Gå till innehåll

Brainstorma innehåll i Nya Akvariet!


Rekommenderade inlägg

Hej! 

Vi kommer inom de närmsta åren bygga om hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet. Planen är bl.a. att det kommer bli en ny byggnad för Akvariet, och massa nya akvarier. Vi har ju planerat detta sen några år tillbaka, men allt är inte bestämt. Så jag tänkte lämna ordet fritt här att skriva vad ni skulle vilja se i ett nytt och modernt publikt akvarium! Spåna fritt, behöver inte bara vara realistiska saker :D Och kan vara allt från djur till skyltar. 

 

Gör detta eftersom det är lätt att fastna i de vanliga tankarna, bara tänka inom boxen. 

 

Trevlig helg! 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja se temaakvarier från svenska västkusten. Tångbältet, klippsluttning, sten o grusbotten, lerbotten, pelagien, sjögräsäng och ett kar för de stora svenska fiskarna.

 

Och motsvarande tropiskt.

Sjögräsäng.  

Vinkarkrabbor + slamkrypare.

Mangrovebiotop med en massa syntetiska rötter upp över vattenytan.

Revets topp med gångbro över för att se koraller och fisk uppifrån.

Revfronten med en rejäl dyning.

Lite djupare 5 - 15m. 

Sten o grusbotten med olika gyltor mm

Sandbotten med gorgasia och opistognathus

Små temakar med t.ex anemoner med symbiosräkor och krabbor eller en massa eremiter eller Antennarius eller Trimma+ de minsta ecsenius eller... 

För alla kar en padda med pekskärm till beskrivning av djuren på de vanligaste språken. Svenska, Arabiska och Engelska + Tyska för turister.

 

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kar med fiskar och djur från Medelhavet!

 

Fler tropiska saltvattenskar som inte är korallrev! Som djuplevande fiskar nedanför revet. Tropiska Atlanten från västafrika har kul fiskar, Sao Tome tex! En riktig vågbrytarbiotop med våldsamt skummande vatten då de riktigt aktiva och pigga fiskarna bor.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

See you later alligator, smilet II vore väl nåt? Eller kanske lite apor igen? Fast så blir det väl inte, antar jag. Fast en havssköldpadda igen, det vore väl nåt?

 

Tropiskt saltvatten, där har ju sjöfart fått till det på senare år. Självklart ska det få sin plats. Men det nordiska måste också tillbaka, ett akvarium på västkusten utan djur från trakten, tänk inte ens tanken. Givetvis då det vanliga typ torsk mm men när det gäller fisk har ju havets hus bra sortiment så varför inte en satsning på lägre djur? Maneter t ex. Öresundsakvariet har ju ett flera sorter så det borde gå. Finns ju hur mycket annat som helst som också är spännande.

 

Jag menar också att det borde finnas plats för nåt av nordiskt sötvatten. Många ser ju inte skillnad på mört och sarv och buntar ihop åtskilliga arter som "panka". Finns en del att göra där. En kul tanke är ju att göra som vid akvariet i Silkeborg, där har de dammar som man kan titta på utomhus och går man in i i byggnaden så är dammen ett akvarium med ruta. Klart spännande lösning men förmodligen bäst för sötvatten, ska man ha salt behöver man nog tak för att slippa regnvatten som späder.

 

Och, ja, pingviner, tumlare, havsormar, klumpfisk, kvastfening...  Äh, vi klipper till med en svanödla också medan det ändå är lite fart på tankeverksamheten. Jag lovar, det skulle vara publikdragande.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svanödla blir väl lite svår att få tag i. Men det skall ju finnas någon i Skottland.

En replik av skelettet från en Megalodon i naturlig storlek borde ju kunna vara möjligt. 

Det skulle glädja åtminstone en här på guiden.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre kar där man kan närstudera smådjur som gemene man helt skulle missa i större kar.

 

Enkel och tydlig information om lägre djurs biologi, alltför många tror tex att sps är en sten och mjukkoraller en växt, och flera antar att korallerna i akvarium är av plast för att dom sett tanked på tv.

 

Jag skulle väldigt gärna vilja se kallvattensalt från andra delar av världen också, tex norra och södra stillahavet.

 

I övrigt håller jag med om att västkusten måste vara välrepresenterad.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett steg i en helt annan riktning kan vara en utställning över hur livet i havet kommit till.

Börja med Arkeer och gå genom utvecklingsstegen ända till kvastfening. Kanske ta med återvändarna som sälar och valar.

T.ex en bildskärm med ett bildspel över varje lämplig geologisk period. Eller från encelliga organismer till flercelliga, hudskelett, ryggrad, fiskar och däggdjur.

Skulle kunna vara lämpligt ämne för 10 poängsarbeten för blivande marinbiologer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat ämne för en utställning kan vara hur blir en fisk till. Från befruktning av ägget via celldelning, bildning av flera cellager, blodomlopp, ryggrad och så vidare.

Där kan man hänvisa till befintliga djur som motsvarar de olika stadierna som t.ex anemoner, blötdjur, maskar och så vidare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1, En marin vågbrytarbiotop med kraftiga vågor (som även någon annan föreslagit), vore unikt och säkert en stor utmaning för er att bygga.

2, Ett gigantiskt växtakvarium a´la Takashi Amano "personal tank". (Även det en utmaning!)

3, Lite ovanligare fjärilsfiskar vore trevligt. Publika akvarium har ju oftast nästan bara pincettfiskar från den gruppen av fiskar.

4, Pilgiftsgrodor i snygga naturliga terrarium med levande växter. (Fast kanske out-of-scope för er?)

5, Klapptank med rockor, (Alltid succé med våra barn på Tropicarium i Kolmården)

6, Stora musslor (också nämnt av andra).
 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke är hur Sjöfartsmuseet bör förhålla sig till Universeum: konkurrera (vänskapligt) eller komplettera?

 

Universeum har många svenska och sydamerikanska biotoper, hajar och rockor, men ganska lite tropiska koraller och inga biotoper från Afrika eller Asien vad jag vet (iofs kanske inte dessa sötvattensbiotoper har så mycket med internationell sjöfart att göra heller).

 

Universeum har förstås betydligt högre inträde, så det är kanske ingen katastrof om Sjöfartsmuseet kan visa likvärdiga kar till lägre inträdespris.

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis sá máste det bli frán vástkusten ocksá men som nágon sa - rikta in pá andra organismer án stora feta torskar och annat med storhetsvansinne. Sjőfart bőr bli nágot som Universeum skulle bli men aldrig blev - undervisande och utvecklande főr i főrsta hand Gőteborgs ungdommar i andra hand főr turister. Dra ihop kraven om bevarande báde főr vára vatten och de tropiska men visa mángfalden istállet főr enfalden. Hajar - ett máste om man skall dra folk - ná det tror jag inte. Sedan en váldigt viktig sak som ni sakta bőrjat utveckla - det digitala akvariet. det vill sága stállen pá (i detta fall vástkusten) dár en kamera visar livet IRL. Ni vet min drőm 24 skármar runt det nya akvariet som visar en havsbiotop IRL frán varje tidzon runt várlden.

 

Jag besőkte idag ett akvarium i sődra Ungern som főljde orginalreceptet, Ett sőtvatten frán asien/oceanien, ett Malawi, 1 tanganyika, 1 sydamerika, 1 med anemoner och clowner, 1 med hőhástar och givetvis ett stőrre med havsbraxen, havsabborar, konstgjorda koraller och en vilsen blacktip. Samt ett korallakvarium bestáende av en koloni mushrooms, en kolloni knappar (av den livsfarliga sorten), en skivbildande stenkorall, en bubbelkorall samt en mjukkorall pá toppen. Och jag glőmde - ett med tvá drakfiskar ocksá......samt cassipeja som snurrade runt, runt

 

Vága ság nej till sánt - akvariet var inte otrevligt, tvártom - men jag har sett detta upplágg őverallt

 

Nágot nytt - tack

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Passar på att bumpa denna tråden nu i jultider då många har lite ledigt och kanske hänger lite extra här på SG :)

 

Vi jobbar på med planeringen inför nya Akvariet men som med de flesta stora projekt så går det lite långsamt. Just nu inväntar vi bygglovet. Fast sysslolösa är vi inte, vi ritar för fullt på de akvarierna som kommer vara stora(gjutna), plus sumpar, vattenrening, saltblandning mm. Ja, och räknar på kostnader och annat skoj :) De mindre akvarierna behöver vi inte ha klara lika fort, så än finns det tid för nya ideer om miljöer, akvarier och annat!

 

God Jul från oss!

 

/ David

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, danne031 sa:

Förstår inte hur du menar David...*fingrar på en öl, slösurfar och tittar på när frugan slår in julklappar*..

 

Finns det några ritningar eller planer att kika på?

 

God jul på er :)

Hehe :)

 

Finns bara ungefärliga ritningar än så länge. Väggar och sånt. Men kan se om jag kan posta ritningarna som var med i förstudien nästa vecka när jag är tillbaka på jobbet.

Sen har vi massor egenritade grejer och texter för filterrum mm men där väntar vi in arkitekt för att se om det är genomförbart :)

 

/ David

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...