Gå till innehåll

Freddes IM NUVO 30L


Fisk-Fredde

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Nu är det väl dags att dela med sig precis som jag är så tacksam att många andra gör!

 

Jag är väl lte av en inkörd nybörjare, många sötvattensakvarium gick över i ett väldigt litet salt som jag har hanterat lite på känn men lite tips från Triton, Aqua Stockholm (innan de la ner) och självklart en del från Youtube och Guiden.

 

Efter att i snart ett år haft ett väldigt enkelt utrustat 25 liters nanokar på kontoret med lyckat resultat fanns det äntligen möjlighet till något aningen större. Det har funnits planer på mycket större men plötsligt blev det en flytt och nu en renovering som dikterade storlek, iaf för den närmaste tiden...

 

På en bänk i en hall på övervåningen fanns det till slut en plats där jag kan hållas iaf några månader ostört, med en 40 cm djup bänk med snedtak ovan blev det till att leta lite efter något som passade men efter lite jakt på nätet var det klart att det var ett Nuvo 30L från Innovative Marine som skulle inhandlas!

 

Med sump i ryggen på karet och måtten 90x35x40 (långt x högt x brett) fick det plats perfekt, en totalvolym på ca 100 liter kändes också ganska lagom. Man kan liksom både göra lite kul saker men ändå inte rygga tillbaka för möjligheten att byta upp sig om den presenterar sig framöver.

 

Just nu håller det på att gå in sig med LS, ska låta det gå 10-14 dagar innan jag suger ut allt jox som stenen släpper då hivar jag i sand och låter det stå i 14 dagar till. Det är iaf planen men kom gärna med synpunkter på det!

 

 

Hittills kan jag väl passa på att dela med mig av min upplevelse av själva karet och det som kommer med,

 

Det ingår filtersockor och returpump vilket jag tycker kändes generöst oavsett kvalité då karet i sig känns så välbyggt och fint att jag köpte det även om det inte ingick något mer! filterkammarna verkar fungera bra med tyst flöde och för karets storlek, mycket plats för teknik.

 

Om jag ska gnälla på något så är det väl ljudvolymen på pumpen men det har bara varit igång i en vecka så det kanske kommer förbättras!?

 

Övrig teknik som hittills införskaffats är IMs egna skummare, verkar vara någon europeisk modell alternativt utgående för den finns inte på deras hemsida men för under tusenlappen får den väl godkänt om den skummar!  Är dock redan lite orolig så har sneglat på Aqua Medics EVo1000 men då måste jag ha den hängande utanför karet vilket jag egentligen ville slippa... vi får se.

 

Har också införskaffat IMs mediareaktor som jag tänkt köra kol i vid behov.

 

Någon tydlig inriktning har jag inte valt än men snygga fiskar och Acans kommer nog vara tongivande.

 

Belysning håller jag på och väljer nu men har inte landat i något mer än några alternativ:

 

1 x AI HYDRA 52

2 x AI HYDRA 26

1 x Kessil AP700 (den jag vill ha men lite överkurs för ett kar i denna storlek)

2 x Kessil A360 (sugen men men kontrollerna blir det nästan samma pengar som ap700 och då är det ändå styrning från stenåldern)

1 x Gieseman Vervve

 

 

Bilder kommer!

 

Håll till godo!

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...