Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Maglofster

151-720 liter
Maglofsters långsamma retur till hobbyn..

115 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

IMG_1698.jpg

IMG_1701.jpg

Har installerat min algreaktor och hoppas att det kommer funka. Ser nästan lite mörkt ut på bilden, men det är duktigt med lysdioder så det kommer inte avgöras på ljuset iaf :) Har även beställt KN03 för att kunna hålla upp nitratet. Kommer komplettera med en plastback som jag ställer reaktorn i, i den kommer jag lägga en Apex leak detector som bryter stömmen till pumpen vid eventuellt läckage.

Redigerad av Maglofster
8 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

IMG_0009.jpg

Första algerna är ett faktum och därmed petar jag i 15 st snäckor.

Redigerad av Maglofster
4 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

IMG_0012.jpg

Än så länge verkar chaeton må bra!

Redigerad av Maglofster
5 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häftigt!

Är det en egen idé?

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Slanten sa:

Häftigt!

Är det en egen idé?

Häftigt: ja!

Egen idé: nej.

Jag såg den där svindyra reaktorn från Pax Bellum eller vad dom heter, men den storleken jag ville ha skulle bli på tok för dyr. Så jag funderade lite på att bygga en egen variant. Googlade lite och såg att fler haft samma fundering. Så jag testar just nu en lösning bygg på en Deltec FR1020, en reaktor på drygt 20 liter, och runtvirad 100W 2700K ledslang från Kina. För att få chaeton att hålla sig på plats har jag dragit några grova buntband (utan att klippa av den överblivna plasten på buntbandet) runt röret i mitten av reaktorn. Chaeton verkar fastna i dessa buntband och sedan sprida sig uppåt och nedåt från denna mittpunkt.

Detta är väl lite overkill kanske, med en såpass stor reaktor, men jag tänker att det ger lite mer utrymme att åka på semester och sådant samt att om man vill köra Tritonmetoden framöver så är det väl bra att ha nästa 10% av karets storlek i "refugium".

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du få tag på ledband med röda LED (helst 630 - 660 nm) och dra runt också blir nog resultatet ännu bättre.

MVH Lasse

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

1 timme sedan, Lasse sa:

Kan du få tag på ledband med röda LED (helst 630 - 660 nm) och dra runt också blir nog resultatet ännu bättre.

MVH Lasse

Tack för tipset Lasse!

Ja, jag hade faktiskt gjort det, syns på bilden längre upp i i tråden. Men dom blev så himla varma (FÖR varma). Så jag tog bort dom och just nu är det enbart vita. Funderade på om det gick att hitta nån varian med blåa och röda blandat. Nån grow light. Men inte hittat en tillräckligt lång (20 meter).

Redigerad av Maglofster
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns flera beskrivningar på youtube på liknande reaktorer där dom kör med en mix av röda och blå dioder (typ 5 röda på varje blå)..

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag gjorde jag rent min algreaktor för första gången samt sköljde igenom chaeton lite. Hittade borstmask, asterina och poddar som fick vara kvar. Algerna har växt rejält mot vad jag plockade upp på Triton för drygt två veckor sedan. Däremot behövdes det inte skördas något, halva reaktorn är fortfarande tom. Att den verkar göra jobbet tycker jag mig ha bevis på genom att mäta fosfaten. När jag började med reaktorn var fosfatvärdet 0,34 enligt min Hanna. Nu är det 0,11 och då har jag matat ganska kraftigt senaste dagarna.

4 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många timmar kör du reaktorn?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, osby0479 sa:

Hur många timmar kör du reaktorn?

Jag kör 14 timmar på och 10 timmar av. Jag tänder 2 timmar innan DT släcks och släcker 2 timmar efter DT tänts. Jag har ca 1 timma skymning och gryning på DT så jag tänker att det är bra att ljusperioderna överbryggar varandra för att få bästa stabilitet.

Redigerad av Maglofster
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Maglofster sa:

Jag kör 14 timmar på och 10 timmar av. Jag tänder 2 timmar innan DT släcks och släcker 2 timmar efter DT tänts. Jag har ca 1 timma skymning och gryning på DT så jag tänker att det är bra att ljusperioderna överbryggar varandra för att få bästa stabilitet.

Du resonerar ju sunt - eller har du läst min tråd :):)

MVH Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse sa:

Du resonerar ju sunt - eller har du läst min tråd :):)

MVH Lasse

Båda tror jag :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:)

MVH Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IMG_0030.jpg

Det växer fint än så länge! :)

Redigerad av Maglofster
7 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu