Gå till innehåll

Kan man blanda salt för länge?


KennethN

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Av en slump råkade jag precis läsa på min salthink (Red Sea Coral Pro) hur man ska gå tillväga när man blandar salt:

 

Never mix salt in an aquarium containing animals Always use clean, non-toxic utensils.

  1. Prepare the quantities of salt and water for the

    desired salinity according to the chart.

  2. Use reverse osmosis (RO) water at approximately

    20°C/68°F. Always add the salt to the water.

  3. Mix vigorously (without aeration) for 0.5 - 2 hours,

    until all of the salt is dissolved and pH has stabilized

    to 8.2-8.4. DO NOT mix for more than 4 hours

  4. Raise the water temp to 25°C/77°F and measure the s.g./

    salinity with an accurate hydrometer/ refractometer. Add salt or water as necessary to achieve the desired parameters. 

 

Jag reagerade lite på punkt 3, på meningen "DO NOT mix for more than 4 hours"

Innan jag började med saltvattensakvarium så läste jag på noga tyckte jag, både här på guiden och på andra forum, hur man ska göra, och vad jag förstått så är det vanligt att blanda salt ett eller ett par dygn i förväg, något som jag också brukar göra. 

Vad är det som händer/kan hända med det färdigblandade saltvattnet om man blandar för länge?

 

Mvh Kenneth

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandar också med en pump som jag lagt ner i behållaren där jag blandar. Jag har alltid låtit pumpen vara igång tills det är dags att använda vattnet. Oftast dagen efter, men ibland har det gått flera dagar. Har aldrig tänkt på att något skulle kunna hända med vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Lasse sa:

Jag brukar lägga ett kraftigt pumphuvud i hinken - då blandas det bra. Vet ej varför de bara vill blanda i 4 timmar. När jag använder deras normala salt har jag alltid blandat i minst 24 timmar då jag använder kallt kranvatten.

 

MVH Lasse

Kollade på Red Sea:s hemsida, och instruktionen till deras vanliga salt är annorlunda, där finns inget om någon maxtid för blandning som det gör till Coral Pro-saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Alexraptor sa:

Låter ju konstigt, kör själv med Red Sea Coral Pro och har aldrig haft problem med att blanda över natten eller ens ett par dagar.

Däremot så har jag upplevt att det kan bli utfällning av Kalciumkarbonat om det får stå och blanda i mer än en vecka.

Har det med själva blandandet att göra eller blir det utfällningar även om du stänger av pumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

KH i prosaltet är ju ca 11 så det kan ju handla om utfällning

 

MVH Lasse

Ja, får väl vara lite försiktig framöver med att börja blanda saltet onödigt långt i förväg. Men så länge man inte ser att det blivit någon utfällning så borde det ju inte vara något problem?

 

Mvh Kenneth 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv nu med coral pro saltet. Har blandat det tills allt salt är upplöst och sen har jag kört ner det i akvariet. Väntat kanske som max 1h och har inte upplevt några problem med det hittills. Har tidigare kört reef crystals, tropic marin och någon till jag ej minns namnet på. Dessa hade jag oftast över natten som många gör men coral pro har jag kört i nästan direkt och det är väl tur att jag har gjort det då jag totalt missat denna instruktion att det bara får blandas i max 4h. Måste ju ha något med dess höga värden att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, kaptenen sa:

Kör själv nu med coral pro saltet. Har blandat det tills allt salt är upplöst och sen har jag kört ner det i akvariet. Väntat kanske som max 1h och har inte upplevt några problem med det hittills. Har tidigare kört reef crystals, tropic marin och någon till jag ej minns namnet på. Dessa hade jag oftast över natten som många gör men coral pro har jag kört i nästan direkt och det är väl tur att jag har gjort det då jag totalt missat denna instruktion att det bara får blandas i max 4h. Måste ju ha något med dess höga värden att göra.

Har tidigare blandat minst 1, men ofta ett par dygn innan jag använt vattnet utan att få några utfällningar eller märkt av några andra problem. Efter att jag läst detta så satte jag i en doppvärmare som fick gå samtidigt som osmosen arbetade. Då löste sig lätt allt salt på en halvtimme, så det kanske får bli den metoden framöver också.

 

Min fundering gällde egentligen främst om det kan ske någon kemisk reaktion i vattnet så att det blir sämre av att man blandar länge utan att det syns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ingen expert på vad som händer rent kemiskt. Finns säkert någon härinne som kan förklara. 

 

En del har ju saltvatten i förslutna behållare ett bra tag utan att det händer något. Vid själva blandningen så är det mest utfällningar som kan vara risken, speciellt med Coral pro som har så pass höga värden.

 

Hur kommer det sig att du vill blanda så länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ofta göra iordning vattnet sent på kvällen dagen innan jag tänkt göra vattenbyte (och ibland dyker något oförutsett upp som gör att jag skjuter på vattenbytet en eller ett par dagar). Jag brukar inte heller ha haft någon värmare i och om vattnet är kallt så löser sig inte saltet lika snabbt. Jag brukar lämna pumpen i och igång tills jag ska använda vattnet. Jag har ett lock på kärlet, men pga kabeln till pumpen så brukar det ligga löst ovanpå. 

Är väl egentligen inget problem att istället värma vattnet och blanda i saltet samma kväll som jag gör vattenbytet.

Men ska man tolka det som att problemet är att man blandar och att även coral pro-saltet kan lagras i en behållare med stängt lock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog vänta med att blanda i salt tills dagen du gör vb och låta vattnet bli varmare, dels för att densiteten för salt är olika vid olika temperaturer. Det betyder att du använder mindre mängd salt i kallare vatten för att nå ex 1.025, då salt "väger mer" i kallare vatten. Detta påverkar i sin tur dina vattenvärden då du får bl.a lägre KH, Ca och Mg i det vattnet, då du använt mindre mängd salt till samma volym vatten. Inte för att det är extremt stora skillnader, men ändå märkbara. Rumstempererat vatten (21-23c) har alltid funkat bra för mig. Vill man följa det som är uträknat av salttillverkaren så värmer man upp vattnet till prick 25 grader. 

 

Det saltvattnet som Coral pro skapar funkar också att ha i en försluten behållare, men då ska det ju vara färdigblandat. Dock är det ju välkänt att Coral Pro har lättare för att fälla ut pga sina höga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag ska byta taktik och göra på det sätt som du föreslår @kaptenen 

 

Jag är medveten om att S.G. ändras med temperaturen så jag kollar alltid salthalten just innan jag gör vattenbytet, då har vattnet hunnit nå rumstemperatur, vilket i pannrummet där jag håller till är omkring 23 grader. Jag gör alltid samma mängd vatten och väger upp saltet noga, så hittills har det alltid stämt, jag har inte behövt justera salthalten.

Jag mäter dessutom salthalten med en refraktometer med temperaturkompensation (ATC), så om jag fattat det rätt så kompenserar den för den temperaturavvikelse som jag har? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag använder också coral pro salt + kranvatten och blandar i 5-10 min innan det åker i. 

Jag rör om med en håv och låter det stå i 10 minuter sen tillsätter jag Easy-Life. 

 

20 liter nytt varten varje vecka i ett 120 liters. 

 

Det har funkat i ett år ungefär. Fast om jag blir kaxig och säger att det är så här man ska göra så får jag säkert problem i morgon. Det brukar bli på det sättet. 

My little reeftank

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, KennethN sa:

Ja, jag ska byta taktik och göra på det sätt som du föreslår @kaptenen 

 

Jag är medveten om att S.G. ändras med temperaturen så jag kollar alltid salthalten just innan jag gör vattenbytet, då har vattnet hunnit nå rumstemperatur, vilket i pannrummet där jag håller till är omkring 23 grader. Jag gör alltid samma mängd vatten och väger upp saltet noga, så hittills har det alltid stämt, jag har inte behövt justera salthalten.

Jag mäter dessutom salthalten med en refraktometer med temperaturkompensation (ATC), så om jag fattat det rätt så kompenserar den för den temperaturavvikelse som jag har? 

Det borde den göra. Sen så är skillnaden mellan 23 och 25 grader inget som ger en dödlig utgång. Jag har alltid använt rumstempererat vatten när jag har blandat i salt, och aldrig (peppar peppar) stött på några problem. Om det är så att du vill ändra din rutin och låta vattnet stå och blanda över natten, så är det nog bättre att du byter till ett mer "average" salt än Coral Pro.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, David K sa:

Hej!

 

Jag använder också coral pro salt + kranvatten och blandar i 5-10 min innan det åker i. 

Jag rör om med en håv och låter det stå i 10 minuter sen tillsätter jag Easy-Life. 

 

20 liter nytt varten varje vecka i ett 120 liters. 

 

Det har funkat i ett år ungefär. Fast om jag blir kaxig och säger att det är så här man ska göra så får jag säkert problem i morgon. Det brukar bli på det sättet. 

My little reeftank

 

Det funkar i GBG vatten men inte i andra kranvatten som inte är "mjuka" - dvs vatten som håller Ca och karbonater - exempelvis vissa vatten i Malmö och andra ställen. Jag brukar använda deras standardsalt med GBG vatten - funkar också bra och blir billigare. Frågan är bara - varför byter du vatten när du inte har fiskar?

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen belastning så - men har du förbrukning så måste du tillsätta det som tas upp. Kalcium och alkalinitet (eller snarare HCO3/CO3) är ju de mest kända men andra ämnen tas ju upp också. Men det kan man ju kompensera på annat sätt än att byta vatten.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att instruktionen gäller deras prosalt med förhöjda alkalinitetsnivåer. När man startar ett nytt kar så spelar det nog ingen roll som Danne säger men vid vattenbyte kan det spela roll. Vid så höga alknivåer (och kalcium nivåer) kan man nog få spontanutfällning av kalksten om vattnet står så för länge. När man häller det i akvariet så späds koncentrationer ut (förutsatt att akv. nivåer är lägre.) 

 

Dessutom kan det innehålla andra ämnen i sådana nivåer att de kan luftas ut eller fällas ut i höga koncentrationer. 

 

Men det viktigaste argumentet för mig är att de har speciella instruktioner för just detta salt -, det finns en viss logik att man skall följa instruktionerna just i detta fall

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...