Gå till innehåll

Baillingmetoden förbrukning och kostnad


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

 

Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. 

Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater?

Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? 

 

När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte få plats. 

 

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förbrukningen beror helt på antal stenkoraller, typ av stenkoraller, tillväxttakt, mm, mm... Din fråga går egentligen inte att svara på. Men om jag skall haspla ur mig något så..

Ett 275L proppat med stora snabbväxande SPS kanske förbrukar mellan 1-4 dl ur varje behållare per dygn, det är en gissning baserad på egen erfarenhet.

 

Hur ofta man blandar nya stamlösningar beror dels på hur stor förbrukning man har och dels hur stora kärl man blandar i.

 

Här kan du läsa dig till grunderna. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...