Gå till innehåll

Förluster i l/h vid längre slang


danne031

Rekommenderade inlägg

Det är ju populärt nu för tiden att dra luften till skummaren direkt utifrån för att få mindre co2 i vattnet.

Funderar på hur det påverkar effektiviteten dock. En skummare som har 500l/h när den suger luft 40cm, hur mycket luft orkar den dra genom 4m slang eller rör?

Min sump står i källaren och vintertid kommer pelletsbrännaren äta duktigt med syre många timmar om dygnet så jag tänkte dra en 3-4m rör för att få uteluft rätt in i skummaren men vilken diameter bör jag köra?  Det kanske inte spelar någon som helst roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Biltemas 1"-slang, ca 4-5 meter från ventilen och in i sumpen. Där har jag smalat ner den till 12mm den sista biten för den diametern passar direkt på skummaren. Har fyra böjar på entums-slangen som är så mjuka som jag kunnat få dem (dvs de "genar" i hörnen).

Det kör jag ca 900l/h luft genom och tar jag bort slangen så skummaren suger luft direkt från sumpskåpet, så märker jag ingen skillnad på hur skummaren beter sig och det tolkar jag som att den klarar av att få igenom all luft den behöver genom den slangen.

Det finns folk här som kan räkna på detta (ingenjörer och sånt, och jag är icke en av dem), men en slang bromsar flödet rätt rejält om jag förstått det rätt, så var inte feg utan ta hellre för stort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Jag har Biltemas 1"-slang, ca 4-5 meter från ventilen och in i sumpen. Där har jag smalat ner den till 12mm den sista biten för den diametern passar direkt på skummaren. Har fyra böjar på entums-slangen som är så mjuka som jag kunnat få dem (dvs de "genar" i hörnen).

Det kör jag ca 900l/h luft genom och tar jag bort slangen så skummaren suger luft direkt från sumpskåpet, så märker jag ingen skillnad på hur skummaren beter sig och det tolkar jag som att den klarar av att få igenom all luft den behöver genom den slangen.

Det finns folk här som kan räkna på detta (ingenjörer och sånt, och jag är icke en av dem), men en slang bromsar flödet rätt rejält om jag förstått det rätt, så var inte feg utan ta hellre för stort...

 

Tack för något konkret, är ungefär den storleken jag tänkt köra också. Ska försöka luska fram en flödesmätare på jobbet t.o.m.

@Slanten kan du luft lika bra som vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, just nu är jag pappaledig med en fyradagars bebis i famnen och det är en del att läsa in innan jag kan räkna på luft. Så jag hoppar tyvärr över denna ack så lockande uppgift.

Men lite allmäna tankar kan jag komma med.

För det första. Lufthastigheten i en 12mm slang är för din skummare 1,2 m/s, men i en 1"-slang är hastigheten bara 0,3 m/s. Tryckfallet eller effektförlusten ökar kvadratiskt vid en fördubbling av lufthastigheten. Så i ditt fall är tryckfallet ca 16 gånger lägre i den grövre slangen räknat på lika långa slangar. Detta är naturligtvis bara en grov approximering. Hoppas att jag räknat rätt med min sömniga hjärna...

För det andra misstänker jag att du har en ljuddämpare kopplad till insugsslangen. Den kopplar du bort om du hämtar luft utifrån. Ljuddämparen har ett ganska stort tryckfall, så där sparar du en hel del också.

 

Ursäkta att detta inte blev så mycket riktiga siffror, men jag hoppas att det kan hjälpa lite på vägen. Rent spontant känns det som att du inte kommer tappa nån effekt alls med en 1"-slang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Slanten sa:

Ja du, just nu är jag pappaledig med en fyradagars bebis i famnen och det är en del att läsa in innan jag kan räkna på luft. Så jag hoppar tyvärr över denna ack så lockande uppgift.

 

grattis till fraggen

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...