Gå till innehåll

Hävert från Tunze osmolator


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag har en Tunze 3155 osmolator, har en ganska stor tunna för osmosvatten men om nivån i tunnan stiger över nivån som utloppsslangen ligger på i slumpen så fortsätter vattnet rinna av hävert/självfall, frågan är om jag kan bryta den häverten på något sätt? Tunnan är så hög så att jag kan inte ha slangen över den nivån eftersom den då måste sluta högt över sumpen....

Kan jag exempelvis borra ett litet hål på slangen vid överkanten (mem ändå i tunnan) på tunnan? Finns nått annat sätt?

Alternativet är ju annars att hålla nivån under utloppsslangens nivå men jag vill gärna kunna fylla tunnan lite mer....

Se bild så ser ni utloppsslangen och höjden på tunnan

03b65dd32ae1ba6b9de7938beb5eb47e.jpg

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , du kan fästa slangen i det grå pvc röret istället , eller om du ställer ett pvc  rör rakt upp i sumpen som är högre än tunnan ,

om du borrar ett hål blir det inte helt säkert , och får allt vatten plats i sump systemet om allt hängt sig och strömmen går ? 

om inte då är det bra med ett par extra nivå vakter , det är inte många tior extra för att säkra upp allt 

http://www.ebay.com/itm/10Pcs-Water-Level-Sensor-Switches-Internal-Connectors-Ball-Float-Switch-For-Tank-/321611331044?hash=item4ae18775e4:g:Fk8AAOSwhvFZCpdp

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, nä där finns en risk med att ha tunnan helt full, det är ändå 200l då, systemet sväljer det mesta men 200l blir tufft... Ska räkna lite!
Hur menar du att jag kan eliminera risken med nivåbrytarna?
Det känns inte helt säkert med hål på slangen i tunnan, men en lösning med pvc i slumpen kan nog bli bra!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , tex om matar pumpen stannat och på fyllningen hängt sig , eller om på fyllningen hängt sig  , då kan en extra nivå brytare va en extra säkerhet ,

med en så stor tunna är det bra med extra säkerhet , man  kan  även säkra upp så att inte skummaren startar om vatten nivån är för hög ,

då skenar skummaren och det slutar alltid med vatten på golvet , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , tex om matar pumpen stannat och på fyllningen hängt sig , eller om på fyllningen hängt sig  , då kan en extra nivå brytare va en extra säkerhet ,
med en så stor tunna är det bra med extra säkerhet , man  kan  även säkra upp så att inte skummaren startar om vatten nivån är för hög ,
då skenar skummaren och det slutar alltid med vatten på golvet , 
mvh stefan
Jo så är det, skaffade Tunze osmolatorn delvis för att kunna använda min gamla Deltec nivåvakt till att stänga skummaren när nivån höjs, det är kanon att ha den säkerheten!
Men sen är frågan vad man mer ska bryta, en nivåvakt som bryter strömmen till osmolatorn när nivån blir hög? Där finns ju nivåvakt som piper vid hög nivå på osmolatorn men den bryter nog inte strömmen??
Något till returpumpen? Fast å andra sidan, om nivån höjs för att osmolatorn går bananas blir det ju sämre om returpumpen stängs.... Fast kanske omvänt, en brytare som stänger returpumpen vid låg nivå i sumpen?
Hävertproblemen måste ju lösas mekaniskt istället för med brytare och där blir det nog helt enkelt ett pvc rör som slangen får gå till.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , koppla både skummaren och på fyllaren till din Deltec nivåvakt , då har du den säkerhet som behövs , då kan det inte starta om nivån är för hög ,

glöm inte slangklämmor på retur pumpen , och silconslang ska helst helst inte tvingas på ett för stort rör , förr eller senare spricker den ,

då är det enklare att göra ett nytt rör till returpumpen ,

 ta ett rörstump med samma diameter , värm den med en varmluftspistol , när det mjuknat drar du isär röret , då minskar diametern ,

dra tills du är nöjd med storleken , sen spola kallt vatten på röret , kapa röret på mitten och värm längst ut på änden max 5-10mm , då blir det en perfekt fläns ,

men värm inte för mycket då blir rör samma diameter igen , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , koppla både skummaren och på fyllaren till din Deltec nivåvakt , då har du den säkerhet som behövs , då kan det inte starta om nivån är för hög ,
glöm inte slangklämmor på retur pumpen , och silconslang ska helst helst inte tvingas på ett för stort rör , förr eller senare spricker den ,
då är det enklare att göra ett nytt rör till returpumpen ,
 ta ett rörstump med samma diameter , värm den med en varmluftspistol , när det mjuknat drar du isär röret , då minskar diametern ,
dra tills du är nöjd med storleken , sen spola kallt vatten på röret , kapa röret på mitten och värm längst ut på änden max 5-10mm , då blir det en perfekt fläns ,
men värm inte för mycket då blir rör samma diameter igen , 
mvh stefan
Det skulle kanske vara en idé, nackdelen är att osmolatorn har en vakt för högt vatten vilken larmar med ljud, bryter jag strömmen så stängs larmet...
Ska kika på returpumpen lite oxå!
Tack för tipset om pvc'n!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
On 8/17/2017 at 10:43 PM, MattiasN said:

om nivån i tunnan stiger över nivån som utloppsslangen ligger på i slumpen så fortsätter vattnet rinna av hävert/självfall, frågan är om jag kan bryta den häverten på något sätt? Tunnan är så hög så att jag kan inte ha slangen över den nivån eftersom den då måste sluta högt över sumpen...

Lite sent svar, men varför låter du inte utloppsslangen gå till visningskaret (förutsatt att det befinner sig högre än sumpen)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent svar, men varför låter du inte utloppsslangen gå till visningskaret (förutsatt att det befinner sig högre än sumpen)?
Hm, skulle kanske vara möjligt men det är lite långt att dra slangen och jag tror det kommer ta för lång tid innan nivån höjs i returfacket. Det är två 200l sumpar för vattnet att färdas genom innan det ger genomslag sista facket. Misstänker att skillnaden i nivån blir onödigt stor....
Men det kan vara värt att prova! Samtidigt så klarar jag mig 3-4 veckor även med tunnan halvfull :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer ett ännu senare svar @MattiasN :) 

 

Vet inte om det fungerar men jag hade tänkt prova med att sätta ett T på min osmosledning där avsticket pumpar vatten rakt ner i vattenbehållaren igen. 

Återstår att se om det bryter häverten men det borde ju göra det. 

 

Annars provar jag @Slanten förslag, kanske smartare och säkrare. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...