Gå till innehåll

Jobbig gubbe,fler frågor, toxicitet mm.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Tjo!

Fler frågor (bättre att veta lite mer än att chansa).:snurrig:

1. Har sökt och läst här på forumet om olika polyper, koraller mm som är giftiga och då jag har två st ungdjur av släktet homosapiens som gärna är med och pillar undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna berätta vilka som är giftiga och på vilket vis.

2. Är alla knappar giftiga och sprider sig gifterna i vattnet?

3. Nässelgiftet hos vissa koraller, bränns de vid beröring,sprider sig i vattnet?

4. Under de första månaderna vid uppstart med endast ls, behövs vattenbyten eller räcker der med tillsats av spårämnen och ersättning av dunstat med osmosvatten?

Jag kommer säkert med mera kanske i era ögon sett dumma frågor men som sagt - bättre att fråga de som vet än riskera att något går riktigt illa.

Måste även säga att jag är mycket glad att ha hittat detta forum då jag tycker att det är mycket informativt samt att medlemmarna verkar mycket kunniga och även hjälpsamma och trevliga.

Har för övrigt hållt på med sötvatten i några år och tänkte nu testa denna helt otroliga gren av akvaristiken.Intressant, kul och många sömnlösa nätter blir det,(vad,var,hur,mm).

Heder och tack / Jocke. :smiley17: :smiley17: :smiley17: :smiley17: :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 de är främst zoanthiden palythoa som innehåller giftet palytoxin och man bör därför ta de försiktigt med hanterandet av den artet och liknande.

2 Giftet sprids om palythoan skadas och slemmet på den alltså vid handtering inte fritt i vattnet alla knapppolyper bär något gift som mycke annat i havet.

3 ja dom kan brännas men sprider sig i vattnet gör de inte på det sättet som jag tror du menar.

4 behövs ingen tillsats av spårämnen så länge inte dessa skummas bort eller förbrukax på annat sätt man kan mäta de flesta värdena. så inget annat behövs e väl svaret på den frågan.

Inga frågor e dumma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim

Det finns många koraller som är giftiga, bl.a. knappar som du nämner som sägs innehålla ett mycket potent gift vilket säkert kan skifta mellan olika arter. Jag känner inte till några dödsfall inom hobbyn från någon korall (läste att en hund dog efter att ha tuggat på knappar...). Urinvånare i vissa tropiska regioner har använt giftet från "knappar" på pilspetsar har jag läst.

Många koraller släpper ut gifter i vattnet för att försvara sig mot andra koraller men jag tror risken att få besvär genom att få i sig lite saltvatten är minimala.

Sedan finns det flera arter som kan bränna en bar handled/sår på tummen som Euphyllia & Galaxea.

Riskerna är minimala men du kan ju alltid hoppa över knapparna om det nu är en teoretisk risk att barnen ska få för sig att tugga på dessa.

Angående fråga 4 så behöver du inte göra några vattenbyten innan karet är inkört.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte tuggar på knapparna så tycker jag att den enda korall man behöver vara försiktig med är "fire coral", t.ex. Millepora, men den är ovanlig i handeln. Borstmaskar är inte heller roliga att råka på när man lyfter på en LS. Men det är egentligen fiskvalet man skall tänka på när man har unga medarbetare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren.:)

Man behöver alltså inte vara orolig bara normal aktsamhet brukas så att man inte har sönder någon knapp eller tafsar direkt på de som kan brännas.

Fiskvalet sade Capote, tänkte ju börja detta i liten skala (ca 110 liter) för att testa lite innan 375:an byggs om så fiskar blir nog bara 2 st små gobies + eventuellt en stjärna och kanske ett par räkor.

Vilka fiskar är ruggiga då? förutom drakfiskar förståss.

Jocke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren.:)

Man behöver alltså inte vara orolig bara normal aktsamhet brukas så att man inte har sönder någon knapp eller tafsar direkt på de som kan brännas.

Fiskvalet sade Capote, tänkte ju börja detta i liten skala (ca 110 liter) för att testa lite innan 375:an byggs om så fiskar blir nog bara 2 st små gobies + eventuellt en stjärna och kanske ett par räkor.

Vilka fiskar är ruggiga då? förutom drakfiskar förståss.

Jocke.

Det var mest dem jag tänkte på, drakfiskar och dyl. alltså. De du nämner är söndagsskolan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker man kan ta det lite extra försiktigt och inte låta barnen vara med och lattja med korallerna!

alltid tvätta händerna noga efteråt osv.

Några koraller förutom tidigare nämnda jag reagerar starkt på är:

euphyllia, kliade mej i ögat när jag hanterade en sån och svullnade upp rejält i ögonen -och det kan tydligen gå riktigt illa.

galaxea och hydnopora bränns

viridis(briarum) ger eksemliknande utslag på underarmarna

knappar och skivanemoner kliar samt slem från vissa mjukisar han också irritera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger.

Tänkte så klart inte låta ungarna vara med på ett sådant vis att de får pilla på vad som helst utan var nog mer fundersam över vad som kan hända om de i ett oövervakat ögonblick skulle få för sig att klappa en fisk.

Detta har dock aldrig hänt i sötvattenkaren som jag har eller har haft men som sagt bättre att fråga än att chansa.

Kommer naturligtvis att barnsäkra tanken på bästa vis.

Åter igen många tack / Jocke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knapparna jag har får hjärtat att bulta oregelbundet inget snack om den saken!!

Sillen; Alla mina bilder tycks ha blivit raderade nu lägger jag inte fler.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim. Såg att vi kom från samma stad, så jag tänkte bara säga att du är välkommen hem till mig om du har några frågor och vill se ett system som är uppbyggt innan du startar ditt eget. Har visserligen inte mycket koraller än men övrigt finns :smiley20:.

Tel om du vill ringa: 08-520 184 54.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låg och brottades häromdagen med sandbyte i karet, och brände upp armen på en av mina Euphyllia-kollonier!

Klantig som jag är så tog jag mig runt ögat!!

Först ikväll så har det röda försvunnit i ögat, och jag är alldeles knottrig på armen fortfarande.

Totalt omöjlig är jag även när det gäller att komma ihåg att tvätta sig innan man stoppar in en snus.

Man bör dock tänka innan man handlar var det någon som sa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knapparna jag har får hjärtat att bulta oregelbundet inget snack om den saken!!

Sillen; Alla mina bilder tycks ha blivit raderade nu lägger jag inte fler.....

Jag kan förstå att du tröttnar. Jag tycker det är synd att bilderna försvinner för de är bra att se för att lära sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NoName.

JoRu.

Tackar för inbjudan:) !!!!!

Kommer säkerligen att höra av mig.

Jocke.

Jocke jag kan bara uppmana dig att ta chansen. Jag var själv hem till Vargklo innan jag började bygga och det har gett mig massor. Både se och beskrivet är j'ätta bra att ha. Speciellt om den som visar berättar om sina svagheter och styrkor för då kan du ta med dig de erfarenheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...