Gå till innehåll

Ledljus, vad händer efter några år


Henric

Rekommenderade inlägg

Nu har vi kört led i några år. Första gången jag hörde talas om led var när Lasse F. skrev något här på SG. Jag själv har en hybridramp från Pacific sun på 4x145w med 4 t5 80w, köptes hösten 2015. Mitt kar är på 930liter och det är till 95% fyllt med Acroporor. Och de älskar ljus:) Jag har under våren sommaren exprimenterat en del med ljusstyrka, spektra, näringsvärden och andra tillsattser då jag inte har varit riktigt nöjd. 

Jag har börjat fundera på hur mycket våra ledramper tappar i effekt efter några år. Jag kör rampen på 96% nu och tempen på kylflänsarna ligger runt 60 grader.

Jag upplever att rampen har tappat i effekt, men är inte säker. tempgivaren sitter på kylflänsen, men hur varmt är det inte précis i mitten på clustret.

Är det någon som har last något om detta, med samma funderingar, eller har samma funderingar som mig? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dioder "förbränns" med tiden men det är ytterst lite, något i stil med 15% efter 80% av uppskattade livslängden som ju brukar vara åtminstone 50000 timmar. Det varierar säkerligen med effekten man kör och hur effektiv kylningen är, bl.a.

 

Det enda jag sett bevisat eller faktiskt undersökt är en kille som efter dryga 2½ år mätte sitt kar med en PAR mätare, en ny ramp och den som använts i 2½ år hade nästan på decimalen samma värden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, danne031 sa:

Dioder "förbränns" med tiden men det är ytterst lite, något i stil med 15% efter 80% av uppskattade livslängden som ju brukar vara åtminstone 50000 timmar. Det varierar säkerligen med effekten man kör och hur effektiv kylningen är, bl.a.

 

Det enda jag sett bevisat eller faktiskt undersökt är en kille som efter dryga 2½ år mätte sitt kar med en PAR mätare, en ny ramp och den som använts i 2½ år hade nästan på decimalen samma värden.

Ok, vet du vad det var för ramp han mätte på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En amerikansk som jag aldrig sett i Sverige..hjärnsläpp kommer inte ihåg.

Men samma sak gäller i stort sett alla armaturer med led oavsett var de sitter, tillverkare brukar ha ett index som innebär att de garanterar x styrka efter y tid. Kommer inte ihåg exakt termerna nu då det var ett tag sedan jag memorerade det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningsindustrin har standardiserat LED livslängden till L70 = min 50000h, vilket motsvarar LLMF på 0.7, 

 

Så hette det ja, att de standardiserat en styrka på 70% som måste garanteras vid slutet av livslängden. Lägre procent än vad jag kom ihåg, misstänker att många tillverkare ligger högre än så.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...