Gå till innehåll

Önskelista fisk


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat fundera lite på vilka fiskar jag skulle vilja ha och skulle behöva lite input. 

 

Karet har måtten 190*80*60, sumpstorlek?(ej tillverkad men maxmått är ca hälften av karet då jag inte kan komma åt utrymmet från sidorna). 

 

Det jag är mest orolig för är kirurgerna, skulle vilja ha:

1 A. Achilles hybrid

1 C. Flavicauda

1 C. Strigosus

1 Z. Rostratum

Alla kommer köpas samtidigt och så små som möjligt (3-4cm om det finns så små) och köras i karantän. Tanken var att köra alla 4 i samma karantän, vilken storlek skulle behövas för karantän i ca 2 månader? 

Ett annat problem kommer väl vara att få tag på alla samtidigt, kanske rentav omöjligt. 

 

Utöver detta ett clownpar + lite andra roliga småfisk med personlighet tror dom heter

gylta och hökfisk. 

Fick tips om att skaffa en wrasse (som tydligen äter plattmask), tips?

 

Hade eventuellt velat prova en Moorish Idol men vet att statistiken inte är så bra för den fisken + att 2 av kirurgerna kan blir rätt stora och finns ju en gräns vad karet klarar av i simutrymme/belastning. 

 

Kom gärna med tips på rolig/nyttig fisk eller åsikter gällande dom jag listade. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som den klart klurigaste av kirurgerna är Achillesen som ställer väldigt höga krav på vattenkvalitet och är en prickmagnet av rang... Rostratum tror jag knappt är möjlig att få tag på? Har aldrig set en, de kanske går att få hem beställning jag är tveksam men vet inte säkert....
Jag skulle avvakta med Achillesen till karet är riktigt ingånget (6 mån+ med stabila värde). I övrigt är det nog bara att köra men du får nog sikta på ån annan zebrasoma eller annan kirurg än Rostratum och vara väldigt tålmodig med Achillesen

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret @MattiasN

Gillar hur hybriden ser ut och jag har hört att den inte skall vara fullt så ömtålig som vanliga Achilles. 

Tanken är att alla kirurgerna skall beställas, att vänta på någon svensk butik skall ta hem dom självmant är definitivt inte lönt :) 

Men även om man butiken beställer hem så är det nog svårt att få dom samtidigt. 

 

Man kanske hade kunnat ta dom två C:na och hoppas kunna få dom andra två samtidigt lite längre fram. 

Har överdimensionerad UVC till karantänen så hoppas att det skall hjälpa mig. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret @MattiasN
Gillar hur hybriden ser ut och jag har hört att den inte skall vara fullt så ömtålig som vanliga Achilles. 
Tanken är att alla kirurgerna skall beställas, att vänta på någon svensk butik skall ta hem dom självmant är definitivt inte lönt  
Men även om man butiken beställer hem så är det nog svårt att få dom samtidigt. 
 
Man kanske hade kunnat ta dom två C:na och hoppas kunna få dom andra två samtidigt lite längre fram. 
Har överdimensionerad UVC till karantänen så hoppas att det skall hjälpa mig. 
 
Mvh
Kim
Ah tänkte inte riktigt på "hybrid", men är hybrid av achilles någon variant som finns tillgänglig? Med tanke på hur ovanlig "vanlig" är? De flesta hybridvarianter av kirurger o liknande fiskar är nästan omöjligt att få tag på, när de ens finns kostar de oftast väldigt väldigt mycket.... Bara en tanke....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@MattiasN

jo, ovanlig och dyr är den men går nog att få tag på. Har inga problem med att vänta :) 

Achilles är nog inte superovanlig, handlar kanske mest om att butiker inte vill ta hem den då pga den är känslig. Men ber man butiken om en så tror jag inte man behöver vänta mer än några månader. Har sett den på en del ställen på nätet bland annat DeJong. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@MattiasN
jo, ovanlig och dyr är den men går nog att få tag på. Har inga problem med att vänta  
Achilles är nog inte superovanlig, handlar kanske mest om att butiker inte vill ta hem den då pga den är känslig. Men ber man butiken om en så tror jag inte man behöver vänta mer än några månader. Har sett den på en del ställen på nätet bland annat DeJong. 
Mvh
Kim
Okej, bara att köra, klart man ska sikta efter det man vill ha!
Ska genast googla och kolla in den

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 6.8.2017 at 09:01, Kimozabe sa:

Jag har börjat fundera lite på vilka fiskar jag skulle vilja ha och skulle behöva lite input. 

 

Karet har måtten 190*80*60, sumpstorlek?(ej tillverkad men maxmått är ca hälften av karet då jag inte kan komma åt utrymmet från sidorna). 

 

Det jag är mest orolig för är kirurgerna, skulle vilja ha:

1 A. Achilles hybrid

1 C. Flavicauda

1 C. Strigosus

1 Z. Rostratum

Alla kommer köpas samtidigt och så små som möjligt (3-4cm om det finns så små) och köras i karantän. Tanken var att köra alla 4 i samma karantän, vilken storlek skulle behövas för karantän i ca 2 månader? 

Ett annat problem kommer väl vara att få tag på alla samtidigt, kanske rentav omöjligt. 

 

Utöver detta ett clownpar + lite andra roliga småfisk med personlighet tror dom heter

gylta och hökfisk. 

Fick tips om att skaffa en wrasse (som tydligen äter plattmask), tips?

 

Hade eventuellt velat prova en Moorish Idol men vet att statistiken inte är så bra för den fisken + att 2 av kirurgerna kan blir rätt stora och finns ju en gräns vad karet klarar av i simutrymme/belastning. 

 

Kom gärna med tips på rolig/nyttig fisk eller åsikter gällande dom jag listade. 

 

Mvh

Kim


De kommer i lite större storlekar än 3-4 cm om du skall ha de fiskarna du har listat upp.

Hybriden är ovanligare än ovanligast.. det är enkelt å få tag på rostratum och gemmatum men achilles hybrid med t.ex. nigricans är svårt. Har aldrig sett live och aldrig sett på listorna. 

C. flavicauda är inte heller någon vanlig fisk.

Antar att du har insikt i priserna för dessa fiskarna och då bör du inse att en separat karantän är absolut bäst. Annars riskerar du allting 4x så mycket ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-11-04 at 21:11, Dimorb sa:


De kommer i lite större storlekar än 3-4 cm om du skall ha de fiskarna du har listat upp.

Hybriden är ovanligare än ovanligast.. det är enkelt å få tag på rostratum och gemmatum men achilles hybrid med t.ex. nigricans är svårt. Har aldrig sett live och aldrig sett på listorna. 

C. flavicauda är inte heller någon vanlig fisk.

Antar att du har insikt i priserna för dessa fiskarna och då bör du inse att en separat karantän är absolut bäst. Annars riskerar du allting 4x så mycket ;)

Helt rätt att achilles hybriden är ovanlig, jag har bara sett den en gång i lagersaldo. Samma med leucosturon hybriden, har sett bilder på den och måste säga att den såg mycket trevlig ut. 

”Gemmen” har aldrig riktigt lockat mig. Rostratum brukar oftast finnas i större storlekar men händer att dom dyker upp i lite mindre format runt 4-6 cm. 

Flavicuadan har jag sett ”stockad” massor av gånger. 

 

Anldningen till att jag vill ha dom så små som möjligt är att dom ska kunna gå i samma karantän, har inte möjlighet att smälla upp 4 st 200 liters med skummare, uvc etc :) 

Sen kanske 200 liter med 4 kirurger är på tok för litet? Hade kunnat köra 200+112+54 (eventuellt köpa ett extra 112) men då hade dom ev. fått bli skummarlösa med täta vattenbyte. Har bara en uvc, där är väl egentligen det största hindret, inte så sugen på att köpa 2-3 uvc till för att sen bara slänga/sälja dom när karantänen är avklarad :sleeping:

 

Jag har dock börjat ändra mig lite i val av fisk, har tid på mig att bestämma mig. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...