Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Warmar

Baillingmetoden förbrukning och kostnad

5 inlägg i detta ämne

Hej på er!

Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. 

Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater?

Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? 

När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte få plats. 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen beror helt på antal stenkoraller, typ av stenkoraller, tillväxttakt, mm, mm... Din fråga går egentligen inte att svara på. Men om jag skall haspla ur mig något så..

Ett 275L proppat med stora snabbväxande SPS kanske förbrukar mellan 1-4 dl ur varje behållare per dygn, det är en gissning baserad på egen erfarenhet.

Hur ofta man blandar nya stamlösningar beror dels på hur stor förbrukning man har och dels hur stora kärl man blandar i.

Här kan du läsa dig till grunderna. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen tack! Förstår att det var en svår fråga. Fortsätter att läsa in mig på det innan det blir dags :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förbrukar 700ml från varje dunk/dygn.
Akvariet är på 540L. Bifogat en gammal bild och då låg de på ca 600ml så nu kan du se mängd korall i förhållande till förbrukning.

/André

c0421b7eae666f8054263b988fd62ad1.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra då har jag en uppfattning om storlek och förbrukning :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu