Gå till innehåll

Maglofsters långsamma retur till hobbyn..


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Några usla mobilbilder på mina två "revpelare". Har petat i några koraller och får se hur det går. Tänkte först köra bare bottom, men tycker det är finare med  sand. Har dykt mycket på Bali där det mestadels är mörk botten, så jag tänkte att jag testar det nu.

IMG_0145.jpg

IMG_0147.jpg

IMG_0150.jpg

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också påbörjat installation av dessa. Dom sitter på väggen i garderoben bakom akvariet på samma ställe som jag har algreaktorn. Hade fått plats med dom i sumpskåpet, men tycker det är bra att lätt komma åt dom för service och så och vill helst inte fylla sumpskåpet helt med grejer heller.

IMG_0151.jpg

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet - bostadsbristen kan övergå att prova lediga lägenheter :) Jag har inget hör om att de äter polyper - däremot bosbyggandet och att de lever i symbios genom att rensa från alger och annat. Jag har 4 midnight levandes i lite olika färgade pinnar - aldrig sett någon direkt skada på korallerna.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

Du vet - bostadsbristen kan övergå att prova lediga lägenheter :) Jag har inget hör om att de äter polyper - däremot bosbyggandet och att de lever i symbios genom att rensa från alger och annat. Jag har 4 midnight levandes i lite olika färgade pinnar - aldrig sett någon direkt skada på korallerna.

 

MVH Lasse

 

Hmm, ja vi får se. Googlade lite och det verkar råda delade meningar om dom är revsäkra eller inte. Men jag avvaktar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag tror att de delade meningarna beror på misstolkning av fiskens algrensande beteende. Har den skadat dina koraller? 

 

MVH Lasse

 

Inte vad jag kan se. Polypexpansionen är något sämre, det är den enda påverkan jag noterat. Det är ju en vansinnigt charmig rackare, tillika min frus absoluta favorit, så jag vill ju helst inte göra mig av med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i en artikel jag läste för några år sedan beskrevs ett ömsesidigt förhållande mellan dessa gobies och färgade pinnar. Koraller ger skydd och gobien håller rent från alger, parasiter och annat. Jag tror att det är detta som get upphov till ryktet att de inte är revsäkra. Jag har fyra midnight (en helt svart variant) som går in och ut ur olika koraller - har heller inte sett några skador. Behåll den tycker jag och speciellt med tanke om vad som står i din första post i denna tråd vad som var anledningen till ditt uppehåll i akvarieträsket så vill vi ju absolut att du skall vara kvar här och stå på god fot med din fru :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

i en artikel jag läste för några år sedan beskrevs ett ömsesidigt förhållande mellan dessa gobies och färgade pinnar. Koraller ger skydd och gobien håller rent från alger, parasiter och annat. Jag tror att det är detta som get upphov till ryktet att de inte är revsäkra. Jag har fyra midnight (en helt svart variant) som går in och ut ur olika koraller - har heller inte sett några skador. Behåll den tycker jag och speciellt med tanke om vad som står i din första post i denna tråd vad som var anledningen till ditt uppehåll i akvarieträsket så vill vi ju absolut att du skall vara kvar här och stå på god fot med din fru :)

 

MVH Lasse

 

Du är klok du Lasse!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-12-23 at 15:23, Maglofster sa:

 

IMG_0152.jpg

Nu börjar jag långsamt tuffa igång med Tritonmetoden.

 

IMG_0153.jpg

Hatten av till min fru som låter mig ha detta i garderoben :)

 

Kör transparenta flaskor så du ser att det ligger gämt med doseringen utav alla vätskor samt att du släpper in luft k flaskan å ej får inplodering av flaskan.

 

jag själv kör med juice 1liters Ica apelsin juice och satt på original etikett på dessa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, wrang sa:

Kör transparenta flaskor så du ser att det ligger gämt med doseringen utav alla vätskor samt att du släpper in luft k flaskan å ej får inplodering av flaskan.

 

jag själv kör med juice 1liters Ica apelsin juice och satt på original etikett på dessa.

 

Vet precis vilken flaska du menar. Ska ta och skaffa några sådana. Luft släpper jag faktiskt in genom korken, kom på det i sista sekunden innan jag drog igång doseringen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Maglofster sa:

 

Har inte riktigt fått PH dit jag vill. Ligger strax över 8, men är i princip aldrig över 8,1. Så jag kommer börja dra luften till skummaren genom Sofnolime.

 

Kommer du bli nöjd med. Sen är bara frågan hur ofta du måste byta media för att hålla uppe ph.

Jag har 7,9 natt och 8,2 dag med mättad media. 8,0 natt och 8,3 dag med fungerande media. Men går tyvärr rätt så snabbt (två till tre veckor) för 1 liter media att bli verkningslös. Men jag har en riktigt fattigmanslösning på installationen så möjligt att det kan vara en bidragande orsak.

 

Vart köpte du sofnolime? Behöver göra ett nytt inköp för kommande år.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, irwin_fletch sa:

 

Kommer du bli nöjd med. Sen är bara frågan hur ofta du måste byta media för att hålla uppe ph.

Jag har 7,9 natt och 8,2 dag med mättad media. 8,0 natt och 8,3 dag med fungerande media. Men går tyvärr rätt så snabbt (två till tre veckor) för 1 liter media att bli verkningslös. Men jag har en riktigt fattigmanslösning på installationen så möjligt att det kan vara en bidragande orsak.

 

Vart köpte du sofnolime? Behöver göra ett nytt inköp för kommande år.

 

Jag har en variation mellan 8,01 till 8,1 - hade varit fint om jag kunde få kanske 8,2 till 8,3. Jag kommer köra det genom en FM Skim Breeze, 1 liters reaktor.

 

Jag köpte min dunk hos www.dykmagasinet.se - köper min dykprylar där också, dom är riktigt bra att ha att göra med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 29 december 2017 at 12:57, Maglofster sa:

 

Jag har en variation mellan 8,01 till 8,1 - hade varit fint om jag kunde få kanske 8,2 till 8,3. Jag kommer köra det genom en FM Skim Breeze, 1 liters reaktor.

 

Jag köpte min dunk hos www.dykmagasinet.se - köper min dykprylar där också, dom är riktigt bra att ha att göra med.

 

Ni som kör Sofnolime, hur vet ni när det är "slut"? Gissar genom pH-kurvan? Hur länge varar sofnolime? Varför kör ni inte typ ATI:s Carbo Ex (https://www.shop-meeresaquaristik.de/Protein-skimmer/Skimmer-pumps-and-spare-parts/spareparts-skimmer/ATI-Carbo-Ex-Refill-Bag-3250g-10966::20351.html )

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...