Gå till innehåll

Fästa ram utan spik eller skruv?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Hm, ska få upp ramen runt mitt kar inbyggt i vägg, har hela tiden bara tänkt dra i någon skruv el spik i ramen men nu när jag målat den så här det gått upp för mig att det skulle vara snyggt om det gick att fästa den på väggen utan spik eller skruv... Förslag på hur jag ska göra?

Funderar på dubbelhäftande tejp, men även om det finns riktigt stark sådan är jag tveksam till om det håller....

Skulle kanske kunna köra max två skruvar i varje del och sedan spackla/måla igen när den sitter på plats? Jag tror dock inte det blir riktigt snyggt eftersom linjerna från träet i ramen syns genom lite (och jag gillar den looken)

Bild på ramen innan målning, då fäste jag upp med små spik som jag nu spacklat igen...01bafcab893f5090911e33f77996f06f.jpg

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja någon form av lim/fog är ju ett alternativ, kruxet med det är väl bara att det är så mickligt att passa in ramen så det hade varit bra o man det går att justera lite efterhand när man ska få upp den :)
Förutom spik och skruv är väl kanske då magneter det enda som återstår.... Men det är klart, det är ju bara en gång så kanske lim är bäst ändå...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet tyvärr inte vad sakerna heter, men ser ut som ett upponervänt nyckelhål där man kan haka fast en spik, skruvskalle.. 

om du tar ett par sådana, får dock borra/fräsa ut lite i ramens baksida. Men syns ej framifrån.. 

kan försöka leta upp namnet på vad jag tänker på:p

 

hängbleck hette det tydligen, sök på det så ser du vad jag menar:)

Ändrat av Utstrand
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, intressant, det kan vara en bra lösning!
Mikoto, väggen? Har några cm bredvid karet och 10cm upptill fritt, tänkte köra med gångjärn uppe men hängbleck kan nog vara enklare(har inte mer än nån cm att fästa ramen i upptill...) Väggen är vanlig gips men jag har reglar att fästa i om det skulle behövas?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag undra mest om du hade reglar exponerande  i öppningen som du kunde fästa hållare i enkelt. Hängbleck är nog den bekvämaste lösningen.
Ah, nä inte exponerade, men har reglar runt karet bakom gipsen
Väger mellan hängbleck och att skruva(isåfall spackla och måla över)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...