Gå till innehåll

Formel för avdunstning?


Jouni

Rekommenderade inlägg

Funderar på om det finns någon sorts formel för avdunstning per kvm eller kvcm?

Skulle vilja veta ungefär hur stor avdunstningen är i mitt kar, som är nästan runt och har beräknat att jag har en öppen vattenyta på ca 0,5 kvm..? Karet är 430 liter och jag kör med ledbelysning..

Tacksam för tips och råd

 

Skickat från min E6853 via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju yta som är i kontakt med fri luft som inverkar på avdunstningen, inte antal liter på akvariet.

Luft- och vattenrörelser vid kontaktytan mellan luft och vatten påverkar också starkt.

Jag kör med täckglas på akvariet vilket minskar avdunstningen avsevärt. Funderar på att ha det på sumpen också.

Klart det går att ta fram en formel men den blir lite komplex när man ska ta hänsyn till hur luft och vatten rör sig.

Skickat via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturskillnad mellan luft och vatten men framförallt luftens relativa fuktighet bestämmer hastigheten av evaporationen (avdunstningen) ytan av interfacet mellan luft och vatten bestämmer mängden. då skall man inte glömma den enorma yta som dagens moderna skummare skapar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hann inte skriva färdigt mitt senaste inlägg, utan råkade skicka det.. Det jag menade var att det skulle vara intressant att se vilken yta ni har på karet jämfört med avdunstningen.. Bara så jag vet på ett ungefär hur mycket jag behöver fylla på..

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

Skapar verkligen skummaren någon större mängd avdunstning? Det känns ju som det borde bli våldsamma mängder kondens i skummarkoppen isf men det kan jag inte påstå är något jag noterat här hemma.

 

Har märkt att det blir mycket kondens i min skummarkopp när skummaren inte skummar ordentligt, t.ex efter matning och när man varit i med händerna för mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jouni sa:

Hann inte skriva färdigt mitt senaste inlägg, utan råkade skicka det.. Det jag menade var att det skulle vara intressant att se vilken yta ni har på karet jämfört med avdunstningen.. Bara så jag vet på ett ungefär hur mycket jag behöver fylla på..

Skickat från min E6853 via Tapatalk
 

Om det är så att du ska fylla på med vatten manuellt är ju det enklaste bara att dra ett streck med en tuschpenna eller sätta en tejpbit i något hörn på karet, eller kammaren i sumpen där returpumpen sitter (om du har en sump), för att se hur mycket vatten som försvinner dagligen. För som sagt, avdunstningen kan variera, och att sitta och räkna formler känns som att göra dubbeljobb.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är så att du ska fylla på med vatten manuellt är ju det enklaste bara att dra ett streck med en tuschpenna eller sätta en tejpbit i något hörn på karet, eller kammaren i sumpen där returpumpen sitter (om du har en sump), för att se hur mycket vatten som försvinner dagligen. För som sagt, avdunstningen kan variera, och att sitta och räkna formler känns som att göra dubbeljobb.
Så sant

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, mikoto sa:

Skapar verkligen skummaren någon större mängd avdunstning? Det känns ju som det borde bli våldsamma mängder kondens i skummarkoppen isf men det kan jag inte påstå är något jag noterat här hemma.

 

 

Fast alla(?) skummare har väl flera hål i locket som gör att ingen kondens syns innan den försvunnit ut i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Temperaturskillnad mellan luft och vatten men framförallt luftens relativa fuktighet bestämmer hastigheten av evaporationen (avdunstningen) ytan av interfacet mellan luft och vatten bestämmer mängden. då skall man inte glömma den enorma yta som dagens moderna skummare skapar

 

MVH Lasse

I fallet med skummaren är det nog luftmängden som begränsar hur mycket vatten som följer med luften ut. Luft kan ju inte få mer än 100% relativ fuktighet. Hur mycket luft drar en skummare till ett 400 liters akvarium? 500 liter luft i timmen?

Curkulationen av luft ovanför vattenytan är nog betydligt högre än så. Där sitter ju belysning som genererar värme, luften stiger av värmen och ny torr luft kommer in från sidorna. Vattnet i sig är också ett värmeelement som skapar ett luftflöde.

Kort sagt. Skummaren är nog bara en marginell förångare i sammanhanget.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog vara betydligt mer luft - upp mot 1500 liter tror jag. om vi säger 1000 liter i timmen och 26 grader i luften - hur många liter vatten i timmen blir det då om man går från 50 % RH till 100 % rh i luften.? Det blir en hel del

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, KennethN sa:

Det blir dock inte så mycket som man skulle kunna tro...vid 26 grader och 100% relativ luftfuktighet så är den absoluta luftfuktigheten ca 24,34 gram per kubikmeter.

 

Mvh Kenneth

Tack för bra svar:_)

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Lasse sa:

Tack - då fick vi en siffra. Säg då att jag drar in 50% luft - mättar den - 1 kubik i timmenn - då blir det ca 0,3 liter dygnet - tja det är 6 % av min vattenförlust per dag

 

MVH Lasse

Och då Lasse 'r det väl inte ens alla de 0.3 literna som avgår till luften? En del av den vattenånga som lämnar skummarhalsen, kommer väl "regna" tillbaka ner i vattenpelaren...dvs all den vattenmängd som skummarluftbubblorna tar upp  kommer väl inte sen att avdunsta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det mesta av luften går ut i sumpskåpet och summan av ingående luft och utgående luft måste ju vara densamma eller.....Sumpskåpet ventileras sen ut hos de flesta och blandas med rummets luft eller hur. Jag exempelvis tar min luft till skummaren utifrån rummet - vilket innebär att lika mycket luft kommer att gå från sumpskåpet ut i rummet som den mängd som sugs in via skummaren - eller sker det något märkligt och luften går upp i intet? Och min luft i sumpskåpet - den är mättad - de kan jag lova.

 

Och om kubik 100 % luft blandas med 40 kubik kallare luft så kommer RH stiga i den kallare luften men literna kan den bära i och med att det är en större mängd luft

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...