Gå till innehåll

0 fosfat med Hanna men alger


Russ

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen.

Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång.

Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör.

 

Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det?

Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där jag ligger på ungefär 20.

 

Jag vet inte om jag vågar köra nopox längre. Någon som kan hjälpa mig reda ut vad som ligger bakom algerna. Är det nitraten kanske?

Vill även påpeka att mina knappar och stjärnpolyper knappt blommar ut under dagen.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att algblomningar kan nolla näringsämnena om de blir för kraftiga. Kan du ta en bild - låter lite som du skall googla på cyano men är inte säker - en blid vore bra för identifiering. Jag skulle också lägga av med NoPOx i detta läge

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter nästan exakt som jag fick i mitt förra...dock var min nitrat mycket, mycket låg och jag kunde mäta fosfat så det var sas tvärtom i värdena för mig. Men knapparna var konstant hopdragna (stjärnpolyperna var inte på topp de heller) och ett limegrönt slem på sanden (det var cyano i mitt fall).

Jag tillsatte nitrat och matade lite mer och det blev sakta bättre, så det är väl inte så långsökt att gissa på skeva näringsvärden/nollad fosfat då du dessutom doserar nopox som går rätt hårt åt fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte cyano-likt, alltså inga slemmiga alger utan mer som hårda som kalkalger fast inte kalkalger. Eftersom det är så svårt o fota har jag tagit en bild från nätet.

 

Okej Lasse då slutar jag med att köra med nopox. Så om jag förstått det rätt kommer jag kunna mäta fosfat när algerna försvunnit och fosfaten finns i vattnet? Då borde jag köra med nopox igen om värdena är höga?

 

 Men jag förstår fortfarande inte vad som orsakar att knapparna och stjärnpolyperna inte trivs. Kan det vara att algerna tagit upp allt fosfat och att korallerna lider utav det?

P1010687.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa dig en ordentlig städpatrull av snäckor, eremiter, sjöborrar och annat så är de algerna snart borta. Det är vad jag brukar tycka - goda alger. Det verkar som sagt rätt nystartat vilket kan innebära att du har nitrit i ditt vatten. Nitrit påverkar avläsningen av nitrat så den blir fake news. Även väldigt små koncentrationer påverka nitratavläsningen rejält. Som Fredrik säger - ingen panik men jag hade stoppat NoPOx i detta fall. Varför dina mjukkoraller uppträder som du säger är svårt att säga men jag har ofta upplevt det i nystartade kar 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna sitter verkligen hårt i stenen och på sandkornen. Jag har både olika eremiter och snäckor men ingen verkar kunna äta algerna. Jag har en eldräka samt två clowner och redan haft koll på min nitrittopp vid inkörningen så jag tror min avläsning på nitraten är korrekt. 

Vad ska jag fokusera nu på? Jag har slutat med nopox och tänker mig att jag vill försöka få ner nitraten?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...