Gå till innehåll

Andreas och Emilias nya projekt


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Tack Lasse.

 

Ja jag tycker den är skum saltproben. Märkte att när jag gjorde kalibrering att den visade konstigt. Kalibrerade den 3-4ggr med samma resultat. Efter kalibreringen stoppade jag i proben i vätskan igen för att se då visade den 47.5 ist för 50 som den är kalibrerad efter. Kommer att ha ett litet fack för sten och en liten pump som cirkulerar. Kanske kan placera proben i den strömnen?

Det med tempproben har jag nog tänkt fel. Jag har placerat den i avrinningsboxen. Tänkte att det är ju däruppe det ska vara den önskade tempen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå tempgivare - placera den alltid i samma fack som värmaren och saltproben. Tappar du cirkulation så minskar temperaturen i DT och ger signal till värmaren nere i sumpen att gå - är inte bra om du har ett för högt watt-tal på dina värmare!

 

Det andra skälet är till att du skall ha tempgivaren i samma fack som saltmätaren är att konduktiviteten är väldigt temperaturberoende. Jag gör alltid så att jag låter kalibreringsvätskan ligga och flyta i sin behållare i samma fack som jag har tempgivaren och saltmätaren. Oftast upp till en timme. då kan jag läsa av provvätskans temperatur (behövs vid kalibreringen) sedan ställer jag alltid saltmätarens temperaturkompensation till att följa tempgivaren.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick :(

 

Har ikväll sett vita prick på mina 2 fiskar. Har kört uv sedan dag 1 med fiskarna. Har även ozon men ej kört igång men ska nog göra det nu. Ligger rätt högt i redox utan ozon ca 400. Hur mycket vågar jag kräma på? @Lasse om du vill hjälpa? Hur styra jag redox med ghl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pricken har lagt sig för denna gången. Var väl nån stressgrej kanske efter att ha pillat lite i karet.

Har mätt lite idag och har lite konstiga värden på.

CA 500

Mg 1500

och salt 32,3

 

Hur höjer jag salthalt utan att höja mg och ca?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Pricken har lagt sig för denna gången. Var väl nån stressgrej kanske efter att ha pillat lite i karet.
Har mätt lite idag och har lite konstiga värden på.
CA 500
Mg 1500
och salt 32,3
 
Hur höjer jag salthalt utan att höja mg och ca?


Vattenbyten med 35ppt salthalt (förutsatt att Ca och Mg är lägre i saltet du använder, men det borde det vara).

Har du gjort flera mätningar och fått samma konstiga värden på alla? Är testerna gamla?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätte bara en gång. Nej nya tester

 

Har ersatt dunstat vatten med uppblandat saltvatten med blue treasure salt. Tycker det borde inte vara så högt på mg o ca. Eftersom saltet skall ge ett visst värde vid 35ppt och jag legat lågt innan och nu börjat salta upp lite skall väl inte det dra iväg

Ändrat av Andreas84
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mäter med proben till profilux 4 samt refraktometer kollad mot referensvätska. Tycker detta är märkligt, mätte en gång till nu men ingen skillnad samma värden på båda ca och mg. Verkar stämma. Brukar inte ca bli ca 1/3 av mg?

Ändrat av Andreas84
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, stigigemla sa:

Vad har du använt för referensvätska till refraktometern?

Fauna marines multireference har för mig den var 33.9 ppt

 

Kanske har saltet i påsen blivit dåligt blandat så jag fåt mindre salt och mer av det andra

Ändrat av Andreas84
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya leksaker :D Nu behöver jag bara fler koraller!

P_20180427_180929_vHDR_On.jpg.5afbc3a077d7ef5a297df2bb91467657.jpg

 

 

Karet tuffar på magnesium och kalcium sjunker sakta men säkert till mer lagom nivåer. Jag väntar ut det helt enkelt innan jag fortsätter och salta upp samt dosera balling.

Försökte fånga bild på hur klart vattnet är sedan jag körde lite med ozonet vid mitt lilla prickutbrott på fiskarna som för övrigt är i god form nu igen :) Kör även uvc och en liten strumpa kol. Efter @Lasses tips om att sätta saltproben i lite ström har saltnivån legat som ett streck, alltså inga problem med sjunkande salthalt. Tack så mycket!

 

dd.jpg.ba1563c76e6c7024e86454333fa4227f.jpg5ae35226b439e_P_20180427_181515_vHDR_On2687.jpg.a386010b4e79d12262ea85406cc5d354.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står två sådana enheter på mitt skåp - tyvärr kom det lite för mycket emellan för att jag skall ha hunnit montera dem. Nu är jag hemma på permission - det verkar bra och de skall monteras under helgen tänkte jag.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Lasse sa:

Det står två sådana enheter på mitt skåp - tyvärr kom det lite för mycket emellan för att jag skall ha hunnit montera dem. Nu är jag hemma på permission - det verkar bra och de skall monteras under helgen tänkte jag.

 

MVH Lasse

 

Hoppas du är på bättringsvägen nu.

 

Jag skall koppla in min efter helgen tänkte jag. Vad skall du dosera då för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en som är 120 cm lång och med SMT teknologi? I så fall sälj den genast - jag kan offra mig och köpa den för en billig penning :) är det en kortare modell - behåll den :) IMO den bästa ramp som finns fast med kass mjukvara

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...