Gå till innehåll

Hjälp ang. giftig krabba (Xanthidae)


Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Skulle behöva er på saltvattensguidens hjälp angående en förmodligen giftig krabba som följde med levande sten.

 

Fick efter några dagar med nyinköpt LS syn på en mörkbrun/svart krabba med röda ögon. Tänkte inte så mycket mer på det än att det var ett roligt tillskott till akvariet tills jag såg hur den började attackera mina turbosniglar och annat levande.

Då jag inte har någon rymlig sump, extrakar eller bekant som har möjlighet att ta över en aggressiv krabba fick det bli den enkla vägen, att tyvärr döda krabban för att rädda livet på mina sniglar och eremiter. Detta gjordes med att slå en tung bok över den på golvet, vilken ni kan förstå resulterade i en ganska smetig röra.

 

Jag har nu efter lite googlande till 99% säkerhet identifierat krabban att tillhöra familjen Xanthidae. Mest troligt Paractaea Monodi då den var slående lik denna:

 

post-39026-1303074020.jpg

 

Nu till min fråga.

Enligt många trådar på nätet samt Wikipedia är denna art extremt giftig vid förtäring och innehåller ett gift liknande blåsfiskens. Tetrodotoxin samt saxitoxin.

 

Nu har jag inte ätit den såklart, men en mosad krabba lär ju ändå släppa iväg sitt gift.

Torkade upp på golvet med lite blött papper och tänkte inte mer på det förrän jag började läsa om dem.

 

Vad säger ni krabbexperter, bör jag vara rädd? Vilka åtgärder hade ni gjort vid ett sånt här läge?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Min spontana tanke är att om du fått i dig tetrodotoxin så skulle du ha märkt det vid det här laget!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

 

Hehe, ja. Det får man anta.

 

Min oro ligger dock i att om detta nu har blivit runt-trampat i hemmet, fastnat i strumpor med mera. Och att det går bra tills någon får ett sår i foten eller kommer i kontakt med det på annat vis.

 

Skall torka golven var det tänkt, men orolig för att dra runt något gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Lasse sa:

! - Du hade märkt det nu som Martin anmärkte

2 - Tror identifikationen kan vara felaktig - det är många olika krabbor som får det namnet på Google

3 - hittar inga uppgifter om giftighet - visa gärna några länkar till det

 

MVH Lasse

 

Hej!

 

1. Är lite orolig för att det skall ha smetat sig kvar på golvet och ligga kvar. Vilket går bra tills någon får in det via sår på foten eller liknande.

 

2. Absolut kan min identifikation vara felaktig. Däremot så verkar släktet Xanthidae inkludera ett stort antal små krabbor med röda ögon. Så om det är en Paractaea Monodi spelar egentligen ingen roll, då alla(?) Xanthidae är giftiga.

 

3. Länk, börjar med en väldigt kort och "uppmuntrande" Wikipediaartikel. (Kan försöka gräva vidare och återkomma om jag hittar något mer vetenskapligt)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Xanthidae

 

Citat

Xanthidae is a family of crabs known as mud crabs, pebble crabs or rubble crabs.[1] Xanthid crabs are often brightly coloured and are poisonous, containing toxins which are not destroyed by cooking and for which no antidote is known.[2] The toxins are similar to the tetrodotoxin and saxitoxin produced by puffer fish, and may be produced by bacteria in the genus Vibrio living in symbiosis with the crabs, mostly V. alginolyticus and V. parahaemolyticus.[2]

 

Sedan började en lång googling efter alla dessa olika namn tills jag landade på Paractaea Monodi.

Enda anledningen till att jag fick reda på att de är giftiga var för att jag läste en tråd om hitchhiker crabs på ett amerikanskt saltvattensforum.

 

Ändrat av Fishtank
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Rasmus Pedersen sa:

Visst finns det arter inom Xanthidae med tetrodotoxinproducerande bakterier i magen som dyker upp i folks akvarier ibland, exempelvis Atergatis floridus, men när jag söker bland vetenskapliga artiklar på nätet hittar jag inget om att någon ur släktet Paractaea skulle vara giftig. 

 

Okej,

jag tog för givet att alla arter under Xanthidae hade detta gift.

 

Vore ju bra om så ej är fallet, men då krabban ej finns kvar och jag aldrig fick någon riktigt bra bild på den kan det bli svårt att identifiera.

Skall se om jag kan förstora och slänga upp en bild.

Ändrat av Fishtank
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Xanthid crabs are often brightly coloured and are poisonous

 

Dessa två egenskaper brukar gå hand i hand eftersom det är som Dr. Strangelove säger - Det är väl ingen ide att ha ett kärnvapen om ingen vet att man har det !!!

 

Om man Googlar på den art du tror det är så finns väldigt lite upplysningar om den och absolut ingenting om giftighet. Wikipedias uppgifter får man också ibland ta med en nypa salt.

 

Kvalitén på amerikanska revforum kan också variera enormt - det finns nog mindre myter i svang här på SG än det gör på de stora Amerikanska forumen

 

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

 

Dessa två egenskaper brukar gå hand i hand eftersom det är som Dr. Strangelove säger - Det är väl ingen ide att ha ett kärnvapen om ingen vet att man har det !!!

 

MVH Lasse

 

 

 

Så sant,

synd bara att dessa även verkar komma i "tråkiga" färgpaletter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga är ju också om det är ett gift som funkar som luftburet eller via huden. Det verkar tveksamt, de förgiftningar som har hänt verkar bara ha skett via att man ätit något.

 

Det är ju inget att leka med de där gifterna men som andra varit inne på, skulle du blivit förgiftad så hade du inte behövt fråga. Du kan nog ta det lugnt men lite extra städ och tvätt gör kanske inget. Fast skulle du börja känna av några konstiga domningar eller nåt sånt, då funderar du inte utan skaffar ambulans per omgående. Fast det verkar helt osannolikt att det skulle bli aktuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter på ett tåg och har tråkigt, och det här är ett lite spännande ämne, så efter en del sökande så verkar de flesta källor vara överens om följande;
- har det gått mer än sex timmar sedan misstänkt exponering och du inte känner något konstigt (och du KOMMER känna om du blivit exponerad) så är allt lugnt.
- "Safe disposal of the contaminated food and cleaning of all food preparation surfaces and utensils with soap and water should be sufficient."
- "Because the natural source of tetrodotoxin is from living organisms [...] dissemination through indoor air is unlikely."

Dvs diskmedel och vatten bör vara tillräckligt att tvätta av med och luftburen spridning är osannolik.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Bygert sa:

En fråga är ju också om det är ett gift som funkar som luftburet eller via huden. Det verkar tveksamt, de förgiftningar som har hänt verkar bara ha skett via att man ätit något.

 

Det är ju inget att leka med de där gifterna men som andra varit inne på, skulle du blivit förgiftad så hade du inte behövt fråga. Du kan nog ta det lugnt men lite extra städ och tvätt gör kanske inget. Fast skulle du börja känna av några konstiga domningar eller nåt sånt, då funderar du inte utan skaffar ambulans per omgående. Fast det verkar helt osannolikt att det skulle bli aktuellt.

 

Nej, det är ju inte att leka med. Tror att fler här inne kan relatera till en nybliven ängslig småbarnsförälder som helst inte vill ha sitt barn krypande runt på golvet efter nåt sånt här.

 

Jag har nu ringt till giftinformationscentralen och frågat om både Tetrodotoxin och saxitoxin. De kunde inte hjälpa mig mer än att be mig kontakta ett marinbiologicentrum samt möjligtvis rekommendera mig att använda något biocidmedel (ej specificerat) för att neutralisera eventuellt gift.

Samtalet lämnade mig stående med fler frågor än svar. Har ni tips på vem/vad man kan ringa?

 

De steg jag nu har tagit är att torka golven i alla rum (om man eventuellt har trampat in något och vandrat runt med det under fötterna).

Torkat extra med diskmedel och toalettpapper där krabban dog, samt gjort mig av med boken som användes vid "avrättningen".

Kanske är det jag som är hypokondriker, men better safe than sorry.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Lasse sa:

@Sjöfartsmuseet Akvariet Någon kommentar?

 

MVH Lasse

Nej, detta är tyvärr inget jag har någon koll på. En allvetare är ju biologen Kennet Lundin på Naturhistoriska här i Göteborg, han brukar smaka på det mesta :)(han brukar käka upp vår Caulerpa när han besöker oss..). Kolla med honom! Mailadress finns att hitta här: http://www.gnm.se/sv/Vastarvet/Verksamheter/Goteborgs-Naturhistoriska-museum/Platshallare---Ovrigt/Kontakt_Goteborgs_Naturhistoriska_Museum/

 

/ David  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite mer info från ett kemiföretag:
"Additionally, to neutralize the toxin, you may use a freshly made solution of 0.25% NaOCl + 0.25 N NaOH or a solution of 0.5% NaOCl. Allow a 30 minute contact time. The spill must then cleaned up using absorbent material. The area must be further washed using a soapy solution to remove any residues. The spill material should be collected and disposed of as hazardous waste."

NaOCl är natriumhypoklorit dvs Klorin.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Atergatis Floridus som också enligt information på nätet skulle ha gift liknande blåsfisken, men enligt någon artikel jag läste så är det troligen inte så att de har detta giftet när de lever i akvarium utan det kommer ifrån bakterier som på något vis kan frodas beroende på vad det äter i det vilda. Det var längesedan detta och har ingen aning om vart jag hittade detta. Tror det var någon studie gjord på krabbor utanför Japan i alla fall.

 

Min krabba hade nog levt i mitt kar i 2-3 år innan jag ens blev medveten om dess existens :) Den fick bo i sumpen sen då den var lite av en vandal och välte koraller på nätterna. 

Skulle inte oroa mig för att det skulle släppt ut något gift i ditt fall! Men mosar man en krabba på golvet så är det väl en god idé att skura ändå för luktens skull :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...