv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2017-08-17 at 09:40, JonasK sa:

Jag började med saltvatten för ca 4 månader sedan, hade tidigare bara haft sötvatten. Skulle rekommendera Red Sea's serie Reefer. Köpte själv ett Reefer 250. Allt ingår utom teknik, vilket gör att du får kar, bänk, sump och all rördragning. Sedan väljer du själv teknik alltså belysning, cirkulation, skummare osv. 

Låter inte alls tokigt! Hur mycket fick du ge för allt med teknik ca? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Björn Vareberg sa:

Låter inte alls tokigt! Hur mycket fick du ge för allt med teknik ca? 

Karet gav jag 9000 för. Köpte sedan en Radion XR30 Gen 4 Pro begagnad för 6000. Skummare och returpump hittade jag billigt via Fishstreet för 1200 resp. 700. Då har du allt du behöver, även om du kan hitta billigare belysning än så, om du vill. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...