Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Maglofster

151-720 liter
Maglofsters långsamma retur till hobbyn..

211 inlägg i detta ämne

Ja där ska du inte bli besviken, valde Nyos 120 efter mycket läsande, tystare än någon av de bk skummarna jag har haft, och fortfarande nöjd efter 6 månader.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, osby0479 sa:

Ja där ska du inte bli besviken, valde Nyos 120 efter mycket läsande, tystare än någon av de bk skummarna jag har haft, och fortfarande nöjd efter 6 månader.

Ja, den känns otroligt gedigen och genomtänkt. Väldigt tyst också. Absolut inget fel på de skummare jag testat innan, dom gjorde absolut jobbet. Men känns bra med en som är lite större och som verkligen klarar av att lufta igenom ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahopp.. Revet (det börjar bli ett rev nu) rullar på bra. Har gjort ett första vattenbyte då Tritons senaste test säger att Lithium, Vanadium, Koppar och Kisel är höga. Kisel har ökat stadigt hela tiden, funderar på om det kan läcka från min konstgjorda sten? I vilket fall som helst har jag bra tillväxt och allt levande verkar må bra. Skördade 50% av mina chaetoalger i reaktorn idag. Inser att detta är totalt ointressant, men använder denna tråd om en logg. För övrigt är jag SJUKT imponerad av min Nyos 160.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kisel är en vanlig biverkan med konstgjord sten men även annat "slagg" kan komma från materialet/tillverkningen med keramik/cement

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

15 minuter sedan, greger sa:

Kisel är en vanlig biverkan med konstgjord sten men även annat "slagg" kan komma från materialet/tillverkningen med keramik/cement

Ja, ska bli spännande att se resultatet från nästa Triton test. Triton rekommenderade 6 X 15% vattenbyten. Jag har gjort 3 X 20% nu och ska göra ett till 20% imorrn. Sen skickar jag in ett test för att se hur det står till.

Redigerad av Maglofster
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett sista vattenbyte i morse. Räknade lite på det och jag har nog faktiskt bytt 300 liter totalt, så 4 x 25% blev det. Tog proverna 20 minuter efter sista vattenbytet. Hoppas att otrevligheterna är nere på ok nivåer. Så får vi se om kisel kommer fortsätta öka igen eller om konstgjorda stenen släpper mindre nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Har varit lite väl varmt i akvariet sista tiden. Var uppe och nosade på 28 grader i vattnet, vilket jag inte gillar. Så jag byggde ihop en liten lösning med 2 st 12cm datorfläktar, fult som stryk, men effektivt. Sänkte tempen med ca 3 grader vilket t.o.m aktiverade värmaren. Nu verkar jag nått någon slags jämnvikt och har 26,1 grader i akvariet med en rumstemperatur på mellan 27-28 grader. Fläktarna sitter på Apexen, så jag kan styra dom om jag vill, men just nu går dom hela tiden. Längre fram när det blir lite lägre temp kan jag tänka mig att dom får stängas av på natten. Tills nästa år ska jag se till att investera i ett litet portabelt AC-agg som jag kan plocka fram över sommaren.

IMG_1011.jpg

IMG_1010.jpg

Redigerad av Maglofster
5 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karet tuffar på. Fick besked från Triton Lab att dom tagit emot mitt första N-doc test igår. Ska bli spännande att se resultatet på måndag. Har gjort 8 st ICP-OES tester under året och för mig har det varit värt varenda krona. Så smidigt och enkelt. Största och (egentligen enda) problemet just nu är att jag invaderats av röda plattmaskar. Har alltid en Sixline i karet av just denna anledning, men den verkar inte äta, eller åtminstone påverkas inte antalet plattmaskar nämnvärt. Funderar på om jag ska komplettera med en Gul gylta kanske? I värsta fall får jag be nån kompis i USA att skicka över ett paket Flatworm exit. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synchiropus occelatus har alltid rensat plattmaskar hos mig. Men om hexataenian låter den vara är 50/50.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, stigigemla sa:

Synchiropus occelatus har alltid rensat plattmaskar hos mig. Men om hexataenian låter den vara är 50/50.

Tack Stig!

Ska försöka lokalisera en sådan då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu