Gå till innehåll

Andreas och Emilias nya projekt


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/

 

Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara.

 

Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen.

Kommer vara ett 100*40*50 kar med osmos under all teknik enligt bilden. Facket med röret är tänkt som vattenbytessektion med pump som pumpar ur vattnet direkt i avloppet och salt blandas direkt i facket.

 

Funderar lite fram och tillbaka över lyset. Har kollat på hydra, zetlight och nu billiga coralbox moon led. Frågan är får man dubbelt så bra lyse för mer än dubbelt så mycket pengar som coralbox?

 

Hur som så kommer projektet dra igång på riktigt i veckan då bänken byggs. Karet till sumpen hämtas på måndag.

 

Kom gärna med förslag och idéer. Hoppas ni kommer tycka detta blir en intressant och rolig tråd att följa.

 

/Andreas och Emilia

 

sump.jpg

Ändrat av Anderzon_
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort uttag för gångjärn i en 45*70 regel, är ca 45 mm på tjockaste stället.
Håller detta tror ni för ett akvarium på 360 liter? Kommer även sätta en gavel på sidan som stöttar upp, som skruvas i bägge benen på sidan och uppe i ramen. Klarar det sig, eller måste det förstärkas?
 

IMG_20170825_205125.jpg

IMG_20170825_205135.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite roliga grejer som är på g nu. Har idag fått tag i en reef angel som jag hade tidigare. Hämtar akvarium till sump på måndag. Väntar på pvc jag beställde för någon vecka sedan. Snart drar det igång riktigt. Ska bli så jäkla kul att pilla med detta igen :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Funderar på att fixa en kåpa upptill för att dölja lysarmatur. Tänkte bygga den av vita hyllplan eller tunnaste mdf ca 10mm. Klarar glaset den vikten om man ställer den ovanpå karet? Svårt att uppskatta vikten men några kila blir det ju. Eller nån som har tips på lättare material att bygga med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte två duschdraperistänger för hörn på K-Rauta 12457423e796b157d869439883d12a2a.jpeg (två stycken för att få med två 'böjar' så jag kan få det till en u-form) och sedan sydde jag till ett tvådelat skynke av ljustätt tyg.
Funkar skitbra och det är hur lätt som helst att bara dra undan och så har du fullständigt fri yta över karet!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sump och kar på plats. Nästan all pvc limmad. Funderar lite på det mest optimala vad gäller överrinningen. Har ca 50 cm från botten till kammen. Vilken längd är bäst på rören, tänker mest på nödröret som ska styra vattennivån i boxen. Några bra förslag på hur högt det skall vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Här var ett tag sedan vi skrev. Har hänt massor, är igång nu kan man säga. Inkörningen har gått fantastiskt bra, bara lite svag algfärgad sand är allt i algväg hittills. Karet har nu börjat sätta sig känns det som, kalkalger har kommit igång och alla vattenvärden utom ph är där dom ska. Ph ligger på som högst starx under 8. Har testat att ta friskluft utifrån till skummaren men ingen eller mycket lite skillnad i ph. Kan det ha att göra med att jag inte har något i karet som använder sig utav fotosyntes? Skall börja stoppa i koraller nu när som faktiskt. I dagsläget går det en gul kirurg en flameback(?) kejsare. Stor städpatrull ca 25 turbos , ca 25 eremiter, 10 sandsnäckor och ett par boxarräkor i karet.

 

Imorgon ska vi installera en ghl profilux 4 så kommer bli spännande att komma igång på riktigt igen :)

 

P_20180328_205859_vHDR_Auto.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite förvirrad över min refraktometer som verkar helt knäpp. ställer in den mot referensvätska så den visar rätt, mäter osmos så ligger den under skalan. Mäter mot en annan vätska så mäter den fel. Dessutom verkar det som det blivit lite fel i kalibreringen av saltproben. Den visar ca 1.020 ist för som det verkar om man kalibrerar refraktometern och mäter salt i karet som då är ca 1.023. Vet inte vad jag ska rätta mig efter men proben slår lite fel mot fauna marins multivätska iaf. Jaja det blev lite förvirrat men får testa att kalibrera om imorgon. Tror när jag tänker efter att saltreferensen var ca 3-4 grader för kall, kanske är det som gör det? Har för mig jag sett någon guide hur man gör en egen referensvätska, hade varitkul att testa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder vanligt hushålls- jodsalt från Willys för att göra min standardlösning. Jag har en liten knarkvåg med 1/100 dels gram upplösning som fungerar riktigt bra.

 

Saltvattenmätning standard

 

För elektrisk mätning 3,29 % vanligt hushålls jodsalt motsvarar 3,5% saltvatten. Alltså 3,29 gram.

 

För refraktometer 3,65% hushållssalt motsvarar 3,5% saltvatten. Ta 3,65 gram.

 

För flytboj 3,714% hushållssalt motsvarar 3,5 % saltvatten. Här är det 3,714 gram.

 

Blanda med 100 – 3,xxx gram osmosvatten så att det väger 100 gram totalt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske jag som inbillar mig men tycker att alla smådjur i stenen minskar tex ormsjöstjärnor, räkdjur osv. Hade även lite hydroider som försvinner men det gör ju inget. Kan det vara boxarräkorna som tar dessa? Har bara en gul kirurg och en flamebackkejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ett problem med saltproben. Jag hade det länge. så fort jag tog i den så halkade den upp till sitt sanna värde och sedan dala den igen. Lösningen var att placera den i ett område med hög vattenström. Jag tog helt enkelt och riktade min retur från akvariet mot proben och vände den så att vattenströmmen passerade mellan "gafflarna". Den behöver också rengöras mellan gafflarna då och då. Se också till att inga strömkablar med mycket belastning ligger nära signalkabeln. Jag har också gjort så att jag har min titaniumvärmare i samma fack som mina prober. att den skall ligga i samma som temperaturproben är självklart men jag har alla prober där. En titaniumvärmare är jordad och man undviker krypströmmar som kan påverka alla prober.

För tillfället så fungerar den väldigt bra - titta på grafen. Trodde det var fel för några dagar sedan när salthalten steg. Var lite för stressad att titta in i sumpskåpet - när jag äntligen gjorde detta så upptäckte jag att top off:en hade lagt av och avdunstningen hade sänkt nivån i sumpen ordentligt - värdet var rätt.

 

5ac5b93171ecb_ScreenShot04-05-18at07_47AM.PNG.4411110f3be0bdf3d8e4e0d2b633fdef.PNG

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...