Gå till innehåll

Hydra52


AndreasL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har nyss skaffat mig Hydra52 i belysning då jag tidigare hade lysrör på 54W. En helt klart en förbättring i belysningen. 

Men, jag är lite osäker hur jag ska ställa mitt ljus. Nu har jag mest kört på auto där den har 40% på allt, om jag inte minns helt fel.

Men har märkt att det har börjat komma lite grönalger i mitt kar på stenarna sedan jag bytte belysning. 

 

Är det någon som har liknande belysning så man kan få rätt värde på belysningen?

 

Är tacksam för hjälp.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att råda i detta. Beror lite på vad du vill åstadkomma. Koraller klarar sig med blåljus och växer bra, vissa blir vackrare i det men vissa - och framförallt fiskar blir tråkiga i rent blåljus. Vitt ljus är bättre för ögat, ger bättre färgåtergivning på reflekterande färger men dränker andra färger. ag - personligen - använder inga vita (fosforbelagda dioder) utan låter det vita skenet skapas av rött, grönt och blått (RGB). Du får experimentera lite - men var försiktig med intensiteten, speciellt som du inte har några koraller just nu. Du kommer få en algsoppa (med stor sannolikhet) om du inte har en så stor betarpatrull som matchar den dagliga algtillväxten. Bäst styrmedel för dig nu är ljuset (i och med avsaknaden av koraller)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Lasse sa:

Det är svårt att råda i detta. Beror lite på vad du vill åstadkomma. Koraller klarar sig med blåljus och växer bra, vissa blir vackrare i det men vissa - och framförallt fiskar blir tråkiga i rent blåljus. Vitt ljus är bättre för ögat, ger bättre färgåtergivning på reflekterande färger men dränker andra färger. ag - personligen - använder inga vita (fosforbelagda dioder) utan låter det vita skenet skapas av rött, grönt och blått (RGB). Du får experimentera lite - men var försiktig med intensiteten, speciellt som du inte har några koraller just nu. Du kommer få en algsoppa (med stor sannolikhet) om du inte har en så stor betarpatrull som matchar den dagliga algtillväxten. Bäst styrmedel för dig nu är ljuset (i och med avsaknaden av koraller)

 

MVH Lasse

 

Just nu är karet ganska blått. Läste någonstans att UV-ljuset kunde orsaka alger så jag drog ner detta. Men kanske öka lite med vitt ljus så man ser lite mer. 

Man får väl testa sig fram lite som du skriver. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inga som helst referenser om att Uv ljus kan orsaka alger - däremot finns det ganska många referenser om ljus mellan 500 - 600 nm kan utnyttjas mer av alger än av koraller. Men i stort hela spannet mellan 420 nm och 700 nm kan utnyttjas av olika alger

 

UV ljus < 400 nm

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...