Gå till innehåll

Andreas och Emilias nya projekt


Andreas84

Rekommenderade inlägg

19 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

sandvändande sjöstjärnor och ett gäng eremiter 

jag har 10 respektive 50-60 sanden är krit vit karet 130 långt

mvh Frank

Tack. Ja jag funderar med på nåt sånt. Har idag en stjärna några sandsnäckor och 15-20 eremiter. Kanske skulle testa att dubbla det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Andreas84 sa:

Tack. Ja jag funderar med på nåt sånt. Har idag en stjärna några sandsnäckor och 15-20 eremiter. Kanske skulle testa att dubbla det :)

Ja stjärnorna är väldigt effektiva på att vända sanden och dubbla eremiterna hade varit bra

mvh 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34176315_639777586356393_8090732544640679936_n.jpg.4e008a7d94bc79f5cdbb3f4d6b146a45.jpg

Så ser möget ut. Är det dino eller kisel?

Hade väldigt låga värden innan på po4 och no3 så tog ur fosfatremovern och doserar lite försiktigt med nitrat.

Hade tidigare 0 i po4 med hanna chcker och 0 i no3 med salifert. Har nu 0,5-1 i no3 och forfarande 0 i po4.

Har fått för mig det blev lite värre efter jag började med detta.

Ändrat av Andreas84
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Andreas84 sa:

34176315_639777586356393_8090732544640679936_n.jpg.4e008a7d94bc79f5cdbb3f4d6b146a45.jpg

Så ser möget ut. Är det dino eller kisel?

Hade väldigt låga värden innan på po4 och no3 så tog ur fosfatremovern och doserar lite försiktigt med nitrat.

Hade tidigare 0 i po4 med hanna chcker och 0 i no3 med salifert. Har nu 0,5-1 i no3 och forfarande 0 i po4.

Har fått för mig det blev lite värre efter jag började med detta.

Hej

lite svårt att säga tmen tror det är dino du har inget mikroskåp så du kan verifiera det 

Med vänliga hälsningar Frank

Ändrat av mcjagg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Har fått för mig det blev lite värre efter jag började med detta.

 

Problemet med detta konstaterande är att du inte vet hur det sett ut om du inte doserat. Du har ingen nolla så att säga. Tror ditt nollade PO4 är en bov i dramat också. Är det mindre på morgonen innan ljuset tänds?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

lite svårt att säga tmen tror det är dino du har inget mikroskåp så du kan verifiera det 

Med vänliga hälsningar Frank

Tack för svar. Nej tyvärr inget mikroskop.

 

3 timmar sedan, Lasse sa:

Problemet med detta konstaterande är att du inte vet hur det sett ut om du inte doserat. Du har ingen nolla så att säga. Tror ditt nollade PO4 är en bov i dramat också. Är det mindre på morgonen innan ljuset tänds?

 bara en känsla av att det är så. Ja det är mindre på morgonen. Kommer snabbt tillbaka om jag tex rört i det lite. Min teori är nu: 2 nya djur i karet en goby och en pistolräka som gräver och härjar mycket, har plockat ur fosfatremover samt börjat dosera nitrat. Har även ett lite svajande KH på ca en halv dkh i veckan som jag håller på att buffra. Kanske det lugnar sig när allt blir stabilt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle röra i sanden så mycket som möjligt och försöka suga ut det. Ett sätt är att ta en PET flaska (500 ml) - skär av botten. Sätt på en hävertslang på flaskan - stryp den lite. Sug hävert och stör den öppna flaskbotten genom sanden - lätt material kommer att försvinna upp i slangen medans sanden dansar ner igen. Börja med 2 eller 3 nyblandade hinkar. Låt sedan det uppsugna vattnet stå under natten och dekantera ut vattnet nästa morgon (för återvändning)

 

Alternativt skaffa ett snabbfilter av denna typ och ett kraftigt pumphuvud (jag körde 15 000 liters - kanske lite i överkant :) ) men mellan 5000 och detta kanske. rör då upp så mycket som möjligt och låt filtret gå några timmar

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min hanna checker för fosfat är paj. Mäter noll på vad jag än stoppar i den. Har testat akvarievatten flera ggr med 2 olika reagenser, referensvätska som är 0.05, dammvatten men ändå 0.00. Behöver nytt test/mätare. Några förslag? Funderar över hanna igen men finns 2 modeller phosphorus och phosphate vilken är bäst? Finns det något tillförlitligt droptest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min hanna checker för fosfat är paj. Mäter noll på vad jag än stoppar i den. Har testat akvarievatten flera ggr med 2 olika reagenser, referensvätska som är 0.05, dammvatten men ändå 0.00. Behöver nytt test/mätare. Några förslag? Funderar över hanna igen men finns 2 modeller phosphorus och phosphate vilken är bäst? Finns det något tillförlitligt droptest?

 

Jag har en Hanna Phosphorus ULR som är till salu om du bestämmer dig för en sån. PM:a mig om det är intressant.

 

Sent using Jedi mind-trick.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om testern klarar kalibreringen (första steget i mätningen) bör den vara hel. Då är lysdioden och fotodioden som känner av färgen riktiga och det är ganska otroligt att den sista delen av programmet skulle lägga av när den första delen fungerar.

Om du tar en droppe Blomstra eller Substral krukväxtgödning i mätkyvetten förutom saltvatten bör mätvärdet bli i storleksordningen 20 - 100 ppm P eller 60 - 300 ppm PO4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu konstaterat att min förra hanna checker var helt kass. Mätte idag med phosphour ulr och fick då  efter omräkningen 0.07. Kanske därför algerna kom i samband med att jag tog ur fosfatremovern, trodde jag hade för låg fosfat men i själva verket lurade checkern mig. Fosfaten steg när jag plockade ur fosfatremovern i samband med att jag började dosera nitrat och allt kom i svaj, min teori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag ger upp! Dessa alger som jag har fått nu har jag aldrig varit med om. Ingenting jag gör hjälper. Kommer mörklägga i 3 dygn nu och hjälper inte det kommer prylarna säljas. Finns någon intresserad kan det säljas med en gång faktiskt. Kommer sammanställa en annons på grejerna så får jag se vilket intresse som finns.

Är faktiskt riktigt knäckt av det :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett råd. 

Låt det bara vara. 

Det är sommar nu. Och annat kommer ta mer tid än karet. 

Mata som vanligt bara och låt karet stå ett par veckor. (Svårt ja vet)

Och kolla senare hur det ser ut. 

Ibland när ngt inte är som man vill får man lite panik och gör för mkt saker på en gång vilket bara gör det värre. Blir som en snöboll i nedförsbacke.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...