Gå till innehåll

Hög salthalt, inkoppning


KennethN

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har nyss fått mina nyinköpta fiskar, 6 st gulfenade blå frökenfiskar. Har lagt påsarna i min karantänstank som jag förberedde med vatten från huvudakvariet igår kväll. Salthalten i karantänstanken är 35 ppt enligt min refraktometer, en Red Sea. Jag öppnade precis första påsen och kollade salthalten, den är över 40 ppt!

Har dubbel- och trippelkollat kalibreringen samt mätt om vattnet både i karantänen och i påsen flera gånger med samma resultat.

Är det något särskilt jag behöver tänka på i detta fall, eller är det bara att koppa in som vanligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt på detta sätt förut, och då gick det bra. Testade dock inte salthalten tidigare gånger.

Brukar först låta påsen flyta i akvariet oöppnad ca 20-30 minuter och därefter pytsa i lite vatten åt gången några gånger per timme under ca 2-3 timmar. Då brukar påsen vara så pass full att det inte går att fylla på mera. Vet inte om det är rätt sätt, men jag har börjat så den här gången också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det verkar konstigt att de har så hög salthalt, eller kan det vara något skumt med min refraktometer?

Förstår dock inte vad det skulle vara, den är bara ett halvår gammal och jag har varit väldigt noga med den. Har visserligen problem med att den behöver kalibreras varje gång, men i övrigt har den verkat fungera som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken med det förfarandet är att under så lång tid som 1,5 dagar så kan höga halter av ammonium ha bildats. samtidigt så utsöndrar fisken koldioxid vilket sänker pH. ammoniumet kommer då stanna kvar i jonform i påsen och vara ofarligt. Men när du sakta pytsar i dit bra vatten med pH kring 8,1 så kommer pH stiga snabbt i påsarna - med det stigande pH kommer också en del av ammoniumet gå över till farlig ammoniak. Vill det sig illa så dödar du din fisk när du skalol göra så bra du kan för den. Att undvika detta vid koppning kan man ettdera sänka pH i det vatten du koppar med eller lägga i några droppar av något medel som motverkar ammoniak (Sera har ett bland annat). Om jag inte har dessa möjligheter så åker fisken i direkt efter jag temperaturanpassat dem.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Risken med det förfarandet är att under så lång tid som 1,5 dagar så kan höga halter av ammonium ha bildats. samtidigt så utsöndrar fisken koldioxid vilket sänker pH. ammoniumet kommer då stanna kvar i jonform i påsen och vara ofarligt. Men när du sakta pytsar i dit bra vatten med pH kring 8,1 så kommer pH stiga snabbt i påsarna - med det stigande pH kommer också en del av ammoniumet gå över till farlig ammoniak. Vill det sig illa så dödar du din fisk när du skalol göra så bra du kan för den. Att undvika detta vid koppning kan man ettdera sänka pH i det vatten du koppar med eller lägga i några droppar av något medel som motverkar ammoniak (Sera har ett bland annat). Om jag inte har dessa möjligheter så åker fisken i direkt efter jag temperaturanpassat dem.

 

MVH Lasse

Har inget medel som motverkar ammoniak, och även om någon av de lokala zoohandlarna har sådan i lager så har de ju stängt nu.

Kanske bäst att jag avbryter mitt långsamma inkoppande nu direkt då och låter de komma ut i friheten (eller ut i karantänen iaf :) )?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Lasse sa:

Jag blev förvånad eftersom grossisterna snarare brukar ligga lägre än normalt - men jag vet inte. Men jag tror inte salthalten är ngt problem för dig ändå.

 

MVH Lasse

Det var ju vad jag hört också, hade förberett mig på att salthalten kunde vara låg i påsarna och tänkt att jag skulle sänka salthalten i karantänen till samma som i påsarna för att därefter kunna höja den långsamt till samma som jag har i huvudakvariet. Det blev inte riktigt så...

Får börja testa salthalten i samband med framtida inköp.

 

Nu har jag iaf släppt ut fiskarna ur påsarna. Alla såg pigga ut innan jag släppte ut dem, och samtliga simmar åt rätt håll nu, så jag hoppas och tror att det ska gå bra :)

 

Tack för råden @Lasse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...