Gå till innehåll

Behöver erat råd, reaktion, synpunkter


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej
Jag skulle vara oerhört tacksam om ni ville reagera o svara vad ni tycker om detta:
 
Angående vår Alkatronic, så håller vi på att diskutera det olika möjligheterna att göra den Apex-ready, där en variant är att via en BNC-kabel sända signalen till vilken enhet som helt som har en pH ingång. Då kan du koppla denna kabel till tex en Apex, eller vilken annan akvariedator som helst såklart, och få KH värdet i denna dator också och även där gör vad du vill sen med en infon, tex infoga denna infon i nåt program.
 
Vi vill då helst ha denna BNC utgång och elektronik redan från början i alla maskiner, då det är dyrare för både er och oss att bygga en separat låda i efterhand. I princip kan vi inkludera denna funktion i alla modeller från början, med oerhört litet prispåslag. MEN, där finns då två varianter och dessa kostar väldigt olika, och där vill jag ha era tankar:
 
1) Om vi accepterar att BNC utgången endast sänder KH värden som är över 7.00 till Apex eller motsvarande, så kommer kostnaden för er o maskinen inte bli märkbart högre, om ens högre alls. Vi kan då nämligen använda befintlig elektronik vi redan har i vår processor.
 
2) Om ni anser det mkt viktigt att denna utsignal via BNC till Apexen(eller liknande) kan visa även KH värdena under 7.00 som Alkatronic mäter fram, så kommer det kosta betydligt mer. Rent tekniskt inte svårare, men betydligt dyrare.
 
Själva Alkatronic kommer såklart hantera all värden som vanligt, detta handlar bara om vilka värden som Apexen skall kunna ta emot. Det skall sägas att maskinen behöver egentligen inte detta med Apex-connectivitet alls, då den gör allt själv o reglererar allt själv ändå med till o med egen socket osv, MEN det finns ett tryck från er att man ÄNDÅ vill ha möjligheten att även skicka värdet till en apex, därav vårt arbete att försöka tillgodose det.
 
Så, hur viktigt är det att även värden under 7.00 i KH skickas till Apex?(om ni tar in i beräkningen att det kommer kosta mer och det första alternativet knappt nåt).
 
Jag tänker personligen att det är mkt sällan man har KH under 7.00, och alkatronic är ju inte beroende av en apex, så om det går att inkludera detta till ett väldigt lågt pris kanske ändå alt 1 är okej? Men behöver höra era reaktoner först.
 
OBS:och det skall sägas att den går isåfall koppla till vilken akvariedator som helst, dvs såklart en ghl, iks, AM
 
/Jonas Roman
Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll nere priset säger jag. 

Finns ingen mening med att blanda in en dator till tycker jag. 

Alkatronic sköter detta bra redan. 

 Enda anledningen till att låta infon komma till en apex eller liknande är för att kunna få ut alla siffror i samma program/app. 

Känns inte värt enligt mig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl7660.pdf är standardlösningen för att tillverka negativa spänningar. Borde bara höja kostnaden med ett par tior.

Och för dem som kör ultra låga näringsvärden och vill ha kH 7 blir ju apparaten meningslös om man inte kan mäta lägre kH än 7.

 

Gillar man att programmera kan man programmera in en annan utgång på processorn till 2,5 volt, sätta en spänningsföljare på den utgången och använda det som nolla för BNC- utgången. Givetvis får man då också addera 2,5 volt till mätvärdet.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

ProfiLux kan inte visa pH (KH i detta fall) under 3,5 eller över 10,5 om det är en perfekt pH elektrodsignal ni skickar ut

 

MVH Lasse

Bra att veta Lasse att övre gränsen är 10.5. Det är nog heller inget problem i realiteten. Tror Apex visar upp till 12 men är ej säker. 

Vi ser detta som ett komplement, allt finns ju i våran egen app. 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, stigigemla sa:

Denna: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl7660.pdf är standardlösningen för att tillverka negativa spänningar. Borde bara höja kostnaden med ett par tior.

Och för dem som kör ultra låga näringsvärden och vill ha kH 7 blir ju apparaten meningslös om man inte kan mäta lägre kH än 7.

Du missförstår. Vår apparat mäter som vanligt hela intervallet (4.8-15.4) o gör allt. Det behövs ingen sådan här BNC, maskinen är standalone, har egen socket, egen app, doserar själv o larmar själv, mäter o visar allt mellan 4.8dKH och 15.4dKH. 

. Detta handlar bara om att en del vill tydligen se siffran även på sin apexapp(o profilux) också. Personligen ser jag inte alls nån vits med det, det är därför vi inte vill höja kostnaden bara för att kunna visa värdet på två ställen. Vår app är dessutom bättre för den är dedicerad för detta. Jag tror 99.9% av användarna kommer öppna Alkatronic appen, för där får du mer info o kan göra alla inst. Varför då även öppna apex appen ? Du vinner ingen extra socket heller, för vi har en egen vi styr som du sätter i apexsocketen. Därmed ser jag  lösning  1 som bäst att för de som trots allt vill se värdet även i sin apex app, kan göra det, till ingen extra kostnad. 

 

Ang DA omvandlaren, så har vi tittat på dessa. Deras ingenjörer är insatta, det krävs hög noggrannhet på signalen. Det kommer kosta. 

men håller vi oss till alt 1, blir det ingen extra kostnad för den tekniken finns redan i vår MCU. 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni en funktion så att man kommer åt alkatronic och kan läsa uppmätta värden även om man inte är hemma?

 

Så fall är det tveksamt om den ens behöver kopplas upp på någon akvariedator då den som du sagt sköter allt själv och skall ses som en extra säkerhet/funktion för stabilt kh. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...