Gå till innehåll

Vad för slags alger är det egentligen?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Jag hade sugit ut manuellt oavsett om jag misstänker att det lever eller ej. För om vi säger att det är alger, och att det börjar dö vad händer då? Jo det bryts ner och producerar ammonium-nitit-nitrat, precis som vilket avfall som helst i karet. Ju mer man får bort är i stort sett alltid bättre.


Jo det är sant, får försöka få bort så mycket som möjligt.
Ska göra ett vattenbyte på söndag eller måndag och rensa bort det mesta, så får vi se om det kommer tillbaka eller inte.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu har jag borstat bort och sugit ut så mycket som möjligt av det. Fortfarande mycket kvar tyvärr men fick bort väldigt mycket också. Nu ska jag vänta några dagar, och se om det kommer mer av det eller om det håller sig på den här nivån.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fortfarande det aktiva kolet bortkopplat? Jag har kraftiga misstankar om att det lossat partiklar när kolet rört sig i reaktorn. 


Yes det har jag, kommer inte koppla in det igen förrän jag köpt nytt kol och vet att det var det som orsakat det här.
Hoppas på att det är som du säger, så man slipper fortsätta felsöka...

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Positiva nyheter! Det verkar som att det gett med sig! Ingenting försvinner av sig självt så jag får försöka få bort det manuellt men det kommer iallafall inget nytt av det. Testade att ta ur en bit sten och låta den torka, och den svarta färgen färgade ändå av sig så då är det ju nästan tvunget att vara kol..

Negativa nyheter, ser ut som att gröna tofsalger är påväg att växa till sig... finns det nåt att göra åt saken innan de bryter ut?

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket städpatrull har du, och vad? 
 
Algfaserna är inget man kan hoppa över alla gånger och ha en rätt och god mängd städpatrull underlättar processen  


Tack för svar!

Fyllde faktiskt på städpatrullen idag då den var lite klen, 10 eremiter och 7 sniglar blev det.
Vet att man inte kan hoppa över dem olika faserna, men med tanke på att karet är ca 6 månader gammalt så tänkte jag att det borde hunnit gått igenom dem. Kanske kan dyka upp alger av någon annan orsak än dessa olika faser.

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Slanten påpekar, alger kommer om det inte finns nån konkurrens, oavsett. Efter 6 månader borde du ha kommit förbi den initiala fasen. Men som sagt, inga betare så får algerna växa hur de vill. Jag skulle nog öka antalet snäckor också och gärna lite olika arter. Gillar du och vill ha sjöborrar är de också effektiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, danne031 sa:

Och som tillägg har näringsvärdena i vattnet en stor påverkan såklart, ingen näring inga alger - mycket näring mycket alger ;)

 

No3 och po4 är de intressanta och hela grundplåten för alger tillsammans med ljuset.

Ingen näring, inga glada koraller heller :) Möjligtvis glada cyanobakterier. Jag tror att det mer handlar om att konkurrera ut opportunister(som tex de tråkiga trådalgerna). Detta går att göra med tålamod och helst en bra städpatrull. Så småningom kommer kalkalger ta över substratet och konkurrera ut de tråkigare algerna. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Ingen näring, inga glada koraller heller :) Möjligtvis glada cyanobakterier. Jag tror att det mer handlar om att konkurrera ut opportunister(som tex de tråkiga trådalgerna). Detta går att göra med tålamod och helst en bra städpatrull. Så småningom kommer kalkalger ta över substratet och konkurrera ut de tråkigare algerna. 

 

/ David 

 

Helt enig, inom rimliga gränser. 30 nitrat och 1+ fosfat t.ex. lär inte många kunna hålla utan algproblem ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, som relativt erfaren akvarist är jag medveten om att det kan fungera.

 

 När det gäller nybörjare och deras trådar tänker jag ändå fortsätta hävda att man ska hålla koll på sina näringsvärden. Personligen tänker jag också fortsätta ligga lägre än de undantagsfall som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det nog så att jag ser råden om att jaga siffror som ett av de största felråden man kan ge en nybörjare. Det leder till många felaktiga beslut som äventyrar uppstarten. Jag skulle helst se att ingen nybörjare mätte överhuvudtaget de första 3 månaderna. Sedan kan man börja inrikta sig på att finslipa siffror men utan panik. De viktigaste råden jag kan ge är att försök få igång det biologiska systemet så fort det går. Lägg hellre pengarna på en stor och mångskiftande städpatrull direkt vid start och så vidare. Den här artikeln understryker detta

 

Min uppfattning är att det är de erfarna akvaristerna som skall jaga siffror om det behövs - inte nybörjaren eftersom de inte har varken erfarenhet eller tålamod

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack till alla som svarat, och vad roligt att det är lite diskussion, alltid intressant

Kanske är så att städpatrullen behöver ökas på ännu mer, kanske inte riktigt än dock då budgeten blir lidande... mätte precis nitrat och fosfat, nitratet visade sig vara ganska högt, ca 20. Fosfatet ligger på 0,08 ungefär.

Om ni vet något ställe som säljer städpatrull till bättre priser än där jag beställde sist så får ni gärna tipsa! Där kostade både snäckor och eremiter 69kr styck...

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju detta karet 6 månader och råden att utöka städpatrull har redan getts.

Jag tycker det är rent nonsens att förespråka skyhöga näringsvärden med de enkla hjälpmedel som finns idag, tur att hobbyn har rum för så varierande åsikter som den har :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen förespråkar höga näringsvärden - vad vi säger är att höga näringsvärden i sig inte är grund till algproblemen. Sänker du näringsvärdena till 0 så kommer du bara låta andra Alger/bakterier ta över - sådana som kan ta sitt fosfor och kväve från annat håll än det lösta i vattnet. Dessutom kommer du även döda de alger som finns i korallerna. Du kan alltså inte begränsa någon algtillväxt med låga näringsvärden. Det räcker med fosfat på under 0,005 och nitrat när noll för att "ful" alger skal ta över om andra betingelse finns. Och i de nivåerna är det också troligt att du får ett cyano och dinoproblem också. Att säga till att du i ett nystartat akvarium skall göra allt för att hålla nere näringsvärdena (ur ett "ful"algperspektiv är kontraproduktivt. Vid mina starter brukar jag se till att det i början finns både nitrat och fosfat tillgängligt för de "bra" algerna och att det finns gott om betare. På det sättet skapar man en miljö som förhindrar "dåliga element" att etablera sig - alla sittplatser i Bussen är helt enkelt upptagna. 

 

Om nu vi "erfarna" akvarister använder de här knepen för att få problemfria starter - varför skulle vi inte kunna förmedla dessa till nybörjarna? 

Det är ju helt klart att den "traditionella" vägen med att jaga siffror skapar problem för de som startar nya kar - varför skall man då gå in på samma spår hela tiden.

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Richard_22 sa:

Tack till alla som svarat, och vad roligt att det är lite diskussion, alltid intressant emoji4.png

Kanske är så att städpatrullen behöver ökas på ännu mer, kanske inte riktigt än dock då budgeten blir lidande... mätte precis nitrat och fosfat, nitratet visade sig vara ganska högt, ca 20. Fosfatet ligger på 0,08 ungefär.

Om ni vet något ställe som säljer städpatrull till bättre priser än där jag beställde sist så får ni gärna tipsa! Där kostade både snäckor och eremiter 69kr styck...

Mvh Richard


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ingen fara på taket med de siffrorna förrän den dagen du vill stoppa i mer krävande koraller, hinner städarna inte med att tugga i sig algerna och du börjar störa dig på dom så är det ju bara att rensa manuellt, de är inte farliga :)

 

@Lasse, jag ser ingen som förespråkar nollade värden heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förespråkar inte heller 30 i nitrat och över 0,1 i fosfat. Akvariet jag postade sitter ihop med andra akvarier med drakfisk och muränor mm, så med nuvarande filter mm så hamnar vi på dessa värden. Det är inte pga Lasse.. ;) Vad jag ville få fram var att mycket näring inte är lika med mycket alger. 

 

20 i nitrat och 0,08 i fosfat är bra värden att utgå ifrån! Lätt att justera ned om du vill det. 

Tips på algätare som gör skillnad är Diadema-sjöborrar. Känns betydligt mer effektiva än snäckor. Gissar att det blir mer betat per betald krona :) 

Fast dom äter även kalkalger så stenen kan bli lite ljus, så du vet. 

 

PS I våra andra tre korallakvarier/system ligger vi på ca 4 i nitrat och 0,03 i fosfat ;) 

 

/ David 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...