Gå till innehåll

Höga värden


AndreasL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är nybörjare på salt och har fått en del höga värden. Bland annat låg NO3 på 50 och PO4 på 1. Även MG, CA och KH var högt.

Så jag började med no3po4x behandling, och har kört det nu i knappt två veckor. Men mina värden är mer eller mindre oförändrade, NO3 visar lite bättre, men inte mycket.

Hur länge ska man köra denna behandling så det blir bra igen? Är det bara att köra på tills det blir bra eller gör man något fel? 

 

Tacksam för hjälp. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Nu är jag ingen guru på salt själv, för jag startade för ca 4 månader sedan. Men vi behöver nog lite mer info här:

- använder du levande sten? 

- hur länge har karet varit igång? 

- har du något levande i det än? 

Är allt nytt så hade jag varit försiktig med att dosera en massa, utan låtit allt ha sin gång. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar på era frågor. 

Jag använder mig inte av några levande stenar. Fick tips om att det inte behövdes i början, det tog längre tid att köra in akvariumet, men var inget måste. Nu har jag inga planer på att skaffa heller då har satt i andra fina stenar. 

Karet har varit igång i ca 5 månader. Jag har under en längre tid haft bra värden, men nu den senaste månaden har det ökat. 

Aktiviteten i karet är 4 fiskar och liten städpatrull. 

Jag använder mig av saliferts tester. Där har NO3 varit på 50 när man har kollat ovanifrån. 

Jag använder mig av Blue Treasure, och saltvärdet ligger runt 1,025 i mätningar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den viktigaste frågan - fungerar akvariet bra, fiskar, koraller och annat? Som det är nu alltså? Det skulle också vara av värde (för att kunna ge bättre råd) om du skrev dina övriga värden också. Har du gjort några ändringar det sista?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att dosera kolkälla som nopox är ingen sprintlösning, det är ett maraton. Alltså det kan vara något man kör konstant för att hålla import/export av näring stabilt.

Så länge något alls händer så är det helt rätt, tycker man det hjälper alldeles för lite så ökar man på dosen. Nämnas bör också att salifert är inte särskilt bra på po4, inget annat än en Hannah checker är särskilt bra. Se bara till att det ger någon form av utslag och passa dig för att nolla helt.

 

Apropå ca/mg/kh så varierar det mellan olika salter och olika batchar från samma salt också för den delen. Att ligga lite högt gör ingenting så länge du inte har kinkiga koraller.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Lasse sa:

Den viktigaste frågan - fungerar akvariet bra, fiskar, koraller och annat? Som det är nu alltså? Det skulle också vara av värde (för att kunna ge bättre råd) om du skrev dina övriga värden också. Har du gjort några ändringar det sista?

 

MVH Lasse

 

Mina fiskar lever och de simmar runt, men de koraller jag köpte har jag tyvärr fått ta bort då de dog. Dock så hade jag lysrör tidigare och detta kan också ha påverkat att de har dött att de inte har fått tillräckligt med rätt ljus. Dock gick min stjärna bort, om det var pga värden eller något annat, det vill jag inte uttala mig om. 

 

15 minuter sedan, danne031 sa:

Att dosera kolkälla som nopox är ingen sprintlösning, det är ett maraton. Alltså det kan vara något man kör konstant för att hålla import/export av näring stabilt.

Så länge något alls händer så är det helt rätt, tycker man det hjälper alldeles för lite så ökar man på dosen. Nämnas bör också att salifert är inte särskilt bra på po4, inget annat än en Hannah checker är särskilt bra. Se bara till att det ger någon form av utslag och passa dig för att nolla helt.

 

Apropå ca/mg/kh så varierar det mellan olika salter och olika batchar från samma salt också för den delen. Att ligga lite högt gör ingenting så länge du inte har kinkiga koraller.

 

Jag har också hört att Hannah checker är bättre på just PO4. Jag fungerar faktiskt på att köpa en sån. 

Eftersom det inte har hänt något så bör jag i så fall öka doseringen på detta så man ser skillnad på mätningarna? 

Just nu har jag inga koraller, men så småningom så ska jag köpa några, vilka det blir får tiden utvisa. 

Ändrat av AndreasL
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har några koraller i dagens läge så är det ingen panik egentligen med några värden utan ta det lugnt och sansat. Det vore bra om du skrev vad du har i kalcium och alkalinitet (KH). Använder du sand i akvariet? Vilken typ - korallgrus eller annat? Dra ner ljuset till ungefär samma nivå som innan så att du inte får för mycket alger innan din städpatrull hinner bemästra algtillväxten. Du kan också - tycker jag - skaffa lite koraller av typ mjukkoraller så kommer de att ta upp lite av dina näringsämnen. Om du kör NoPOx - ta det försiktigt - se till att du inte får ett dimmigt akvarie eller en gråvit film (bakteriefilm) över inredning och rutor.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Lasse sa:

Om du inte har några koraller i dagens läge så är det ingen panik egentligen med några värden utan ta det lugnt och sansat. Det vore bra om du skrev vad du har i kalcium och alkalinitet (KH). Använder du sand i akvariet? Vilken typ - korallgrus eller annat? Dra ner ljuset till ungefär samma nivå som innan så att du inte får för mycket alger innan din städpatrull hinner bemästra algtillväxten. Du kan också - tycker jag - skaffa lite koraller av typ mjukkoraller så kommer de att ta upp lite av dina näringsämnen. Om du kör NoPOx - ta det försiktigt - se till att du inte får ett dimmigt akvarie eller en gråvit film (bakteriefilm) över inredning och rutor.

 

MVH Lasse

 

Kan återkomma med värden på CA och KH. Har inte siffrorna i huvudet nu när jag är på jobb. 

 

Jag har lagt in Red sea reef base. Den rosa färgen tror jag det var. Minns inte, men tror det var den. 

 

Om det blir dimmigt eller det blir en gråvit film på glaset, använder man för mycket då, eller vad händer om man får detta? Mest så jag vet om detta sker, har inte upplevt att det har varit så än. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag  har ett 350 liter kar och har alltid haft högt  nitrat ligger  runt 50.  haft igång karet i 6 månader och har både koraller och fisk, allt går finemang, fick rådet att tillföra aminosyror. kör nu med zeobakt  och få se  med tiden om det går ner. men så länge fisken mår bra skulle jag inte oroa mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat på 50 och råd att köra med aminosyror - märkligt råd. aminosyror är kvävekällor som vissa hävdar kan ersätta ammonium och nitrat när dessa ämnen är låga eller nollade. Har dock aldrig sett rådet att tillsätta dessa vid höga nitratnivåer - lite tårta på tårta IMO.

 

Zeobakt är en motsvarighet till NoPOx

 

Citat

Där håller jag inte med. En bakterieblomning som har sin uppkomst i NoPox-dosering kan medföra syrebrist, så Lasses kommentar är välbefogad.

 

Konstigt nog har jag samma åsikt. Det finns andra negativa iakttagelser och teorier om följder med för mycket bakteriefilm också - frånsett risk för syrebrist.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Lasse sa:

Nitrat på 50 och råd att köra med aminosyror - märkligt råd. aminosyror är kvävekällor som vissa hävdar kan ersätta ammonium och nitrat när dessa ämnen är låga eller nollade. Har dock aldrig sett rådet att tillsätta dessa vid höga nitratnivåer - lite tårta på tårta IMO.

 

Zeobakt är en motsvarighet till NoPOx

 

 

Konstigt nog har jag samma åsikt. Det finns andra negativa iakttagelser och teorier om följder med för mycket bakteriefilm också - frånsett risk för syrebrist.

 

MVH Lasse

Precis, aminosyror vid höga näringsvärden är meningslöst.
Men zeobak är inte samma som Nopox. Zeobak är bakterier på burk. Zeostart är samma som Nopox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Henric sa:

Precis, aminosyror vid höga näringsvärden är meningslöst.
Men zeobak är inte samma som Nopox. Zeobak är bakterier på burk. Zeostart är samma som Nopox

 

Ok - men är du säker på att det inte innehåller en kolkälla också? Det brukar ju rekommenderas på samma sätt som kolkälla.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Lasse sa:

 

Ok - men är du säker på att det inte innehåller en kolkälla också? Det brukar ju rekommenderas på samma sätt som kolkälla.

 

MVH Lasse

jag har aldrig läst att det ska vara kolkälla í zeobak. Och o ha kolkälla I samma burk som bakterier kanske inte är så bra heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...