Gå till innehåll

Grönalger ökar


AndreasL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har börjat få rätt stora problem med att det kommer en hel del grönalger i mitt kar. Jag har haft igång mitt kar i ca 4-5 månader och det är den senaste veckan som grönalger har ökat rejält.

 

Det som har skett inom de tre senaste veckorna är att jag bland annat har skaffat mig en Hydra52 i lampa, hade två lysrör tidigare (vilket jag inte såg som optimalt). Och även skaffat en större skummare (Tunze 9012). 

Inställningar på Hydra är: 

59b9843777dee_2017-09-1321_12_34.png.9143738f5d5e1354973b4b0732349d80.png

59b984418b8e8_2017-09-1321_12_28.png.4fe3d29987c26b1a186afaa283240760.png

 

Om detta är totalt fel, vänligen skriv vad man kan ha istället, fick tips från en affär att ha dessa. 

 

Nu börjar grönalger att komma mer och mer och mina vita stenar har börjat bli mer och mer gröna, mina rutor får jag städa varje dag då de är rätt smutsiga när man kommer hem från jobbet samt sanden har börjat bli brun.

 

Min städpatrull innehåller två stjärnor, två eremiter och 8 turbosniglar och därefter har jag 5 st fiskar. 2 clown, två kirurger och en jag inte vet namnet på. :)

 

Hur som helst, jag är tacksam för hjälp med detta så jag får bukt på grönalger, vilket inte är skoj alls.  

 

Värden i vattnet är att NO3 är högt, men övriga värden är bra. 

 

Bör jag göra lite vattenbyten eller är detta en "nystartad" period som innebär att karet blir helt grönt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Christian J sa:

Vad är det för grönalger? Trådalger borde väl kirurgerna ätit upp.

 

Ändring av belysning kan i sig orsaka ändring av algväxt, oavsett om ljuset förändrats till det bättre eller sämre.

 

Ingen aning vad det är för typ av grönalger om jag ska vara ärlig. Kan ta en bild imorgon när karet är tänt. 

 

Så ljuset kan ha påverkats att det sker lite ändringar just nu? Men kanske bara ett tillfälligt tills karet har kommit in i den nya lampan? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du fick ett svar i din förra tråd 

Jag varnade där för att när du startade med ett kraftigare ljus så riskerade du grönalger eftersom din städpatrull är liten. Dra ner på ljuset - du har vad jag förstår inga koraller. Om du låter algerna ta överhand - då får du större problem senare eftersom tillväxten är större än vad även en stor städpatrull klarar av. Dra ner på ljuset till ungefär samma nivå som när du hade lysrör - skaffa mer städare - dra upp ljuset sakta sedan så att produktionen av alger håller samma nivå som dina städare äter.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Du fick ett svar i din förra tråd 

Jag varnade där för att när du startade med ett kraftigare ljus så riskerade du grönalger eftersom din städpatrull är liten. Dra ner på ljuset - du har vad jag förstår inga koraller. Om du låter algerna ta överhand - då får du större problem senare eftersom tillväxten är större än vad även en stor städpatrull klarar av. Dra ner på ljuset till ungefär samma nivå som när du hade lysrör - skaffa mer städare - dra upp ljuset sakta sedan så att produktionen av alger håller samma nivå som dina städare äter.

 

MVH Lasse

 

Hej,

Då har jag dragit ner ljuset ca 50% än vad det jag skickade i inlägg 2. Köpte en större städpatrull för någon vecka sedan men då får jag kanske köpa ännu mer. Dock så verkade de inte äta grönalger (sniglar) utan de tog bara bort min brunalger. Behöver man något annat djur för att äta grönalger, eller det är bara att satsa på sniglar? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort akvarium har du? 

 

I exempelvis 100l kan du behöva runt 10-20 snäckor, runt 5 eremiter och ev en sjöborre av något slag för att få det att "gå runt" bra. Jag har just nu 9 trochus och 3 eremiter i min visningsdel på 130l men skulle nog behöva ett gäng till, och då har jag ändå väldigt många snäckor som kommit med stenen som förökar sig i god takt. 

 

Butiken har gett dig ett bra exempel på en preset, när du har ordentligt med städpatrull och koraller som kräver sånt ljus. Så det är bra att du halverade ljusstyrkan sålänge. Jag kör på detta schema i bilden på min 26hd och nu har jag ett tiotal koraller varav 5 sps:er. Jag får en del alger på rutorna, såpass att min städpatrull behöver utökas, men korallerna mår bra (peppar peppar).

 

 

IMG_3875.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, kaptenen sa:

Hur stort akvarium har du? 

 

I exempelvis 100l kan du behöva runt 10-20 snäckor, runt 5 eremiter och ev en sjöborre av något slag för att få det att "gå runt" bra. Jag har just nu 9 trochus och 3 eremiter i min visningsdel på 130l men skulle nog behöva ett gäng till, och då har jag ändå väldigt många snäckor som kommit med stenen som förökar sig i god takt. 

 

Butiken har gett dig ett bra exempel på en preset, när du har ordentligt med städpatrull och koraller som kräver sånt ljus. Så det är bra att du halverade ljusstyrkan sålänge. Jag kör på detta schema i bilden på min 26hd och nu har jag ett tiotal koraller varav 5 sps:er. Jag får en del alger på rutorna, såpass att min städpatrull behöver utökas, men korallerna mår bra (peppar peppar).

 

 

Jag har ett 240 liter kar och inga koraller då jag inte har rätt på mina värden.

Men jag får väl helt enkelt ta mig till närmsta djuraffär och skaffa mig lite mer sniglar, så jag kan få bukt med dessa alger. Däremot har jag märkt av att vissa sniglar har dött (en har jag sett med ett tomt skal), är det pga all alger eller något annat?

Jag har även köpt två nya stjärnor, men tyvärr har jag inte sett röken av dessa två sedan de sattes i karet. Men de mår väl bäst under sanden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, AndreasL sa:

 

Jag har ett 240 liter kar och inga koraller då jag inte har rätt på mina värden.

Men jag får väl helt enkelt ta mig till närmsta djuraffär och skaffa mig lite mer sniglar, så jag kan få bukt med dessa alger. Däremot har jag märkt av att vissa sniglar har dött (en har jag sett med ett tomt skal), är det pga all alger eller något annat?

Jag har även köpt två nya stjärnor, men tyvärr har jag inte sett röken av dessa två sedan de sattes i karet. Men de mår väl bäst under sanden. :)

 

Det gör du nog rätt i. Försök även om butiken har inne att få utav lite olika arter, så att du får en städpatrull med lite bredare referenser. 

 

Svårt att säga varför ena har dött. Kan vara alltifrån flytten till ditt akvarium och inkoppningen som tog stryk på den, till att det finns koppar i vattnet, eller att den helt enkelt var gammal eller inte fann rätt sorts föda. Sålänge du inte ser att det är en trend att alla snäckor dör av inom kort tid efter inköp så skulle jag inte oroa mig alltför mycket.

 

Ja de håller sig mest nere i sanden om det är sandvändande sjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, kaptenen sa:

 

Det gör du nog rätt i. Försök även om butiken har inne att få utav lite olika arter, så att du får en städpatrull med lite bredare referenser. 

 

Svårt att säga varför ena har dött. Kan vara alltifrån flytten till ditt akvarium och inkoppningen som tog stryk på den, till att det finns koppar i vattnet, eller att den helt enkelt var gammal eller inte fann rätt sorts föda. Sålänge du inte ser att det är en trend att alla snäckor dör av inom kort tid efter inköp så skulle jag inte oroa mig alltför mycket.

 

Ja de håller sig mest nere i sanden om det är sandvändande sjöstjärnor.

 

Får gå till butiken och kolla vad de har att rekommendera. Får hålla koll hur många som dör efter vägen, men något är skumt. Kanske får satsa på något vattenbyte eller två om det är något där som gör att de inte orkar längre. Oftast sitter de still och sedan tar det 1 eller 2 dagar så rör de sig vidare, vissa är mer aktiva än andra, men som du säger, man kan ju haft äldre som inte orkar mer.

 

Jag har två st av denna sorten. 

 

Image result for sjöstjärna saltvattensakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det hårt eller är algerna som en lös matta? 

 

Ursäkta - jag skrev sniglar i mitt förra inlägg - skulle givetvis vara snäckor. 

 

Alger kan ibland släppa gifter om de är många - koppar tror jag inte på i detta fall eftersom koppar brukar ta algerna först. Är det många av dina snäckor som dör?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Sitter det hårt eller är algerna som en lös matta? 

 

 

Blandat, kör man ner handen så kan man få bort algerna på vissa ställe och vissa ställen sitter de lite hårdare. Ska man testa att ex köra ner en tvättsvamp och ta bort algerna från stenarna, eller sånt ska man undvika? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

3 timmar sedan, AndreasL sa:

 

Får gå till butiken och kolla vad de har att rekommendera. Får hålla koll hur många som dör efter vägen, men något är skumt. Kanske får satsa på något vattenbyte eller två om det är något där som gör att de inte orkar längre. Oftast sitter de still och sedan tar det 1 eller 2 dagar så rör de sig vidare, vissa är mer aktiva än andra, men som du säger, man kan ju haft äldre som inte orkar mer.

 

Jag har två st av denna sorten. 

 

Image result for sjöstjärna saltvattensakvarium

 

1-2 dagar är ju väldigt länge om de sitter stilla sålänge. Det är normalt att de inte rör sig lika mycket dagtid som nattetid men de hinner ändå oftast runt en hel del på ett dygn. Gör lite vattentester och se om det är något som spökar där.

 

Hur gjorde du inkoppningen på snäckorna?

 

Det där är en sandvändande sjöstjärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, AndreasL sa:

 

Blandat, kör man ner handen så kan man få bort algerna på vissa ställe och vissa ställen sitter de lite hårdare. Ska man testa att ex köra ner en tvättsvamp och ta bort algerna från stenarna, eller sånt ska man undvika? 

 

Då är det nog effektivare att ta upp stenen och skrubba. Detta skulle jag säga är en väldigt kortsiktig lösning då du själv manuellt blir karet största betare. Men för att få bort så att det inte är lika mycket för städpatrullen att handskas med är ju bara bra. Bli inte förvånad om de kommer tillbaka dock, för utan konkurrens från städpatrull och koraller så kommer grönalgerna att vara det dominerande inslaget. Nu när du har minskat ljuset och mer städpatrull kommer i så kommer du nog ganska snart se en förbättring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, AndreasL sa:

 

Ligger på 50 när jag kör vattenprover. 

 

Då skulle jag lagt minst lika mycket krut på att få ner den siffran som att trimma ljuset och introducera djur som betar, det är en kamp i uppförsbacke om du inte plockar bort maten för algerna precis lika väl som ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...