Gå till innehåll

Vad för slags alger är det egentligen?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har haft en hel del alger på sistone, trodde först det var dino men insåg ganska snabbt att det inte alls ser ut som det.

Håller just nu på med en behandling av DinoX, och det verkar faktiskt funka, det har iallafall minskat ganska ordentligt. Skulle dock vara intressant att veta vad för slags alger det är.

Till skillnad från Dino så är algerna svarta, och lossnar väldigt lätt. De är expert på att fästa sig överallt, i sumpen, på pumparna, inuti skummaren mm... Om man putsar bort dem med fingrarna så fastnar det lite där också och de färgar av sig väldigt lätt. Ser ut som något som skulle kunna komma från kol men det känns ju konstigt.

Bifogar ett par bilder också.

 

Mvh a610e414559968e9f1d424319267a8f2.jpg4a37637f14dac5105602fc555011964e.jpg08cf5577f8671750d28f94efe9107b70.jpg3dc16e976bacf3e353525de519dc1f44.jpg9fbd3c81876a5306a482ac36cbc1926a.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar mer å mer på vad det är för nåt... Är det ens alger eller är det nåt annat? Finns sjukt mycket av dem i sumpen också, till å med i rör och slangar, där det inte finns något ljus alls. Hur ska man få bort det här?
Väldigt tacksam för alla sorters råd!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha okej, då är svaret nej. Vet inte om det har något med det här att göra, men vid uppstarten använde jag Red Sea Reef Mature Kit, som innehåller No3: Po4-x. Kom bara att tänka på namnet, kanske inte alls hänger ihop med det här ämnet.

Kopplade bort kolfiltret igår när jag grejade i sumpen, har dock inte tagit ur det utan det står kvar där nere. Annars har haft det igång hela tiden så pass på den.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När slutade du använda No3PO4-x. Det var det jag menade - det är en organisk kolkälla som befrämjar bakterietillväxt. Det svarta kan ju vara ngn typ av bakterie.
 
MVH Lasse


Startade upp karet i mitten på april, började med det där medlet då och behandlingstiden var 23 dagar, så i mitten av maj, efter det har jag inte tillsatt något eller använt någon organisk kolkälla.

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad finns det att göra egentligen? Någon annan som haft liknande eller vet vad det är för nåt?

 

Mvh

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag hade nåt som såg väldigt lika ut under/strax efter uppstarten av mitt förra kar. Nästan som lätt, svart sand/aska på stenarna...

Inte en aning om vad det är, men i mitt fall försvann det på några veckor/nån månad vad jag minns. Gjorde ingen som helst skada som jag märkte av.

Jag såg det som nån nån slags reaktion med ytan på stenen och inte som något levande.

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nåt som såg väldigt lika ut under/strax efter uppstarten av mitt förra kar. Nästan som lätt, svart sand/aska på stenarna...
Inte en aning om vad det är, men i mitt fall försvann det på några veckor/nån månad vad jag minns. Gjorde ingen som helst skada som jag märkte av.
Jag såg det som nån nån slags reaktion med ytan på stenen och inte som något levande.
 
Skickat från min Reeflink med Tapatalk


Tack för svar!

Ja det är väldigt lätt, flyger omkring överallt och lossnar också väldigt lätt. Hade du det bara på stenarna?

Tycker korallerna ser lite hängiga ut, men vet såklart inte om det beror på det här eller något annat...

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tack för svar!

Ja det är väldigt lätt, flyger omkring överallt och lossnar också väldigt lätt. Hade du det bara på stenarna?

Tycker korallerna ser lite hängiga ut, men vet såklart inte om det beror på det här eller något annat...

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Bara på stenarna. Minns jag rätt så var en del av det som en missfärgning av själva stenen, men en del av det låg som löst ovanpå...
Mina egna spekulationer var antingen något kemiskt med stenen eller kolpartiklar från aktivt kol...men sen försvann det och jag fick annat att bekymra mig om (überlågt nitrat) så jag vet inte vad det faktiskt var för något.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Bara på stenarna. Minns jag rätt så var en del av det som en missfärgning av själva stenen, men en del av det låg som löst ovanpå...
Mina egna spekulationer var antingen något kemiskt med stenen eller kolpartiklar från aktivt kol...men sen försvann det och jag fick annat att bekymra mig om (überlågt nitrat) så jag vet inte vad det faktiskt var för något.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk


Då kanske det jag har är något annat ändå, det finns verkligen överallt, det virvlar upp otroligt mycket av det när man rör runt i gruset.
Tror också lite på att det kan vara något från det aktiva kolet, har nu därför stängt av kolfiltret för att se om det blir någon skillnad.

Men det lär väl vara någon som haft det här innan? Eller någon forskning eller liknande på det? Känns ju otroligt att det är helt nytt...

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Då kanske det jag har är något annat ändå, det finns verkligen överallt, det virvlar upp otroligt mycket av det när man rör runt i gruset.

På bilderna ser det identiskt ut med det jag hade, men ditt verkar 'flyktigare'. Eller så är det helt enkelt så att du har mer av det, och det är därför det yr runt mer för dig...
Okänt är det knappast, men en titt på det i mikroskop skulle nog underlätta identifiering.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


På bilderna ser det identiskt ut med det jag hade, men ditt verkar 'flyktigare'. Eller så är det helt enkelt så att du har mer av det, och det är därför det yr runt mer för dig...
Okänt är det knappast, men en titt på det i mikroskop skulle nog underlätta identifiering.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk


Ja det kanske är så att jag har mer av det, tycker det faktiskt är mest nere i sumpen. Det fäster inte så mycket där men det liksom ligger i hörnen där inte vattnet har så mycket rörelse.

Synd att man inte har tillgång till ett mikroskop, men jag tänker att nån kanske vet utan att titta i mikroskop eftersom (så som jag fattar det) är ganska olikt andra alger. Det kanske finns fler saker som liknar det här men om någon kan ge någon slags identifiering skulle jag bli väldigt tacksam!

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det att sätta en filtersocka i sumpen där vattnet kommer ner från akvariet? Då kanske du kan fånga upp en del. Det verkar inte som det är nått levande, eftersom det har samma utseende när det ligger i sumpen där alger inte kan överleva (om det är mörkt där, vill säga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det att sätta en filtersocka i sumpen där vattnet kommer ner från akvariet? Då kanske du kan fånga upp en del. Det verkar inte som det är nått levande, eftersom det har samma utseende när det ligger i sumpen där alger inte kan överleva (om det är mörkt där, vill säga)


Tack för svar!

Jo, jag har faktiskt en filtersocka där, problemet är att dessa "alger" gör så att den svämmar över väldigt snabbt.
De liksom fastnar i tyget, har testat att gjort ren den men det krävs väldigt mycket för att få den ren igen, och kanske bara efter någon timme är det samma sak igen. Får nog ut en del av dem men när den är igentäppt så rinner det mesta över tror jag...

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, är det så mycket i vattnet att det sätter igen strumpan så fort.

Nu när du har stängt av det aktiva kolet ska du nog fortsätta på den linjen för att se om det verkligen är det som är boven. Man ska felsöka en sak i taget.

  1. Hur ser ditt kol ut?
  2. Är det pellets och vilket märke?
  3. Ligger det i en strumpa eller en reaktor?
  4. Om det ligger i en reaktor, rör det sig eller ligger det still?

Testa att blanda till ganska mycket vatten och sug sedan ut så mycket av skiten med en slang. Både i akvariet och i sumpen. Se sen till att rengöra strumpan resten av den dagen. Sen får vi vänta en vecka och se om det kommer tillbaka. Om det gör det är det inte kolet som är boven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, är det så mycket i vattnet att det sätter igen strumpan så fort.
Nu när du har stängt av det aktiva kolet ska du nog fortsätta på den linjen för att se om det verkligen är det som är boven. Man ska felsöka en sak i taget.
  1. Hur ser ditt kol ut?
  2. Är det pellets och vilket märke?
  3. Ligger det i en strumpa eller en reaktor?
  4. Om det ligger i en reaktor, rör det sig eller ligger det still?
Testa att blanda till ganska mycket vatten och sug sedan ut så mycket av skiten med en slang. Både i akvariet och i sumpen. Se sen till att rengöra strumpan resten av den dagen. Sen får vi vänta en vecka och se om det kommer tillbaka. Om det gör det är det inte kolet som är boven.


1. Vad menar du, kan det se ut på så många olika sätt? Det är självklart svart och det är ganska små bitar, skulle säga 0,5-1 cm ungefär.
2. Vad menas med om det är pellets? Det följde med när jag köpte akvariet men det ser ut som helt vanligt aktivt kol.
3. Det ligger i en reaktor.
4. I början rörde det sig och flög omkring väldigt mycket, men tycker att det minskat. Nu ser det ut som att bara en del av det rör på sig och att det andra ligger fastklistrat.

Måste vänta med vattenbyte tills behandlingen med DinoX är klar (lördag), men kan köra vattenbyte på söndag eller måndag.

Mvh


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Richard_22 sa:

 


1. Vad menar du, kan det se ut på så många olika sätt? Det är självklart svart och det är ganska små bitar, skulle säga 0,5-1 cm ungefär.
2. Vad menas med om det är pellets? Det följde med när jag köpte akvariet men det ser ut som helt vanligt aktivt kol.
3. Det ligger i en reaktor.
4. I början rörde det sig och flög omkring väldigt mycket, men tycker att det minskat. Nu ser det ut som att bara en del av det rör på sig och att det andra ligger fastklistrat.

Måste vänta med vattenbyte tills behandlingen med DinoX är klar (lördag), men kan köra vattenbyte på söndag eller måndag.

Mvh


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

 

Ser det "krossat" ut som grillkol, eller är det fina hårda pellets som ser ut som avklippta rundstavar?

 

Hur länge har du haft det i karet, sedan i Maj utan att byta ut det?

Man brukar tala om 2 olika sorters kol, antingen korttids eller långtidsverkande. Kort då byter man efter några dagar, lång då kör nog de flesta någon månad som längst.

 

Jag tycker det låter mest som damm det börjat växa bakterier på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Ser det "krossat" ut som grillkol, eller är det fina hårda pellets som ser ut som avklippta rundstavar?
 
Hur länge har du haft det i karet, sedan i Maj utan att byta ut det?
Man brukar tala om 2 olika sorters kol, antingen korttids eller långtidsverkande. Kort då byter man efter några dagar, lång då kör nog de flesta någon månad som längst.
 
Jag tycker det låter mest som damm det börjat växa bakterier på.


Tack för svar!

Då har man lärt sig nåt nytt. Isåfall är det pellets precis så som du beskrev det.

Ja, maj stämmer ganska bra, skulle tippa på mitten av maj, och nej jag har inte bytt det. Kan man se på det om det är kort eller långtidsverkande eller står det bara när man köper det? Skulle gissa på att det är långtidsverkande men då skulle jag nog ändå bytt vid det här laget...
Menar du damm från kolet då? Isåfall borde det försvinna om man byter kol och stänger av reaktorn, eller behöver man få bort allt manuellt?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, Richard_22 sa:

 


Tack för svar!

Då har man lärt sig nåt nytt. Isåfall är det pellets precis så som du beskrev det.

Ja, maj stämmer ganska bra, skulle tippa på mitten av maj, och nej jag har inte bytt det. Kan man se på det om det är kort eller långtidsverkande eller står det bara när man köper det? Skulle gissa på att det är långtidsverkande men då skulle jag nog ändå bytt vid det här laget...
Menar du damm från kolet då? Isåfall borde det försvinna om man byter kol och stänger av reaktorn, eller behöver man få bort allt manuellt?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Mig veterligen kan man inte se skillnaden, och jag vet inte vad skillnaden är heller ärligt talat, jag vet bara att det finns olika sorter och själv har jag alltid långtidsverkande som jag byter efter magkänsla typ månatligen. Eller om vattnet börjar bli lite missfärgat så vet man också att det är dags. Man kan nog ganska säkert säga att ditt kol är helt verkningslöst just nu, snarare så att det rent av kan påverka negativt. Jag TROR att när kol blivit mättat så kan det börja släppa tillbaka skit i vattnet igen..obs på tror, men nytta tror jag inte ditt gör hursomhelst.

 

Har ingen direkt tanke på vart dammet kan komma ifrån, det är mer en känsla jag har av hur det ser ut när man haft vatten stående länge så det samlat damm från huset. Eller tänk när man häller ut skurvatten, det är alldeles grått med större och mindre partiklar - damm som svabbats upp. Plus att du säger att det inte verkar sitta fast/växa, utan mer bara ligga på plats tills man viftar på det. Om min teori stämmer så är det ju inget levande och därför måste det sugas bort manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Mig veterligen kan man inte se skillnaden, och jag vet inte vad skillnaden är heller ärligt talat, jag vet bara att det finns olika sorter och själv har jag alltid långtidsverkande som jag byter efter magkänsla typ månatligen. Eller om vattnet börjar bli lite missfärgat så vet man också att det är dags. Man kan nog ganska säkert säga att ditt kol är helt verkningslöst just nu, snarare så att det rent av kan påverka negativt. Jag TROR att när kol blivit mättat så kan det börja släppa tillbaka skit i vattnet igen..obs på tror, men nytta tror jag inte ditt gör hursomhelst.
 
Har ingen direkt tanke på vart dammet kan komma ifrån, det är mer en känsla jag har av hur det ser ut när man haft vatten stående länge så det samlat damm från huset. Eller tänk när man häller ut skurvatten, det är alldeles grått med större och mindre partiklar - damm som svabbats upp. Plus att du säger att det inte verkar sitta fast/växa, utan mer bara ligga på plats tills man viftar på det. Om min teori stämmer så är det ju inget levande och därför måste det sugas bort manuellt.


Då kanske det bara är bra att inte ha det igång tills jag bytt kol då. Kan säkert stämma att det kan påverka negativt också.

Det växer på vissa ställen, för det fastnar på stenar som är lodräta, men det som finns i sumpen verkar mest ligga där bara. Kanske behövas sugas ut även om det skulle vara nåt levande?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade sugit ut manuellt oavsett om jag misstänker att det lever eller ej. För om vi säger att det är alger, och att det börjar dö vad händer då? Jo det bryts ner och producerar ammonium-nitit-nitrat, precis som vilket avfall som helst i karet. Ju mer man får bort är i stort sett alltid bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...