Gå till innehåll

Tips belysning fiskkarantän 120*40cm


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Då jag har uppgraderat storlek på fisk och korallkarantän så står jag nu utan belysning. 

Överväger att köpa ytterligare 2 coralbox moonlight. Fördelen med dessa är tyst fläkt, jag kan flytta från fiskkarantän till korallkarantän om någon av dess lampor skulle haverera. 

Nackdelen är väl egentligen bara priset, tycker 3000 för belysning till fisken är lite i överkant. 

Någon som har tips annan belysning?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma fundering då jag tänkt sätta iordning en karantän innan nästa inköp av fisk. Finns det egentligen några särskilda krav på belysningen till karantänsakvariet förutom att man ska kunna se och observera fiskarna? Eller kan man ta vilken lampa som helst?

 

Mvh Kenneth 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, KennethN said:

Finns det egentligen några särskilda krav på belysningen till karantänsakvariet förutom att man ska kunna se och observera fiskarna? Eller kan man ta vilken lampa som helst?

Om det är ljusare i rummet än i karet kan fiskarna bli stressade. Men om rummet är mörkt spelar det nog ingen roll, tvärtom borde fiskarna hålla sig lugnare i ett mörkt kar+rum.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har algätande fiskar kan det förstås vara bra med belysning för algväxtens skull. Har man levande sten kan dessutom små kräftdjur i stenen äta av algerna och föröka sig, dessa kräftdjur kan i sin tur ätas av många fiskar. Alger kan även ta upp ammonium från fiskarna om man har enkel (eller ingen) vattenrening i karantänskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart skall fiskarna ha ordentlig belysning @Christian J

Mer att jag tänkte om någon hade tips på något billigare då fisk inte behöver "rätt" spektrum. 

Sitter just nu och funderar på T5 ramp eller lägga till 2000kr och få coralbox led. 

Lutar rätt mycket åt led:en eftersom jag kan flytta över lampor om en eller båda skulle paja hos korallerna.

Eller man kan kanske hitta begagnad T5-t8 ramp.... 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan köpa flong ny ramp på vilket byggvaruhus som helst annars för allt ifrån en hundring och upp.

Vill du sen ha trevligare ljus att titta på så köper du lysrör i saltbutik.

 

Finns ju billiga helt ok led spotlights också, samma tänk - byggvaruhus/Jula eller liknande, de finns ofta i 6500K också så en helt ok färg jämfört med basic lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tittat på belysningen Håkanstorps zoo har, det var helt vanlig ledbelysning....små platta saker. 

Fick tips av Christer att kolla på typ byggvaruhus precis som du sa @danne031 och även gärna något med rött i då det skulle hjälpa till att hålla fiskarna lugna, stärka immunförsvaret eller något i den stilen :) 

Bra med billigt, mer pengar till koraller :D 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Hittade en kina-led på Ali express. 

48cm ska ge 5 W, känns extremt klent med tanke på att moonlight ger 54W. 

https://m.aliexpress.com/s/item/32766761179.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.7f25570fevUTfu

 

Hade 2 såna räckt? Känns tvecksamt va....

 

Mvh

Kim

 

Den där är dränkbar, ser ut som en doppvärmare, jag har en liknande som jag köpte på skoj men jag vågar inte ha den i vatten..ger typ noll ljus utan är en kul leksak. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här är skitbra: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/LED-lysrorsarmatur-T5-2000036624/

 

Jag har sådana över mitt kallvattenskar och flera sötvattensakvarier med. 4000K lampan ger ett bra ljus om akvariet är rent och fint :-) De har med uppfästningsanordningar som är lätta att installera och det går kedjekoppla de med varandra om man vill ha mer än en lampa. Det går nog hålla koraller i liv under de med fast de är nog inte optimala som tillväxtljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...