Gå till innehåll

Sumpdesign, tips och råd?


krukan

Rekommenderade inlägg

Hej, Håller äntligen på att uppgradera mitt 96L till ett ca 350L (150x45x50 , välvd front) .

Kommer borra ett sk. Bean Animal överrinning med 3x32mm i baksidan på karet, planen är att limma en diagonal glasskiva "coast to coast" i bakkant som intern överrinningsbox, returen blir en 32mm som övergår i dual loc-line (osäker på 1/2'' eller 3/4'', ej bestämt) . 

 

för rören ner så blir det först 1x 90 graders sen ytterliggare 2x45 graders in i bänken nedanför, har beställt en sk gate valve (brothers tror jag märket hette) från ebay som ska sitta på drain röret för finjustering av flödet. 

 

Returpumpen blir troligen en Jebao DCP-10 000 sine wave (196x104x163mm), på ca 1,5m lyfthöjd ska den klara ca 5000 L/H minus T kopplingen till reaktorerna, 2x45 grader och 1x90 grader borde endå blir kring 2-3000 L/H vilket är mer än nog genomströmning, den går även att ställa ner till 65%. Är den returpumpen lite overkill (kanske 8000 passar bättre) ?

 
Reaktorerna blir två hemmabyggda varianter, jag har även gjort det möjligt efter sista ball valven att koppla på en slang för vattenbyte (blir väll dock endast returfacket antar jag) och sumprensning. 

 

Skummaren är ej bestämd ännu, försöker hitta en begagnad till hyffsat pris, men förhoppningen är att den inte tar upp mer plats än ca 200x250mm.

Överrinningsboxen i karet bör hålla ca 7,5 L (150x10x10 / 2 /1000 = 7,5 L), så jag gör översta baffeln ca 4-5 cm nedanför kanten på sumpen så blir det ingen översvämning om pumpen dör. Gör jag returfacket ca 20x15 får jag plats med pump+övrigt och eventuell vattenmängd begränsas till ca 20x15x25 / 1000 = 7,5L, lämnar jag då ca 2cm till överkant i visningskaret så blir det ingen översvämning där heller. 

 

Det jag skulle behöva hjälp med är tips och kritik på sumpdesignen jag gjort (bygger om mitt gamla kar), vill gärna ha ett refugium med lite lägre genomflöde som ska rinna separat efter skummarfacket sen vidare till returfacket men osäker på storlekarna på facken, har ju inte fått tag på en skummare ännu och det är till stor del den som bestämmer storleken på det facket antar jag ?

bifogar lite bilder över designen. 

 

Om jag förstått rätt så ska mellanrummen mellan bafflarna vara ca 1'' (2,54cm), större mellanrum ger lägre flöde eller? då kanske mellanrummet till baffeln in till refugiumet borde vara lite större?

 

TLDR; Planerar bygga sump, ser designen rimlig ut?

 

Tack på förhand för tips!

 

back.png.61a4dd45d4b9dbfb5b56f04f67593fd0.pngfront.png.2831029e389f27ebea0a4dec7d4126de.png

 

 

sump1.png

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har räknat lite snabbt på de pumpar du angett. Indata är:

 

Rördimension på returröret från pumpen: 32 mm

Total rörlängd upp till akvariet: 1,8m

Antal 90-vinklar: 2st

Avstick enligt din skiss:

50% av flödet går upp till akvariet, resten till reaktorerna.

Höjd mellan vattenytan i returfacket till vattenytan i akvariet: 1,5m (Misstänker att du inte har så högt, men du skriver så... Om vi minskar den höjden blir flödet högre)

 

Totalt flöde:

DCP-10000 - 6500 l/h

DCP-8000 - 5250 l/h

 

 

Jag fattar nog inte sumpdesignen riktigt. Ska allt vatten rinna från fack 1 till 2 och sedan till returfack 3? Eller går en viss del till refugiet och resten till returfacket?

 

Baffelmellanrummet på 25mm är helt ok. Större mellanrum ger en lägre vattenhastighet (m/s), flödet är dock detsamma (l/h)

 

Jag har ingen erfarenhet av slussventiler (gate valve) i akvariemiljö, så berätta gärna hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! 

Akvariumet står på en bänk som är 78 cm hög,  så höjden mellan vattenyta returfack(om vi räknar på 25cm) borde bli ca 50+(78-25) = 103cm,  räknat med diagonalen mellan 45 vinkarna och vattenyta lite lägre än höjd på glaset borde det bli ca 105cm lyfthöjd ungefär och kanske 140cm rörlängd ? Har en 90 vinkel in i karet sen dual loc line efter det. 

 

Idén är att dela av ett mindre flöde från fack 1 till refugiumet som sen går vidare till returfacket (via en större avrinning,  så flödet bör bli rätt långsamt i denna del),  större flödet går direkt från fack 1 till returfacket dvs

 

Mindre flöde : 1>2>3

Större flöde : 1>3.

 

Läst att man ska ha lägre flöde i refugiumet och tänkte att denna lösning var bättre än att dela av från drain röret, då kanske jag även ska ha lite större mellanrum för lägre vattenhastighet?  Kanske 4cm?  

 

Gate valven (membranventilen)  ska tydligen ge bättre möjlighet samt hållbarhet om man behöver finjustera flödet via huvudröret. 

 

Tack för hjälp och råd! 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag räknar med de nya värdena du gett hade det varit bra att veta vilken diameter Dual Loc Line har? Hur lång är den?

 

Skissen du ritat kommer inte att fungera som du vill, men om du sätter in en mellanvägg där jag ritat en liten röd streck så funkar det.

 

201709081136_0001.jpg.845f7ae55a3442f0aacae2349be6488b.jpg

 

Anledningen att man ska ha lite lägre flöde mellan bafflarna är att eventulla mikroluftbubblor ska hinna försvinna. Så jag tror att 2,5-3cm blir bra. Du får inte lägre hastighet i refugiet genom att öka baffelmellanrummet.

 

En gate valve och membranventil är inte samma sak. Men om du köpt en membranventil är det mycket bra. De har goda egenskaper vad gäller flödesreglering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna ventil har jag beställt, blev rekommenderat på div.  Sidor jag läst på,  borde väll funka?

 

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B000I20YO2/ref=mp_s_a_1_9?ie=UTF8&qid=1504864294&sr=8-9&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=King+Brothers+Inc.&dpPl=1&dpID=41T4snOdhrL&ref=plSrch

Returpumpen från jebao går ju även att justera ner till 65% om jag förstå rätt. 

 

Har inte beställt loc-line ännu,  men någon av dessa var planen, lutar åt 1/2".

 

3/4"

https://www.amazon.com/LOC-LINE-Adjustable-Return-Nozzle-Aquariums/dp/B06X93CMZ4

1/2"

https://www.amazon.com/LOC-LINE-Adjustable-Return-Nozzle-Aquariums/dp/B06XBGJ5V7

 

Blir nog adapter från genomförning från 32mm till loc-linen(1/2eller 3/4),  vet inte exakt hur långa de är(10-15cm?) sen dra den över kanten på överrrinningen. 

 

Där du ritat strecket är faktiskt redan med som du ser i CAD bilderna,  hade glömt uppdatera skissen bara, men bra att du såg det,  hade säkert blivit fel annars :)

 

Om jag fixar några små nålventiler från 32mm till 12mm för reaktorerna oxh justera in dem bör väll kanske endast 20-30% av flödet gå dit (hur mycket flöde behövs för en gfo reaktor och en eventuell calcium?) ?

Då blir det nästan 4000 l/H upp till visningskaret?  Kanske lite i överkant? 

 

Tack för hjälpen! 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loc-line äter flöde till frukost... Jag tycker inte heller att du ska ha en sån, utan bygg med 32mm-PVC istället. För med en loc-line blir totalflödet så här:

DCP-10000 -> 3200l/h

DCP-8000 -> 2800 l/h

 

Om du istället för loc-line kör med ett T-stycke och några böjar som du inte limmar ihop för att kunna justera blir flödet:

DCP-10000 -> 5200 l/h

DCP-8000 -> 4500 l/h

 

Det är egentligen hur mycket flöde som skummaren behöver som bestämmer hur flödet genom sumpen. Om flödet ner är lägre än vad skummaren vill ha, jobbar skummaren oeffektivt. Kommer det för mycket vatten så åker en del "smutsigt" vatten förbi skummaren. Det är väl inte hela världen, men kan vara bra att tänka på.

 

Det är en Gate Valve (slussventil) som du beställt. Om man tittar flödesmässigt är de nästan likvärdiga med en kulventil. Om det är en gängad manöverratt så kan du lätt ställa in flödet, men det ser ut som att man bara drar ratten upp och ner. Då är det "lika" svårt som att ställa in som en kulventil. Ska bli intressant att höra hur den fungerar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Är det "sifonen"  som bildas och suger tillbaka vatten i sumpen du tänker på? Borde det inte räcka att positionera dem strax under ytan?  Då blir det ju kanske 150*35*1,5 ~ 8 liter (räknar att överrinningskanten sticker ut ca 10cm i bakkant)  tillsammans med de 7,5l från överrinningen behöver  jag då ca 15,5l ner i sumpen vid strömavbrott och jag räknade lite grovt fram att jag har ca 3+6+7,5 = 16,5l upp till kant över med de mått jag har på sektionerna nu. 

 

 Vilka alternativ finns det annars, bara fortsätta 32mm röret rakt ut över kanten? 

Vill gärna utnyttja flödet samt få det tyst. 

 

Mvh Christian 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian ,  det stämmer med sifonen , även om du tänker att dom ska sluta under ytan , i ren glömska så kan dom hamna djupare än tänkt och garanterat så blir det strömavbrott då , och om du borrar i retur röret för att förhindra bak sug så får du onödigt kraftig stråle om du kör med loc-line, det allra bästa är om du bara kör 32mm så nära vatten ytan som möjligt , men den ska sticka ner så mycket att den inte drar ner luft , då slipper du salt stänk , du ska helst inte ha mer vatten i systemet än att det klara både ett strömavbrott och att på fyllningen har hängt sig samtidigt ,då är det bättre att du skippar refugiumet och har det som på fyllnings tank , eller skaffar en större sump ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loc line är satans påfund om man vill ha högt flöde, inte många mm inuti dom.

Jag tycker du ska fundera på varför du vill ha flödet så högt som du tänker dig, finns ingen anledning att ha högre flöde än vad skummaren tar och för din storlek på kar kan jag tänka mig en skummare på 500-1000l/h(?). Högre flöde betyder även högre ljudnivå, vatten som rinnner låter - oavsett hur fint man ställer in avrinningen.

 

Jag satt i din sits i våras och stirrade mig totalt blind på att få högt flöde, nu kommer jag inte ihåg exakta siffror men med Slantens hjälp skulle jag landa på drygt 2500, jag har sumpen i källaren 3m ner från mitt 210L display. Det tog inte 2dagar efter uppstart innan jag insåg hur "meningslöst" det var att brassa på med returen, jag ligger nu på runt 1000l/h och det är rätt hyfsad fart i karet ändå. Jag har 32mm hela vägen utom sista decimetern/böjen som går ner till 25mm.

Har man istället tänket att cirkulationen i karet finns det bättre pumpar till, ja då sänker man gärna returen :)

 

Jag kör med DCP10000 och ligger runt 55%, tror att 30% är minimum med standard controllern (det finns wifi controller om du vill nörda).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, krukan sa:

 

Den är för tum-mått, undrar hur 32mm rör passar i 31,75mm anslutning :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det är lättare om du dremmlar ur gängan lite och använder övergångsmuff 32mm - 1tum utvändig gänga , kolla bara att du vet vilken över gång du ska ha ,den finns med konisk och rak gänga innan du slipar ur ,har du slipat för konisk och får rak inga problem , tvärt om blir besvärligare  , då får du en fläns emot kranen också när du limmar ihop det

mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kanske går att sourca en sån här via ebay eller någon sida
https://www.bulkreefsupply.com/metric-to-standard-pvc-adapters.html

Får testa vad som funkar, limmet smälter ju i i princip ihop ytorna, kanske är sån liten skillnad att det räcker med lite extra lim :)

 

Som sagt har jag inte fått tag på en skummare ännu, med tanke på att jag tänkt beställa 2 av dessa (som ska kunna köra tillsammans som master/slave)

http://www.fish-street.com/jebao_sw-15_wave_maker

 

kanske jag borde satsa på en DCP 6500 eller 8000 istället som returpump ? 

 

Angående returdelen med ett T och rör som går ut längs sidorna med ett par olimmade böjar, skulle det istället gå att köra ett Y direkt från returen (som kommer ut i mitten av karet ungefär) sen 2st 45 böjar över överrinningen. Det borde ju vara mindre mängd flöde som fösvinner med den lösningen?

Ska försöka göra en CAD ungefär hur jag tänkt om jag får lite tid över.

 

Tack för alla bra tips!

Om någon tänkt sälja en passande skummare till ett bra pris får ni gärna skicka ett PM :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är 90*60 och 40 högt, jag kan inte köra mina 2 rw-8 på mer än 50-55% för då blåser sanden iväg (Ati fin eller medium har glömt vilken. Så rw-15 kanske är rätt maffigt..kanske..

 

Angående Y på returen vet jag att många har letat utan att hitta..säg gärna till om du hittar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Y-kopplingen finns närmare än du tror. Klicka här

 

Jebao har problem med att motorn ger upp redan efter ett par månader. Till och med Fish-street.com skriver det i produktbeskrivningen. De rekommenderar en annan pump med det bökiga namnet Coral Box Quiet Pump QP. http://www.fish-street.com/coral-box-quiet-pump-2017-new-wavemaker

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian , om det är lim muff på kranen värmer du bara röret , röret är form bart , men försök undvika US delar om det inte är absolut nödvändigt ,

men PVC är ett bra material att jobba med , det är formbart och lim delar är lätt att återanvända om det blir fel , men du behöver varmluftspistol spetsig tång bågfil och aceton ,

och om du får två st lim delar som ska sitta ihop , lämna då ett mellan rum på minst bredden på ett bågfilsblad ,då skadar du inte lim delen om du behöver göra om något , 

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite CADDAR över akvariumet, med och utan bänken (har inte ritat ut reglar, men det är byggt med 95x95 reglar enligt denna design https://www.youtube.com/watch?v=wPMn0xXjZF4&t=185s)

 

Har även gjort ett lock men det har jag inte ritat ut, det går dels lyfta upp helt via gångjärn i bakkant samt går den främre välvda delen som följer akvariumet att lyfta för matning osv.

 

Inväntar hålsågen jag beställt på ebay (45mm) samt genomföringarna, glasbiten som sitter diagonalt i bakkant tänkte jag försöka snåla till mig vid närmaste glassmästare, behöver glas till sumpen med. 

 

Alla sidor är i 10mm glas.

 

akvarium_bänk_inget lock_back.png

akvarium_bänk_inget lock_front.png

akvariumback.png

akvariumfront.png

Akvarium1.png

Akvarium2.png

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite över rördragningen ner bakom akvariumet ner till bänken, kommer borra hål i skivan i bak och köra 2x45 graders ner till sumpen, behövs/vågar man sätta en union på varje drain rör samt returen innan 45 vinklarna (dvs bakom karet)?

Finns det risk att unionerna läcker (för de skruvas väll ihop, inte limmas?). ?

Vill ju inte ha någon risk att ett rör lossnar ur unionen där bakom så det sprutar vatten på väggen och golvet.

 

Inuti bänken kommer det sitta en del avstäningsventiler som är true unions, så behöver man rensa något rör eller göra om en dragning finns ju redan unioner på dem (som man ser på mitt schema längre upp).

 

 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...