Gå till innehåll

Ledsen euphyllia!


Mudar

Rekommenderade inlägg

Det är en havstulpan och inte en snäcka. Jag tror inte den stör euphyllian. Vad är symtomen, är den konstant ihop dragen eller bara ibland? Drar vävnaden tillbaks sig från skelettet?

Slår inte ut som den var innan, bara lite "blygt" eller ihop dragen det mesta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade  brun plattmask på min goniopora (tror den heter så). Doppade den i FM ultra pest controll och slår ut riktigt fint nu. 

Googla Brown rust flatworm, behöver absolut inte vara det men menar att det finns plattmask som stör så korallen inte slår ut fullt. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns mest som något med vattenvärdena, ostabilt kh kanske? Det kan även vara någon fisk eller räka som äter på den. Jag har haft euphyllia-ätande plattmaskar också men det är inte så vanligt.


Jag håller nyligen på att stabilisera KH, men andra koraller mår bra förutom den och en fungia.

Den slog ut bruna slem när den började må dåligt och blev mindre och mindre utslagen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brunt slem kan vara 2 saker, antingen "bajsar" den vilket är fel att säga - den stöter ifrån sig zoxantheller, oftast pga stress.

 

Eller så är det brown jelly disease, kallat BJD. Infekterade huvuden dör inom en dag och det sprider sig hejdlöst. Det ser inte riktigt likadant ut, hela huvudet blir liksom inkapslat i ljusbrunt slem och ser ut att smälta. Om det är BJD så är nog huvudet dött och borta nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...