Gå till innehåll

Kan man blanda salt för länge?


KennethN

Rekommenderade inlägg

Det finns en kategori av salter man inte kan förvara i dunk efter blandning. De heter bio- någonting. Lite olika för olika fabrikat.

De kostar lite extra och innehåller lite aminosyror mm. I stort sett alla av de större fabrikaten har ett sådant.

Tropic Marin var först och deras heter Bio active. Aqua Forests heter Pro Biotic. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-09-17 at 13:04, stigigemla sa:

 

Det finns en kategori av salter man inte kan förvara i dunk efter blandning. De heter bio- någonting. Lite olika för olika fabrikat.

De kostar lite extra och innehåller lite aminosyror mm. I stort sett alla av de större fabrikaten har ett sådant.

Tropic Marin var först och deras heter Bio active. Aqua Forests heter Pro Biotic. 

 

 

Men Red Sea Coral Pro är väl inte av den typen, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-09-17 at 12:04, Lasse sa:

Jag skulle inte tveka på att göra så men vara vaksam för avdunstning. Cirkulation är också viktigt.

 

MVH Lasse

Tack för det Lasse, kommer absolut hålla koll på avdunstningen. Tänkte markera vattennivå + ha lock på behållaren och låta cirkulationen skötas av en rw4, volym ca 110-120 liters behållare. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare kört med Blue Treasure men har nu bytt till Red Sea Coral Pro. Detta var nyheter för mig.

 

Jag blandar i två dunkar på 10 liter var som har stått ett par dagar sedan tillverkning, så de är rumstempererade. Sedan slänger jag ner 370 gram salt i varje dunk och ställer dem i köket. Sedan skakar jag om dem då och då när jag ändå passerar köket och dagen efter byter jag vatten. Kör alltså inga pumpar, doppvärmare osv. Gått bra hittills. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag skickade frågan till Red Sea, och nu har jag fått svar.

 

Mitt mail:

 

”I have noticed that there is a difference in the instructions for how to mix salt water between Red Sea salt and Red Sea Coral Pro salt. For Red Sea Coral Pro it says that it should be mixed between 0.5 and 2 hours, and not more than 4 hours.
I started to think about this difference and I would appreciate if you could answer a few questions about this:

Red Sea Coral Pro Salt:

1. What is it that happens/can happen with the prepared salt water if I mix it longer than 4 hours?

2. Can I, for example in a bucket with a lid, store prepared salt water for later use?
If not, what can happen?

3. If I store prepared salt water for later use, should I have some sort of circulation in the bucket or is it best to store it without circulation?

Red Sea salt:

Does the same answers apply to the questions if I use Red Sea salt, or is there a difference?”

 

 

Och svaret från Red Sea:

 

When mixing RedSea salt or Coral Pro salt it is suggested to use once it clears. The reason for that is, the elements that are in the salt can precipitate out the longer it is stored. If it is stored there is a chance that you will not get the expected levels of Calcium, Magnesium and Alkalinity that you would expect to see if it were a fresh batch. You also might start seeing a film in the storage container. That is going to be from the elements precipitating out. It is not anything harmful and the mix is still safe to use.

 

If you are planning on making a batch that is going to be stored, we suggest turning everything off including pumps and heater. If they are left on it can make the elements precipitate out faster. You would also want to make sure that the container is covered.”

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

 

Jag hade dock hoppats på ett lite mer uttömmande svar, tex fick jag ingen förklaring till varför de har olika rekommendationer på de olika sorterna.

Eftersom att de bekräftar att det handlar om risk för utfällning så får man väl anta att det handlar om att risken helt enkelt är större med de högre halterna i Coral Pro-saltet.

 

Intressant att de rekommenderar att man ska stänga av all cirkulation om man vill lagra färdigblandat salt, känns som att det går emot vad man läst på andra ställen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag är väldigt slarvig på det här med att blanda salt som man ska. En blandning av okunskap och lathet kanske! Dels använder jag inte något specifikt salt förutom att det ska vara ett salt för även sps er även om jag inte har så mycket sådana. Jag blandar saltet för hand inte allt för länge tills saltet "ser" upplöst ut förutom några få saltkorn för att strax därefter direkt fylla på vattnet i akvariet. Jag har inte tänkt så mycket på det och vilka konsekvenser jag kan få men när jag nu såg den här tråden kom jag att tänka på det.

 

Förstår att akvariet får konsekvenser av hur jag gör och det vore intresant att höra åsikter om det. Kommer nu att ändra på mitt förfarande dock.

 

 

MVH Kenneth Welander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Som nybörjare sitter jag just nu och läser Daniel Knop (Saltvattensakvariet). Där står det att man bör blanda saltvattnet dagen innan för att kemiska processer ska gå klart innan vattnet är klart för vattenbytet.

 

Oroade mig lite att jag hade i för "nyblandat" vatten vid uppstart av mitt akvarium men kanske inte är så farligt så länge det är rätt temp och salthalt?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar råda delade meningar om både hur långt innan man ska blanda, och även om färdigblandat salt ska förvaras med eller utan pump.

 

Jag har iallafall tolkat svaret från Red Sea som att vattnet är klart att använda så snart allt salt har löst sig, och blandar numera mitt bytesvatten samma kväll som jag ska byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...