Gå till innehåll

Reefer 450


Christian_N

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
On 2018-05-30 at 18:42, Christian_N said:

Det blev ett inköp av en algreaktor! Köpte den som 40-års present till mig själv :) Köpte först modellen som heter MR220 men insåg snabbt när jag fick hem den att den blev alldeles för stor! Så jag tog med mig den ner till Kungsbacka och bytte mot den minsta modellen. Hade jag inte haft min Rollermat så hade den stora passat mycket bättre. Men som ni ser på bilden så är det bra trångt i sumpen! 

 

BE5CFF29-760B-4CC6-9344-A2D98DD9740F.jpeg

Hej! Gammal bild men jag är lite nyfiken på funktionen med slangen som går från skummarkoppen till returfacket, och den lilla blå lampan? Och de små påsarna i bubbelfacket? 

Ändrat av Jojo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Slangen som går från skummarkoppen är för att kunna tömma just koppen om det blir massa skit. T.ex. ha en hink stående som det kan rinna ner i.

Den lilla blå lampan är min ATO, den lilla optiska sensorn som sitter där jag vill ha min vattennivå. Väldigt smidig liten sak när det är begränsat med utrymme.

Påsarna i bubbelfacket är en fylld med aktivt kol, en med fosfatremover och en med siporax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian_N said:

Tjena!

Slangen som går från skummarkoppen är för att kunna tömma just koppen om det blir massa skit. T.ex. ha en hink stående som det kan rinna ner i.

Den lilla blå lampan är min ATO, den lilla optiska sensorn som sitter där jag vill ha min vattennivå. Väldigt smidig liten sak när det är begränsat med utrymme.

Påsarna i bubbelfacket är en fylld med aktivt kol, en med fosfatremover och en med siporax.

Ok det sitter ett stopp i änden på slangen alltså? Trodde först att du ville ha en liten mängd bakterier från koppen tillbaka i karet.

 

Jag kör också med optisk sensor på ATO:n men har inte sett att min lyser blå. Väldigt smidig som sagt, min också när jag väl löste häverteffekten från RO behållaren! Har min ATO pump i en 25l dunk i skåpet bredvid sumpen.

 

Jag har vänt sumpen spegelvänt mot hur din står i mitt RSR. 

 

Är du nöjd med funktionen på rullfiltret och algreaktorn? Jag är på jakt efter en algreaktor, lika bra att ha en igång direkt efter cyklingen tänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Jojo said:

Ok det sitter ett stopp i änden på slangen alltså? Trodde först att du ville ha en liten mängd bakterier från koppen tillbaka i karet.

 

Jag kör också med optisk sensor på ATO:n men har inte sett att min lyser blå. Väldigt smidig som sagt, min också när jag väl löste häverteffekten från RO behållaren! Har min ATO pump i en 25l dunk i skåpet bredvid sumpen.

 

Jag har vänt sumpen spegelvänt mot hur din står i mitt RSR. 

 

Är du nöjd med funktionen på rullfiltret och algreaktorn? Jag är på jakt efter en algreaktor, lika bra att ha en igång direkt efter cyklingen tänker jag.

Yes! Det sitter en liten kran i ändan på slangen som är stängd. Problemet är att låter jag kranen stå öppen så rinner allt skräp ut i sumpen igen, inget samlas i skummaren. Men det är bra att använda om man åker bort några dagar. Då funkar det fint att ställa en liten hink som det får rinna ner i. 
 

Min ATO är en AutoAqua smart micro. Har haft den i 5 år och den funkar fortfarande som den ska. Larmar och stänger av sig om den går utan vatten eller om den pumpar i för mycket vatten. 
 

Mitt kar är ett begagnat som jag var uppe i Norrköping och hämtade. Förra ägaren hade skurit loss filtersockorna och tagit bort den inbyggda ATO-tanken samt vänt sumpen för att det skulle passa bättre tyckte han. Så om jag gissar rätt så har du din sump precis så som man ska ha den 😉 

 

Rollermaten ingick i köpet och den har jag använt sen dag ett jag startade upp karet. Den tar upp mycket skit och vattnet blir väldigt klart. Men jag tror inte du ska börja med en algreaktor direkt. Mitt förslag är att du väntar tills du har lite fisk och annat levande i så du kan se vad du har för värden. Men det är bara ett tips. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
7 timmar sedan, Jojo skrev:

@Christian_N

 

Är du nöjd med din geismann aurora? 
Har lampan bidragit med bättre tillväxt?

Jag är lite sugen på ngn hybridbelysning alternativt lägga till några t5 för att minska skuggningar. 
 

@Jojo

Jag är helnöjd med min hybrid! Jag har fått en annan färg på mina koraller med den samt att dom faktiskt växer på lite mer. 
T5:orna gjorde så jag fick ner ljuset bättre till botten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian_N skrev:

Jag är helnöjd med min hybrid! Jag har fått en annan färg på mina koraller med den samt att dom faktiskt växer på lite mer. 
T5:orna gjorde så jag fick ner ljuset bättre till botten. 


Låter schysst!

Vad har du för rör i lampan?

Vore kul att se en helbild om du har lust?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

@Jojo

Jag har ju lovat en uppdatering länge men efter covid och dåligt med ork så har jag helt enkelt inte tagit tag i det. Det rullar på för fullt. Snart dags att sälja av lite fraggar igen. 
Gjorde lite tester i förra veckan och det mesta håller sig där det ska. Det enda som utmärker sig är lite högt fosfat men det arbetar jag med att få ner.

Supernöjd med nya belysningen! Det växer som ogräs sen den kom på plats. Sen att man måste lyfta av den om man ska göra några stora saker det kan jag leva med då det inte händer allt för ofta 😂 

investerade i en Harlequinräka för en månad sen då jag har översållat med små sjöstjärnor. Den lille krabaten har fullt upp men har lär inte svälta. C92F3A10-EE7E-49A5-BD37-0B941664F929.jpeg.ea0c7033b723d11de84a0ef93c7a3e55.jpegCE8F19D0-AFA1-4CA0-9DA4-A1100D8D6527.jpeg.6148c0ff00859cf5875bec9b8b4f6806.jpeg

 

Håll till godo med ett par bilder på det hela. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanon är tillbaka igen. Lagom roligt. Men så fort min fosfat stiger lite för mycket då kommer det direkt. Kör just nu med RowaPhos för att få ner fostatnivån. Funkar inte det så blir det en omgång med ChemiClean för att bli av med det. Får väl kolla upp E-Bay och Amazon så man kan köpa på sig en nu burk igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har jag bytt ut Core7 mot Ati Pro Essentials. Det växer så det knakar just nu. Jag doserar mindre än Core7 och det är billigare i inköp så verkar ju bara vara vinst på det än så länge. Har kört med det i två månader så nu tänkte jag att det är dags att skicka iväg ett test för att se hur värdena står sig. 
 

9CE5914C-4B76-47EC-BA5F-ABCDE5357AB6.jpeg

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Jaha.. nu var det visst ett tag igen som jag uppdaterade här.
Det mesta växer som ogräs och fraggar en del. Men nu har jag åkt på massa förbannade trådalger!! Blir till att köpa en Salarias och några nya eremiter. De flesta eremiterna har nog gått hädan vad jag kan se. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Så här i slutet av sjukskrivningen och det börjar klia lite efter att få jobba igen så spenderades eftermiddagen med att rensa ur koraller ur karet då det rent ut sagt såg för jävligt ut med alla gamla stora korallskelett och det fanns heller inte mycket utrymme kvar för fiskarna att röra sig på. Det blev 2 10L hinkar fulla med både levande och dött som slängdes och det blev rätt stor skillnad. 

3BADA478-358D-4DFA-AC23-94ED8480B4C5.jpeg

A7C16DDF-B577-42C5-B5DB-14A373D60052.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Efter fem år så har min returpump lagt av. Jag är ändå rätt imponerad av min Jebao DCP8000 som fungerat felfritt dygnet runt i fem år och totalt 43000 timmar 😃 
Jag hade ändå tur att jag kunde ta min pump som jag har till algreaktorn så mindre cirkulation men det står ändå inte still. Beställt ny returpump och nya streamers… närmare 4500:- back man tur att man får tillbaka på skatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...