Gå till innehåll

Första akvariet


Johan254

Rekommenderade inlägg

21 timmar sedan, Johan254 sa:

ok, men det jag plockat på stranden, gamla koraller o sånt, inte ens det då?

jag ska ta en bild imorgon o ladda upp :)

Den stenen kan ju tyvärr ha en del miljögifter och annat gojs som kan bli ganska otrevligt i akvarier. I sötvatten har jag haft mycket sten från vår svenska natur efter kokning utav stenen, men till saltvatten skulle jag inte använda nått från vår natur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om man kör detta i syrabad så ska det inte vara några problem? sådär ser det ut, lite snäckor o död korall som hade spolats upp på stranden.

var där i fel tid, på vintern så spolas det upp bra mycket mer. men lyckades hitta en del coola snäckor där det var lite stenigare.

 

QPBqj4U.jpg

Ändrat av Johan254
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, danne031 sa:

Alla gör som en själv vill, men nu är vi två som åtminstone förvarnat om att det kanske inte är det säkraste att göra ;)

 

Fast det där lär inte vara plockat i Sverige?

 

Oavsett så är stranden något av havets skummare där skiten samlas...

Är inte levande sten plockad från havet.? Den vi köper ifrån butik.. :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Johan254 said:

men om man kör detta i syrabad så ska det inte vara några problem? sådär ser det ut, lite snäckor o död korall som hade spolats upp på stranden.

Det är säkert inga problem med snäckskal och korallskelett efter att de blivit rengjorda/urlakade ordentligt (eftersom speciellt porösa material som korallskelett kan innehålla organiskt material, jmf även med hur död f.d. levande sten kan behöva urlakas för att inte läcka fosfat). Men var försiktig med just syra eftersom den kan lösa upp kalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrubba snäckorna ordentligt under rinnande vatten och sen lägger du dem i en spann med vatten och en liten cirkulationspump. Byt vattnet ofta under några veckors tid, så kan du vara helt säker på att de är rena. Testa gärna PO4 på vattnet i spannen.

Jag kan inte tro att det är mer miljögifter vid en badstrand där folk ska bada, än ute på ett korallrev.

(Själv hade jag tyckt att det hade räckt med en avskrubbning.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, SaltisLinda123 sa:

Är inte levande sten plockad från havet.? Den vi köper ifrån butik.. :) 

jag skrev ett inlägg som inte kom iväg tyvärr - men här är det lite omskrivet.

 

Det konstiga är att det som ligger i butik verkar inte komma från naturen alls - varken från havet eller kalk/korallbrott på land. Vad jag kan förstå så är dessa inredningsdetaljer nedstrålade från något mystiskt ställe som inte är naturen och plötsligen ligger de som säkra objekt i en affär :) i alla fall om man får tro vissa personer. (med vissa personer menar jag inga som skrivit i den här tråden - så ingen skall känna sig angripen)

 

Kom till sans - givetvis kan man använda sten från svensk natur hur mycket man vill om man vill ha den miljön i sitt akvarium - sten som legat i havet eller floder/sjöar/bäckar är bäst eftersom de troligtvis är rena från lösta mineraler och exempelvis olika oljor. Alunskiffer och skiffer som innehåller metaller mellan stenskikten bör ju undvikas. Plocka inte sten i Ranstad exempelvis. Men gråsten, sten i havsbrynet går givetvis att användas om man vill. Snäckskal och grejer från strandbrynet likaså. Om ni nu köper en levande eremitkräfta eller en fin mussla - skrubbar ni dem då hårt och låter de ligga för att dra ut "fosfat" dagavis?

 

Hur tror ni de akvarier som visar kalla havsmiljöer gör när de skaffar sin inredning? Jag tror inte - jag vet.

 

Denna totala rädsla för att stenen "fäller fosfat" är i mitt tycke så överdriven den kan vara. Jag tycker i stället att det är bra om de gör det - för i dag har vi kommit så långt i våra metoder att vi kan dra ur all fosfat och få bort den.

 

Det betyder att de reserver som finns och som i lägen då fosfaten nollas existerar som en säkerhet för att totalt nolla fosfaten försvinner helt. Och så nollas fosfaten - kaos.

 

Fosfors och kväves kretslopp i akvariet är ett måste för att akvariet skall bli stabilt - sluta jaga siffror och låt sunt förnuft råda. 

 

Men tänk på att ni inte skall plocka något på semestern som har varit korall eller jättemusslor. dessa organismer är CITES skyddade även som döda. Det kan bli mycket dyrt och otrevligt om ni tas i tullen

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Lasse sa:

jag skrev ett inlägg som inte kom iväg tyvärr - men här är det lite omskrivet.

 

Det konstiga är att det som ligger i butik verkar inte komma från naturen alls - varken från havet eller kalk/korallbrott på land. Vad jag kan förstå så är dessa inredningsdetaljer nedstrålade från något mystiskt ställe som inte är naturen och plötsligen ligger de som säkra objekt i en affär :) i alla fall om man får tro vissa personer. (med vissa personer menar jag inga som skrivit i den här tråden - så ingen skall känna sig angripen)

 

Kom till sans - givetvis kan man använda sten från svensk natur hur mycket man vill om man vill ha den miljön i sitt akvarium - sten som legat i havet eller floder/sjöar/bäckar är bäst eftersom de troligtvis är rena från lösta mineraler och exempelvis olika oljor. Alunskiffer och skiffer som innehåller metaller mellan stenskikten bör ju undvikas. Plocka inte sten i Ranstad exempelvis. Men gråsten, sten i havsbrynet går givetvis att användas om man vill. Snäckskal och grejer från strandbrynet likaså. Om ni nu köper en levande eremitkräfta eller en fin mussla - skrubbar ni dem då hårt och låter de ligga för att dra ut "fosfat" dagavis?

 

Hur tror ni de akvarier som visar kalla havsmiljöer gör när de skaffar sin inredning? Jag tror inte - jag vet.

 

Denna totala rädsla för att stenen "fäller fosfat" är i mitt tycke så överdriven den kan vara. Jag tycker i stället att det är bra om de gör det - för i dag har vi kommit så långt i våra metoder att vi kan dra ur all fosfat och få bort den.

 

Det betyder att de reserver som finns och som i lägen då fosfaten nollas existerar som en säkerhet för att totalt nolla fosfaten försvinner helt. Och så nollas fosfaten - kaos.

 

Fosfors och kväves kretslopp i akvariet är ett måste för att akvariet skall bli stabilt - sluta jaga siffror och låt sunt förnuft råda. 

 

Men tänk på att ni inte skall plocka något på semestern som har varit korall eller jättemusslor. dessa organismer är CITES skyddade även som döda. Det kan bli mycket dyrt och otrevligt om ni tas i tullen

 

MVH Lasse

 

Detta var ett mkt mkt bra inlägg. @Lasse o jag käbblar ju ibland i all vänskaplighet, och är inte alltid överens...tur är väl det, annars skulle det ju inte bli en diskussion....Här är vi 100% överens, särskilt de där med sten som läcker fosfat...det har jag aldrig förstått oron för. Skulle aldrig drömma om att "laka ur" sten. Jag har köpt sten så många ggr o aldrig haft problem med fosfat, och det krävs riktigt låga pH för att kemiskt bundet fosfat skall släppa, o en del fosfatföreningar är extremt stabila etc etc...så håller helt med lasse, sluta vara oroliga för att sten läcker fosfat o lägg energin på nåt annat än att hålla på o laka ur. Dessutom, ni då som lakat ur stenen...ifåall kommer den ju binda upp fosfat igen, för i ett nystartat kar bildas mkt fosfat från nedbrytningen av det organiska material ni introducerar. Lasse har så rätt, bulls eye. 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

jag skrev ett inlägg som inte kom iväg tyvärr - men här är det lite omskrivet.

 

Det konstiga är att det som ligger i butik verkar inte komma från naturen alls - varken från havet eller kalk/korallbrott på land. Vad jag kan förstå så är dessa inredningsdetaljer nedstrålade från något mystiskt ställe som inte är naturen och plötsligen ligger de som säkra objekt i en affär :) i alla fall om man får tro vissa personer. (med vissa personer menar jag inga som skrivit i den här tråden - så ingen skall känna sig angripen)

 

Kom till sans - givetvis kan man använda sten från svensk natur hur mycket man vill om man vill ha den miljön i sitt akvarium - sten som legat i havet eller floder/sjöar/bäckar är bäst eftersom de troligtvis är rena från lösta mineraler och exempelvis olika oljor. Alunskiffer och skiffer som innehåller metaller mellan stenskikten bör ju undvikas. Plocka inte sten i Ranstad exempelvis. Men gråsten, sten i havsbrynet går givetvis att användas om man vill. Snäckskal och grejer från strandbrynet likaså. Om ni nu köper en levande eremitkräfta eller en fin mussla - skrubbar ni dem då hårt och låter de ligga för att dra ut "fosfat" dagavis?

 

Hur tror ni de akvarier som visar kalla havsmiljöer gör när de skaffar sin inredning? Jag tror inte - jag vet.

 

Denna totala rädsla för att stenen "fäller fosfat" är i mitt tycke så överdriven den kan vara. Jag tycker i stället att det är bra om de gör det - för i dag har vi kommit så långt i våra metoder att vi kan dra ur all fosfat och få bort den.

 

Det betyder att de reserver som finns och som i lägen då fosfaten nollas existerar som en säkerhet för att totalt nolla fosfaten försvinner helt. Och så nollas fosfaten - kaos.

 

Fosfors och kväves kretslopp i akvariet är ett måste för att akvariet skall bli stabilt - sluta jaga siffror och låt sunt förnuft råda. 

 

Men tänk på att ni inte skall plocka något på semestern som har varit korall eller jättemusslor. dessa organismer är CITES skyddade även som döda. Det kan bli mycket dyrt och otrevligt om ni tas i tullen

 

MVH Lasse

 

Ja lite så jag tänkte oxå :) jag skulle själv använt skal som jag plockat lite det jag tänkte komma fram till :) Det jag tänkte på va att som du säger med eremiters skal man kan ju köpa tomma skal i butiken och ingen aning om dom är "tvättade" men tycker det är lite samma sak som att plocka på stranden som att köpa tomma skal i butik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Johan254 sa:

så i princip det jag plockade på stranden är olagligt då? jag förstår inte riktigt den regeln.. det ligger ju på stranden o skräpar..

 

Ja, det gäller även i Sverige, du får inte ens plocka en bit sten i skogen och ta hem utan markägarens tillåtelse.

När det gäller utlandet är det ännu värre som Lasse säger, Cites är allvarliga saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp hellre Salifert, Red sea eller i vissa fall Nyos.

Dessa när det gäller no3, kh, ca, mg.

När det gäller po4 så är ingen särskilt bra utom en Hannah checker. 

 

Redigerat; för att generalisera lite så bör de flesta tester bytas ut efter att ha varit öppnade ett år, om de räcker så länge ;)

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Johan254 sa:

så i princip det jag plockade på stranden är olagligt då? jag förstår inte riktigt den regeln.. det ligger ju på stranden o skräpar..

Vet ej om det är olagligt eftersom jag vet inte ursprunget. Material från revbyggande koraller är skyddade via CITES och EU lagar. Skall man hårddra det så gäller reglerna för din hantering i akvarium också men eftersom koraller än så länge bara är B listade så får handel förekomma om det är uppenbart att de kommit in i EU på laglig väg. Men affärer till exempel är tvingade att föra bok på vad de köper och säljer av stenkoraller. Samma gäller jättemusslan. Att de ligger på stranden och skräpar spelar ingen roll. Lokalt kan det vara värre - exempelvis så har Thailand ett allmänt förbud för att ta saltvattensfisk från sina egna vatten till akvarium - att slå ihjäl dem och äta upp dem går bra men till akvarium är det förbjudet

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Johan254 said:

så i princip det jag plockade på stranden är olagligt då? jag förstår inte riktigt den regeln.. det ligger ju på stranden o skräpar..

Kanske det handlar om att förhindra handel med snäckskal och korallskelett. Om det var tillåtet att ta med sig såna saker så skulle souvenirförsäljare kanske börja bryta levande koraller för att kunna sälja skeletten. Även turisterna själva skulle kunna plocka med sig levande koraller, vilket skulle kunna få stora konsekvenser om det skedde i stor skala på turistorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha ett lager sand i botten. Tittat på lite sidor och kommit fram till att ungefär 30 kg går det åt. Min fråga är om det finns sand man ska undvika? Som stör för mycket i badet. Eller kompenserar man detta med annat som simmar omkring.

Det jag tänkte mig var lite billigare sand längst in, runt stenarna. lite grövre. Sen ett hörn med svart sand, och sen nån annan sorts sand i resten av akvariet. Tycker det är kul med djur som tycker det är kul att böka omkring i sanden o leta mat. Finner mer nöje i det än fiskar som simmar omkring o inte har så mycket för sig. Kommer naturligtvis ha fiskar i också, finns väl fiskar som gillar sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...