Gå till innehåll

Jebao som trilskas


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har 3 st jebao RW20 som nu trilskas med att starta. 

De är nystädade i ättika och ser helt nya ut men vill likväl inte starta kontinuerligt.

 

Startar ibland i vatten och ibland över. Startar ofta när jag har tagit ut impellern och satt den tillbaka men stoppar nästan direkt igjen. 

Bör jag räkna med att motorerna är kass eller är det något känt fel som får dem att "bromsa" ??

2 andra enheter var likadana men en dag startade de bara och så har de gått sedan dess.. kan väl inte vara 3 måndagsex som ligger här. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft liknande problem med 3st rw15... Har inte kommit på någon lösning eller förklaring, men efter lite trilskande har de oftast startat, kruxet är väl att två av dem sedan har en tendens att stanna igen om de körs på program med varierande flöde.... De har stannat efter allt mellan några minuter och några dagar.... Svarat från Fish Street var att pumparna behövde bytas och ett lite rabatterat pris på Coral Box pumpar istället....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, MattiasN sa:

Jag har haft liknande problem med 3st rw15... Har inte kommit på någon lösning eller förklaring, men efter lite trilskande har de oftast startat, kruxet är väl att två av dem sedan har en tendens att stanna igen om de körs på program med varierande flöde.... De har stannat efter allt mellan några minuter och några dagar.... Svarat från Fish Street var att pumparna behövde bytas och ett lite rabatterat pris på Coral Box pumpar istället....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Till vilken adress sände du? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort en anmälan nu.

 

Det är konstigt för jag vill köra den på puls och har fått rengjort allt så den ser helt ny ut överallt. Även keramikpackningen som är fästet till impellern har legat i ättika.

 

Nu startar pumpen både ovanför och under vatten. Den stoppar relativt snabbt under vatten och man får "putta" igång den. Om den då står på puls så pulserar den mellan 3-7 gånger så stoppar den.. om jag ställer den på kontinuerligt flöde så går den. Så nu står den ovanför den andra pumpen på kontinuerligt och den undre på puls. Skall försöka att slå över om någon dag och se vad som sker.

Om den stoppar igjen så måste det ju vara något med kontrollerna snarare än pumpen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, greger sa:

Det troliga är väl att styrningen är paj - inte helt ovanligt på dessa.

 

Hur kan man kontrollera det på något sätt? Menar du då att det bör fungera med en annan kontroller? Har ju 4 kontroller liggandes med olika funktionsgrad. Några lyser inte längre och några verkar inte förstå kommandon men man kan ju då testa mot en som faktiskt fungerar.. om det nu skulle vara kontrollern menar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MattiasN sa:

Jag har testat med olika strömförsörjningar och olika controllers med samma resultat men nu har jag en som verkar funka i "else-mode" igen efter att innan stannat i alla andra läge än konstant-fart....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Vilka andra kontrollers och elförsörjning tänker du på? Andra kontrollers och adaptrar från jebao eller andra märken? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka andra kontrollers och elförsörjning tänker du på? Andra kontrollers och adaptrar från jebao eller andra märken? 
 
Nä, alltså från olika Jebao.... Har en drös liggande efter pumpar som lagt av genom åren och de rw15 som fungerat bra, min slutsats har varit att det hos mig är pumparna som krånglar....
Jag har några Coral Box hemma nu, de verkar vara snäppet bättre än Jebao, tystare direkt ur lådan och annan controller men jag har inte läst instruktionen riktigt än...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som RW och PP modellerna har någon typ av elektronik inbyggd i själva pumparna. Jag har många RW/PP 20 på ett ställe jag jobbar då och då (nu ca 70 st) De har inte visat någon sådan här svaghet. Men de håller ca 1,5 år i den miljön de är i och den är tuff mot den. Oftast är det kabelgenomföringen som ger sig på grund av att 3 kg malar spelat huvudboll med dem. Ibland kan de stanna och då brukar en norsk reset lösa problemet. Det verkar som det finns någon överbelastningssäkring inne i pumpen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st Jebao RW8 sedan 1 1/2 år tillbaka, den ena av började trilskas med att starta för en tid sedan, det jag gjorde var att slipa lite på rotoraxeln på den! Det gjorde susen för mig och pumpen har fungerat bra sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, jag har som sagt provat flera controllers, varav någon helt ny, min känsla är att det är pumparna som strular, men samtidigt så känns det väldigt budget över controllersen så de kanske ibland skakas sönder direkt vid frakten?
Men intressant att det hjälpte att slipa på roteraxeln, det verkar hos mig som dessa kan vara en del av problemet då de verkar "sätta sig" och då kanske det är logiskt att det hjälper att slipa dessa lite :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, greger sa:

Det kan ju vara så att den här mjukstarts/strömbegränsarkomponenten sitter i motorhuset och inte i kontrollern

det är det jag försökte säga ja.....

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MattiasN sa:

Hm, jag har som sagt provat flera controllers, varav någon helt ny, min känsla är att det är pumparna som strular, men samtidigt så känns det väldigt budget över controllersen så de kanske ibland skakas sönder direkt vid frakten?
Men intressant att det hjälpte att slipa på roteraxeln, det verkar hos mig som dessa kan vara en del av problemet då de verkar "sätta sig" och då kanske det är logiskt att det hjälper att slipa dessa lite :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Ja om det är begränsaren som slår ifrån så känner den att det är trögt - tolkar det som en låsning och slår av - så kan det vara

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepp

 

Kan ju också faktiskt var så att tröghets/begränsaren slår till om man har streamern nära en annan magnetisk källa

magneterna i våra pumpar och fastsättninganordningar är ganska kraftiga nu för tiden kanske kan vara något att

tänka på.

En tanke från en gubbe och den är helt gratis :triumphant:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...