Gå till innehåll

Kalk reaktor


mcjagg

Rekommenderade inlägg

Halloj! Det är en kalkmixer, de används för att dosera kalkvatten, inte en kalkreaktor där man tillsätter co2 för att sänka ph och lösa kalcium och karbonater till vattnet. Även kalkvatten tillför kalcium och karbonater, samt håller uppe ph eftersom kalkvatten håller väldigt högt ph. Vanligtvis används kalkmixer ihop med ersättningen av dunstat vatten, alltså nivåvakt eller osmolatorn. Det gäller att vara lite försiktig så att kalkvattnet tillsätts långsamt eftersom ph annars kan skjuta i höjden och krascha karet, ofta har man dessutom svårt att hålla uppe ca och kh med endast kalkvatten om man har stenkoraller i karet men i kar med relativt låg förbrukning kam det funka!
Jag har tidigare kört med kalkvatten som komplement till kalkreaktor och kan då hålla uppe ph, som kan ha en tendens att sänkas av kalkreaktor.
Läs på så får du se om du kan få användning för den

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, MattiasN sa:

Halloj! Det är en kalkmixer, de används för att dosera kalkvatten, inte en kalkreaktor där man tillsätter co2 för att sänka ph och lösa kalcium och karbonater till vattnet. Även kalkvatten tillför kalcium och karbonater, samt håller uppe ph eftersom kalkvatten håller väldigt högt ph. Vanligtvis används kalkmixer ihop med ersättningen av dunstat vatten, alltså nivåvakt eller osmolatorn. Det gäller att vara lite försiktig så att kalkvattnet tillsätts långsamt eftersom ph annars kan skjuta i höjden och krascha karet, ofta har man dessutom svårt att hålla uppe ca och kh med endast kalkvatten om man har stenkoraller i karet men i kar med relativt låg förbrukning kam det funka!
Jag har tidigare kört med kalkvatten som komplement till kalkreaktor och kan då hålla uppe ph, som kan ha en tendens att sänkas av kalkreaktor.
Läs på så får du se om du kan få användning för den

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Tack för svar nu förstår jag lite mer ska läsa på lite mer

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Frank , det är inga problem att använda den som kalkreaktor , det inre röret 20mm förläng det till nästan till toppen , och gör ett hål för 6mm slangen som sitter på insidan

och kör ner i 20mm röret , den lilla kranen ska vara stängd och dosera co2 på toppen av 6mm anslutningen , under kranen sätter du ett T anslutning för 6mm slang ,

det går även använda kranen i botten , om du inte har ett 6mm T

den är för vatten in i reaktorn , den stora anslutningen för 12/16mm slang ut i toppen , den ska vara under vattenytan annars åker co2 rakt ut , 

eller om du lånar en spagetti burk i köksskåpet , då leder du in 12/16 slangen i botten på den och fyller med korallkross , fast då är det lämpligt att allt står i sumpen ,

och du får automatiskt ur luftning  när co2 ventilen stänger , du kan köra co2 och den interna pumpen på samma timer ,

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...