Gå till innehåll

Kvartssand??


Simon.

Rekommenderade inlägg

Hur är det möjligt? Vad får silikaten att lösa upp sig och släppa? Kan sanden lakas ur eller har den löst upp sig helt vid det laget? Sker detta enbart i saltvatten? Om man sköter sina vattenbyten, kommer inte silikat utsläppet bli negligerbart eller släpper den grova mängder?

 

Många frågor men det är en bra fråga och jag tycker det vore intressant att höra svar. Jag tycker det låter som en myt snarare och har svårt att se hur det skulle vara ett problem? Kvartssand känns väldigt svårlöslig och solid, kanske skulle silikat risken vara föredragbar mot korallsandens mer porösa struktur och möjlighet att absorbera näringsämnen? Eller lösa bunden fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har ju dock det(i det här fallet i form av siporax bör nämnas) i en anaerob miljö. Frågan är om det blir något större bekymmer vid en normal sandbädd på ett par cm?

 

Siporax är ju ändå ingen udda produkt i de flestas kar här. Men det är väl ingen större epidemi av silikat? Mer än alla andra besvärliga ämnen det förs kemiskt krig mot :-)

 

Kan det finnas misstankar om att glaset i våra kar släpper silikat? De består väl också till stor del av kvarts?

 

Ett inlägg där @Lasse omnämner saken: 

 

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det blev lite diskussion! ☺️

Jag hade inte. Behövt lägga så många kronor på korallsand till mitt akvarium, men min tanke var mest att jag har sand jag tycker är fin, och det känns rätt hemskt att slänga den istället för att återanvända den. (Jag känner mig redan som en rätt dålig person som beställt levande sten, som kanske är plockad ifrån något korallrev...)

 

Så risken är alltså att det släpper lite/mycket silikater vilket kan leda till en algblomning, men ingenting som är giftigt för fiskarna/korallerna? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fruktansvärt intressant detta! Så i teorin hade man tillomed kunnat välja ett grus som kan släppa silikater om man ska ha ett akvarium med fokus på algätare/betare, för att slippa tillföra  extra foder?

 

Det bygger ju givetvis på att man ser en ökning av algtillväxten, och inte som Lasse som lyckats undvika den trots skyhöga silikatvärden ☺️Otroligt vackert akvarium har du dock Lasse!

 

en annan fråga... jag kan logga in på SG med min Mac dator, men varken skriva nya inlägg eller starta trådar. Antingen måste jag använda min telefon(iPhone...) eller bootcampa datorn till Windows. Är det fler som har problemet att iOS verkar spöka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har kiselsand i två trycksandfilter(poolfilter). Så länge dessa fungerar som de ska har kiselnivån enligt ICP(Triton) var på okej nivåer och inte ökat. När de fungerar som de ska så är det gott om syre i filtret och sanden som vattnet filtreras genom. När vi råkade klanta oss och sätta i pumpen till ett sandfilter på en kontakt som var styrd med timer(vi har vägguttag som styr ljuset i vår gamla del) så steg kiselnivån stadigt :) Då var alltså pumpen avstäng under natten och det blev förmodligen syrefritt i filtret. 

Efter att vi upptäckte detta och bytte så att pumpen var igång hela tiden så har Si sjunkit ned mot bra värden ganska fort. Så det förbrukas en del. 

Vi har heller aldrig haft problem med tillväxt på koraller vid högt Si, inte heller algblomningar då.

 

Det var lite mer om kiselsand i korallakvarium :D

 

/ David  

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...