Gå till innehåll

Vit botten


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Godmorgon saltisar!

 

Jag har länge velat ha en vit botten i akvariet och det har jag genom åren löst med vit sand. Men, jag har ALDRIG lyckats med att hålla sanden konstant vit utan får alltid alger trots en hel del sandvändare av olika slag. Sen är det en nästintill omöjlighet att få sanden att ligga still hur man än vrider och vänder streamerpumparna. 

 

På R2R sprang jag på det här akvariet vars akvarist bor i Italien. Han har löst det med vit vinyl på undersidan av akvariet. 

Varför har man aldrig tänkt på det tidigare? 

https://www.reef2reef.com/attachments/20170501_211217-jpg.517243/

 

Tycker det ser riktigt bra ut (ja, det blir en hel del skrapande). 

 

Min problematik är att mitt akvarium har varit igång sedan dec och jag har två alternativ:

1. Köpa ny sand, tex ATI Fiji White Sand och ha i. 

2. Tömma hela akvariet på allt, vända upp det så man kommer åt undersidan och sätta dit den vita filmen. 

 

Rent spontant borde det bli minst belastning för akvariet om jag lägger i mer sand? 

Eller är det värt den belastning på akvariet det innebär att tömma allt?

 

Hur hade ni resonerat? 

Ändrat av NovemberRain
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog svårt att skrapa under/nära stenen utan att flytta dem. Det går ju inte heller att använda magnetskrapa, så du måste sticka ner armen i karet varje gång vilket stör djuren.

 

Konstigt att man alls kan se vinylen förresten, och att inte botten fungerar som en spegel. Måste vinylen klistras mot glaset med såpvatten för att det skall funka? Mitt kar ligger på ett liggunderlag, och det syns inte genom frontrutan.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag målade botten vit när jag satte upp akvariet. Tyvärr fäste färgen lite dåligt så det skrapades bort ett par fläckar vid monteringen...grr. Men annars funkar det fint. 

En lite lustig effekt är att min solytariensis har tydliga tillväxt kanter på undersidan...

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar vad läckert! Gissar att botten reflekterar ljuset avsevärt mycket bättre än sand :) 

 

Frågan kvarstår.... vågar man tömma akvariet för att fixa en vit botten. Känns ändå som att det kommer ställa till mer problem än vad en vit  botten ger i positiv effekt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmm, en fråga 

On 8/12/2017 at 7:57 AM, NovemberRain said:

1. Köpa ny sand, tex ATI Fiji White Sand och ha i. 

 

 

Du har redan sand i botten, vad är skillnad med Fiji sand?

 

Jag ska börja med min karet kanske nästa månad. Redan har beställt men jag är inte säker om jag ska lägga sand i botten eller gör den med vit vinyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Salah sa:

mmm, en fråga 

 

Du har redan sand i botten, vad är skillnad med Fiji sand?

 

Jag ska börja med min karet kanske nästa månad. Redan har beställt men jag är inte säker om jag ska lägga sand i botten eller gör den med vit vinyl.

 

Om du inte startat ännu skulle jag sätta vinyl oavsett om du funderar på det, för om du ångrar dig och vill ha sand så syns den ändå inte :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exact... redan har lagt i min to do list. Det har är en bra ide faktisk. Ska köra med Fiji sand men ska fixa den vit vinyl först. Jag vet inte vad ni menar med såpvatten, vad är såpvatten och vad måste göra med såpvatten och vinyl  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Salah said:

Jag vet inte vad ni menar med såpvatten, vad är såpvatten och vad måste göra med såpvatten och vinyl  

Såpavatten skulle det kanske stå... Vanligt kranvatten med några droppar diskmedel i, som man använder för att vinylen skall fästa ordentligt mot glaset. Det är samma princip som när man monterar fönsterfilm på vanliga fönster.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...