Gå till innehåll

Nils 864L + 300sump


AkvarieNils

Rekommenderade inlägg

Ohoj, 

 

Nu har jag kört igång mitt 864L (180x80x60) akvarium. Det här systemet är en produkt av mina tidigare erfarenheter av ett 750+300sump och ett juwel 240. Ingenting är ju en helt färdig produkt, en av tjusningarna med den här hobbyn är ju att man aldrig blir fullärd, men med den setup jag landat i nu så känns allt riktigt bra...

 

Förhoppningen med denna tråden är att visa vilka lösningar jag valt och förhoppningsvis få input från er andra på bättre/sämre/andra lösningar. Med lite tur blir någon av er också inspirerad av mina lösningar.

 

Hur som, nuvarande setup består av:

Akvarium, 180x80x60. Optiwhite i framruta, i övrigt vanligt glas. Avrinning samt retur i mitten (2x32 + 1x25). Byggt av Diamantaquarien.

Bänk, egenbyggd i 2x4 regelvirke. Mittben med offset för att få full tillgång till sumpen. Mått ca 180x80x98.

Sump, i grunden ett 300L helglas med måtten 120x50x50. Facken är anpassade av mig och rymmer en stor DSB, ca 30dm2. Ett fack för teknik och ett fack för returpumpen. De två sista facken är millimeterpassade för den teknik jag kör för att maximera yta för DSB.

 

Filtrering

Huvuddelen av filtreringen sköts av en DSB med refugium. Jag har tidigare kört just DSB med gott resultat och har stor tilltro till metoden. I min mening är dock DSB'n en relativt långsiktig lösning, som är ganska trög i starten och vid eventuella svängningar. Av den anledningen har jag adderat en biopelletsreaktor som "back up".

 

Teknik:

Skummare, Reef Octopus Classic 202-S, kopplad till en kammare för Co2 Scrubmedia

Biopelletsreaktor, Reef Octopus 110-int

Noname smalt fluidiserande filter för aktivt kol i returfacket

Returpump, wavelinde DC 6000.

UV, 2x39w Deltec, parallellkopplade på returvattnet.

Deltec PF 501 Kalciumreaktor med PH styrning och Sodastreamflaska, En liten Tunze sköter matningen.

Pacific Sun Hyperion Metis R2, 4x145w.

Eheim 300w värmare

Aqua Medic T-controller Twin

Enkel batteribackup till en av streampumparna i händelse av strömavbrott, Revet klarar sig då i 2-3h utan extra kraft, vilket skapar lite manöverutrymme.

AutoAqua Smart ATO med 60L helglas som tank, räcker ca 1v.

 

Revet:

Revet är byggt av ca 105 kg sten, mestadels Marco Rocks, men även några större flak av gammal korall. All sten lakades ur och cyklades i tunnor innan den hamnade i akvariet. Till detta använde jag Aquaforests BioS bakterier. För att flytta vatten i revet använder jag två maxspect Gyre Fx150 kopplade till den nya controllern, samt 2 st Tunze 6105 för lite extra tryck.

 

Filmer på karet under lite olika stadier finns här:

 

 

Invånare:

Zebrazoma Flavecens

Zebrazoma Desjardinii

Zebrazoma Xhanturum

Acanthurus leucosternon

Paracanthurus hepatus

Centropyge Bicolor

Pomacanthus imperator

Siganus vulpinus

Halichoeres melanurus

Pholidichthys leucotaenia

Cryptocentrus cinctus + Alpheus bellulus

Gamma Loreto

Amphiprion ocellaris, svart/vit x2

Labroides dimidiatus

Lysmata Debelius x2

Lysmata amboinensis

Sanvändande sjöstjärnor x2

En liten röd sjöstjärna

ca 15 turbos och 2 eremiter

 

I framtida planer ingår att fånga in Melanurus wrassen, addera 2-3 putsarräkor, kanske en handfull eremiter, en Chemlon Rostatus samt en mandarin när revet tillåter och ett större stim chromis 13-15.

 

I korallväg är där inte så mycket just nu, mest några testpiloter...  men mer kommer.

 

Efter att initialt stödcyklat med red seas reef mature pro kit, använde endast ett till hela vattenvolymen så det blev någon sorts 1/4 dos på allt, så mätte revet per igår:

 

Salinitet, 1,024

temp, 26

Ph, 7,8

Kh, 8,4

Ca, 470mg

mg, 1500

no3, 2,5

no2, 0

po4, 0,03

ammonium, 0

 

Ca och Mg ligger något högt, men å andra sidan så har jag i princip inget som förbrukar detta i karet. Jag utgår ifrån teorin att dessa kommer att arbeta sig neråt allt eftersom jag adderar koraller.

 

Revet har idag varit igång ca 5v, sedan den 8/7.

 

Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över.

//Nils

 

 

bänk2.jpg

Bänk3.jpg

Rev1.jpg

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Ska bli spännande att följa och se när det sätter igång att växa. Vad mäter du pH med? Hade du bara 7,8 trots att du kör co2 scrubber kopplad till skummaren?

Hej,

Jag mäter pH med salifert så viss felmarginal finns det ju. Co2 scrubbern är för närvarande utan själva mediet då jag inte hittat en bra leverantör, men det kommer. Skulle jag gissa så har jag nog ett pH på strax över 8, eftersom pH proben i kalkreaktorn började på 8+ innan jag doserade co2.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar "scapen", ska bli kul att följa. 
Var har du köpt "platåerna" som du har på höger och vänster sida?
 
Mvh
Kim
 

Tack! Platåerna är köpta privat... men jag gissar att ursprunget är typ kalksten/torra skelett som man kan köpa på zooaffärer...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...