Gå till innehåll

Startar upp igen


chabo0

Rekommenderade inlägg

Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium.

 

Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet.

När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är.

 

Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är skönt då det ser lite trevligare ut rent färgmässigt.

IMG_2886.JPG

Ändrat av chabo0
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Har fått ett bättre ljus efter mycket trixande med inställningarna i ljusrampen, alla värden ser lovande ut och det är dags att börja kika efter koraller att fylla upp med innan jag börjar tillsätta med fisk.

 

Bjuder på lite bilder.

 

akvariets mått är 60x60x60.

IMG_2932.JPG

IMG_2933.JPG

IMG_2939.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har köpt lite SPS´er som jag börjar gilla mer och mer, har i mina tidigare akvarier bara kört med mjukkoraller då jag enbart kört med T5or. Tycker karet puttrar på som det ska nu när jag fått ordning på belysningen.

 

Första bilden är en helbild

Sedan ska det vara en lila hysterix

Den sista  minns jag tyvärr inte namnet på, tacksam för om nån kan namnet och svarar :)

 

IMG_0026.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0025.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast den är ganska lik seriatepora caliendrum, bildgooglade på namnet och den liknar den på färgerna och eventuellt strukturen.

Nästa steg blir att fundera ut lite fisk som passar in i en kub 60*60, har varit sugen på en muräna tidigare och kommer nog att införskaffa en stjärnmuräna, sedan är jag lite sugen på dvärgkejsare av någon form.

 

Tack för era synpunkter och hjälp till identifiering :).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

När jag köpte kuben följde det med ett hemmabygge till ljusramp LED som jag fått hyggligt bra inställt men jag undrar om det går att ladda hem en enklare mjukvara för inställningar eller om det är styrt av vad rampen är programmerad med från början?

 

Just nu så börjar jag skymta vad som ser ut att vara nån form av kalkalger "vita små hårda prickar" på akvariets baksida.

 

Är nöjd med vad ja har i akvariet just nu då det finns stor potential för tillväxt för korallerna och fisk ska väl tillsättas, har kikat lite på olika fiskar men är riktigt nyfiken på en eld dvärgkejsare och tror storleken skulle passa perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna har jag varit sugen på under mina tidigare år inom saltvattenakvaristik och nu äntligen har den flyttat in.

 

Har läst nånstans att man bör undvika att hålla flera kejsare i samma akvarium och undrar lie vad ni har för erfarenheter/ om ni har några?

 

sedan har jag fått tillstånd att köpa ett större akvarium till sommaren 2018 så man kan ju om inte annat börja snegla på kirurger då de brukar vilja ha lite större simyta än vad jag kan erbjuda idag, detta tror jag beror mycket på att frugan gillar Sohal'en :) .

 

Har även kollat lite bilder på sumpuppställningen ni har här samt googlat runt lite och läst att skummaren bör stå i vatten med jämn nivå och funderade på hur andra ställt upp sina skummare i sina sumpar, lite för inspiration samt för att min ska fungera så optimalt som den kan.

FullSizeRender.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...
On ‎2017‎-‎11‎-‎04 at 17:21, chabo0 sa:

Har även kollat lite bilder på sumpuppställningen ni har här samt googlat runt lite och läst att skummaren bör stå i vatten med jämn nivå och funderade på hur andra ställt upp sina skummare i sina sumpar, lite för inspiration samt för att min ska fungera så optimalt som den kan.

 

Hej - när jag gjorde min enkla sump - bara två fack så bestämde jag höjden i inkommande fack med hjälp av ett överfall. Eftersom jag ville ha relativt hög vattenivå där (ca 33 cm så blev det för mycket för att ställa skummaren på botten i det akvariet. Satte då två glasskivor (höjd 12 cm) på tvären för att ställa skummaren på. Innersta facket tar emot returvattnet och innehåller skummaren. Främre facket innehåller returpumpen och nivån styrs av en nivåvippa för påfyllnad av ATO vatten. den nivån bestäms av att sumpen skall kunna ta emot allt vatten när det blir strömavbrott. Skulle jag göra om den så skulle höjden bli 45 - 5o cm i stället men med alla andra mått intakta - förutom måttet 0,07 m som skulle vara 0,12 eller 0,17 m vid totaldjup på 45 respektive 50 cm. (större reserv vid strömbortfall)

 

pic 3.jpg

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On ‎2018‎-‎05‎-‎13 at 06:15, Kimozabe sa:

Jag gillar oxå muränor (drakfiskar, hajar etc), men hur fungerar det med 2 muränor i så ”små” akvarier? Eller båda arterna håller sig små? Den som du kallade Golden Tail ser ut till att kunna bli riktigt stor :) 

Mvh

Kim

Hej, ursäkta att jag inte varit aktiv och svarat på din fråga, har haft fullt upp med att flytta.

 

Guldmuränan blir ca 60-70cm har jag för mig och Stjärnmuränan blir väl ca 50-60ca om jag inte minns helt fel, tyvärr nu efter min flytt så ser jag att jag måste banta ner mitt innehav och funderar på att sälja Guldmuränan då den skulle ge sig på allt i ett sällskapsakvarium.

Men rovfiskar är roliga och intressanta men de skitar ner en hel del så en bra skummare och vattenbyten är ett måste för dessa fiskar, vet inte om drakar och liknande fiskar skitar ner lika mycket iofs.

 

On ‎2018‎-‎05‎-‎13 at 10:52, Lasse sa:

 

Hej - när jag gjorde min enkla sump - bara två fack så bestämde jag höjden i inkommande fack med hjälp av ett överfall. Eftersom jag ville ha relativt hög vattenivå där (ca 33 cm så blev det för mycket för att ställa skummaren på botten i det akvariet. Satte då två glasskivor (höjd 12 cm) på tvären för att ställa skummaren på. Innersta facket tar emot returvattnet och innehåller skummaren. Främre facket innehåller returpumpen och nivån styrs av en nivåvippa för påfyllnad av ATO vatten. den nivån bestäms av att sumpen skall kunna ta emot allt vatten när det blir strömavbrott. Skulle jag göra om den så skulle höjden bli 45 - 5o cm i stället men med alla andra mått intakta - förutom måttet 0,07 m som skulle vara 0,12 eller 0,17 m vid totaldjup på 45 respektive 50 cm. (större reserv vid strömbortfall)

 

pic 3.jpg

 

MVH Lasse

Jag kommer nog att låna din skiss för framtida justering, om det är ok för dig? :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...