Gå till innehåll

Min Candy Cane Coral är ledsen


JonasK

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, kaptenen sa:

Fast 50 ppm tycker jag är mycket. Är ju stor skillnad om det visar 350ppm elr 400ppm. Jag brukar ta värdet när det "blir blått" så att säga. Inte när det börjar nyansera utan när det är blått.

Jo, det har du ju faktiskt rätt i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser den drastiskt sämre ut, tyvärr. Den blåser fortfarande upp sig när ljuset är på och ser riktigt fin ut, men vävnaden drar sig fortfarande tillbaka. 

 

Jag funderar på att ta upp den, bryta loss några huvuden och sedan limma dessa på lite olika ställen på mina stenar. Vad säger ni om detta, är det en bra idé? Den verkar ändå vara körd :(

 

 

IMG_20170907_143420.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur har det gått? Har missat detta helt..

 

Du har inte sett om det är några parasiter (plattmask, maskar, småkryp) som är på den?

Finns ju även en del mask om jag inte har helt fel som kan borra sig in i skelettet och på så sätt irritera korallen. Sen har vi ju vermetid snails men ser inte ut som att du har någon på där..

 

Att dela den skapar stress vilket är lite onödigt i mitt tycke, jag delar bara koraller som mår bra och som jag är säker kan repa sig från det.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej @kaptenen!

Den har återhämtat sig och ser friskare ut än någonsin! Saknar fortfarande vävnad men även den ser ut att vara tjockare nu och på väg tillbaka. 

 

I förrgår natt lyste jag försiktigt med ficklampa och såg då att sen skickat ut sina tentakler och jag blev förstås helt till mig :) Ikväll åt den mysis så det stod härliga till. Riktigt fet och fin nu! 

 

Är glad att jag inte delade den, för som du säger så bör ju korallen vara frisk för att överleva ett sådant ingrepp. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, kaptenen sa:

Skönt att höra att den har repat sig! Ibland behöver man bara ge dem lite tid :) 

Absolut, så verkar det definitivt vara! Igårkväll skickade den dock inte ut några tentakler, men jag tolkar det som att den var mätt.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...