Gå till innehåll

Vad ska man välja i saltdjungeln?


Margareta

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nu ska jag prova salt. Men nu är frågan vad ska man ha för saker så att akvariet blir så lätt och enkelt att sköta om?

Behöver verkligen hjälp, så om det är någon som känner sig manad för att ge lite tipps så är det super!!

 

Viktigt är att akvariet kommer att vara så tyst som är möjligt.

 

Tänker att jag beställer ett kar 240 liter, som har måtten 80cm x 60cm x 50cm. (Det ska passa på en speciell möbel som finns)

 

 

Har tittat på teknik tex. 

 

Lampa - Kessel 360 we

Retur pump - Vectra s1 DC (1400 GPH)

Propeller pump - VorTech MP40w QD

Skummare - Nyos Quantum 120

Tunze ATO

Doserare

...

..mm?

 

Detta är så långt jag har kommit. Vet inte enns om man behöver så här dyra saker. Vill bara att det hela ska funka bra och vara tyst.

 

:-D 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fina grejer du valt. En ändring vill jag ändå föreslå. Jag brukar alltid rekommendera minst 2 cirkulationspumpar i karen för att få mer variation i vattenrörelserna. Och returpumpen är väldigt stark.

 

Egentligen tycker jag du börjat i fel ände. Jag brukar börja med att välja inriktning på karet - djuren och sedan välja utrustning som skall passa till dessa.

Det luktar lite stenkoraller eller?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

 

Tror att inte att stenkoraller ska vara mitt focus. Jag är ju nybörjare, samt att jag tycker om när det böljar av liv i akvariet. 

Jag tänker inte ge mig på för avancerade fiskar eller andra djur, kanske upp till något som är medelsvårt. Tycker iofs om

musslor väldigt mycket så en sådan vill jag nog prova att ha.

 

Kanske jag kan då välja lite enklare utrustning? Om man ska ha två cirkulationspumpar tror du att det räcker att tex ha en 

VorTech MP40w QD och den andra lite svagare MP10w?

 

Har också en fråga angående overflow. Vet du om man kan beställa costum made akvarium med overflow??

 

Man måste väl ha sump?? 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog välja billigare pumpar. I mitt 250 liters med frökenfiskar och stenkoraller har jag en liten kinapump och en Tunze 6040.

Det är lite lite till 250 liter nu när korallerna börjar bli stora. Returpumpen är en Sicce 1.5

Det är ofta så med första karet att det inte går så lång tid innan man ångrar sig och skaffar ett större kar. (Eller lägger ned)

Då är det bra om man har lite mer pengar till ett större kar. Eller till djuren.

 

Akvariet är specialbeställt på Diamantaquarien i Tyskland. Flera månader för lång leveranstid men det är väldigt välgjort.

Jag har lämnat ritningar på karet varje gång jag beställt men det är alltid någon liten detalj som blir fel.

Det bästa är nog att beställa karet och låta honom göra det som han tycker är bäst och bygga möbeln efteråt.

Bara ange om man vill ha överrinningsfacket till vänster eller höger bak och efter baksidan eller mot en sidoruta.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Margareta , detta med pumpar och ljud är en djungel , och det är svårt att beskriva ett ljud , men om du är känslig för ljud så är skummaren den som låter mest ,

det går att få tysta någorlunda tysta pumpar men inte ljudlös, men att köpa kvalité är rätt tänkt , och en stor returpump går att ställa ner så den blir tystare ,

och akvariet är en kostnads fråga , det beror på vilket glas du vill ha , allt går att beställa , men frakten är ca 1500-1900kr om du beställer utomlandes ,

om botten ska vara 80X60 så funkar ett mindre 60X60 ,och det finns ett gratis på köp och sälj , kravet är att du köper skummare och pumpar för 600kr ,

det går åt en tub silicon för att fixa detta ,kan du inte foga om det själv ,så fixar en glasmästare det , alla andra dela går att spara för framtida projekt , och om det är en möbel som det ska stå på som är 80cm så är det inga problem att göra detta snyggt , och det är 3 sidor optiwhite så det är värt resan gbg hsb , och 10cm på höger och vänster sida passar perfekt för kaffe koppen , och en sump under karet är inte nödvändigt , det är till för att få bättre plats men att teknik , här är ett utan sump under karet ,en lite inbyggd sump i karet ,

 

om du tar en bild på din möbel som det ska stå på så blir det enklare ,men att bränna tusenlappar på ett akvarie är inte svårt , och det är synda att slänga bort 1000-1500kr och upptäcka efteråt att saltvatten inte är min grej , 

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Bordet står på vinden så inga foton idag. Det är en gammal ek-hurts. Den känns väldigt stabil. Kanske jag dessutom lägger en marmorskiva på också. Har sett videon du skickade, väldigt spännande. Jag tänker att om jag har måtten 80x60 så finns det utrymme att sätta ett fack längstbak i akvariet(likt som på filmen) Ta bort 10-15 cm till detta gör att akvariet fortfarande skulle ha ett ok djup på 45-50cm. Jag tror jag beställer av glasmästare här i Sverige. Jag har limmat akvarium själv, men det var läääääänge sedan. Så jag klarar an att limma på en glas eller plexi längst bak i akvariet. Funderar dock på om jag ska köra sump eller ej. Har förstått att överflödet är något som kan ge jobbigt ljud. Så jag måste bygga ett bra overflow i mitt akvarium. Har börjat kika lite både här och på utländska forum om hur man bygget sådana.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrat av Margareta
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni att en Kessil 360 we räcker som ljuskälla?

 

Måtten blir 80 x 60 x.... har inte helt bestämt om det ska vara 50 eller 60 högt. Man gör helst inte djupa akvarium för att det är svårt att komma åt eller? Tänker att min arm bara har den längd den har :single_eye:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan Molin är nog den som är känsligast för ljud här på guiden. Jag skulle definitivt ha en rejäl skummare. Nybörjare utan skummare är ingen bra kombination. Skummaren vädrar ut minst hälften av den ammonium som fiskarna andas ut + annat i koppen så det blir mindre nedbrytningsproduker från maten kvar i vattnet. Och nybörjare vill alltid ha mer fisk i karet som äter mer än vad korallerna tar upp.

Nyos är en av de tystaste skummarna på marknaden. Jag kan inte föreställa mig att du skulle höra något från den om den står i ett skåp.

En fördel med sumpen är att grejerna i den står synligare än om man har de längst bak i ett akvarium som är 60 brett + fack.

Och överrinningen kan du få så tyst att ingen, inte ens Stefan hör den. Och Tunze 6015 hör du inte på några dm avstånd från karet.

Jag skulle göra karet 50 högt. 

Jag brukar göra sumparna i 8 eller 10 mm glas. Ju tjockare glas desto mindre risk att vibrationer från pumparna sprider sig genom glaset.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, stigigemla sa:

Stefan Molin är nog den som är känsligast för ljud här på guiden. Jag skulle definitivt ha en rejäl skummare. Nybörjare utan skummare är ingen bra kombination. Skummaren vädrar ut minst hälften av den ammonium som fiskarna andas ut + annat i koppen så det blir mindre nedbrytningsproduker från maten kvar i vattnet. Och nybörjare vill alltid ha mer fisk i karet som äter mer än vad korallerna tar upp.

Nyos är en av de tystaste skummarna på marknaden. Jag kan inte föreställa mig att du skulle höra något från den om den står i ett skåp.

En fördel med sumpen är att grejerna i den står synligare än om man har de längst bak i ett akvarium som är 60 brett + fack.

Och överrinningen kan du få så tyst att ingen, inte ens Stefan hör den. Och Tunze 6015 hör du inte på några dm avstånd från karet.

Jag skulle göra karet 50 högt. 

Jag brukar göra sumparna i 8 eller 10 mm glas. Ju tjockare glas desto mindre risk att vibrationer från pumparna sprider sig genom glaset.

Jätte tack för svaren!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Margareta said:

Tror att inte att stenkoraller ska vara mitt focus. Jag är ju nybörjare, samt att jag tycker om när det böljar av liv i akvariet.

Tyvärr finns det bara ett fåtal arter av mjukkoraller att välja på i butiker nuförtiden, men även stenkoraller kan ha böljande polyper, som t ex Euphyllia, Heliofungia och Goniopora (de sistnämnda brukade dock anses som omöjliga förr, vet inte om det fortfarande gäller?). Sen finns det förstås olika stjärnpolyper och symbiosanemoner.

 

Quote

Man måste väl ha sump??

Nejdå, fördelen med sump är främst att man slipper se utrustningen och att det eventuellt blir tystare. Nackdelen är ökad komplexitet och risk för översvämning om man konstruerar fel.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller att konstruera rätt då, gulp!

Är det någon som har någon bra konstruerings skiss på hur man på ett bra och tyst sätt gör ett overflow samt hur man drar rören på ett bra sätt ner i sumpen?

 

Jag har funderat på (se bild)

 

Gillar dock inte att det blir en ful boxliknande grej inne i själva akvariet. Då tänker jag att jag hellre gör fack ända ner i den bakre delen. Tänker sedan att jag sätter en Back to nature bakgrund på detta fack. 

back-wide.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Margareta , det är inge problem att ha den boxen på utsidan istället ,det finns även färdiga kitt att köpa , då är det en smal plexilåda som sitter i karet resten utanför 

https://www.google.se/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=overflow+reef+tank+plumbing+outside&oq=overflow+reef+tank+plumbing+outside&gs_l=psy-ab.12...207647.210633.0.212793.8.8.0.0.0.0.97.672.8.8.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.1TdGOzs3Nsc

http://www.ebay.com/itm/acrylic-aquarium-overflow-box-/263166808219?hash=item3d45f6d09b:g:2X8AAOSwDn5ZeIwq

 

ttps://www.reef2reef.com/threads/herbie-overflow-in-eshopps-eclipse-m.251195/

mvh stefan

Ändrat av Stefan molin
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Margareta , det är inge problem att ha den boxen på utsidan istället ,det finns även färdiga kitt att köpa , då är det en smal plexilåda som sitter i karet resten utanför 

https://www.google.se/search?biw=1366&bih=662&tbm=isch&sa=1&q=overflow+reef+tank+plumbing+outside&oq=overflow+reef+tank+plumbing+outside&gs_l=psy-ab.12...207647.210633.0.212793.8.8.0.0.0.0.97.672.8.8.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.1TdGOzs3Nsc

http://www.ebay.com/itm/acrylic-aquarium-overflow-box-/263166808219?hash=item3d45f6d09b:g:2X8AAOSwDn5ZeIwq

 

ttps://www.reef2reef.com/threads/herbie-overflow-in-eshopps-eclipse-m.251195/

mvh stefan

Det kanske kan vara något! Och så borrar man hål  i akvariet? Vill helst inte ha massa slangar och grejer som syns.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen ska vara tillräckligt stor för att utrustningen ska få plats, sen ska det finnas utrymme för att ta hand om det extra vattnet som rinner ner i sumpen när returpumpen stängs av. Retur pumpen ska pumpa lite mer vatten än vad skummaren pumpar så att den inte skummaren står och skummar samma vatten.

 

Enklast är nog att välja skummare sen kan du välja returpump när du vet hur mycket vatten skummaren behöver, då kan du även kolla hur hög vattennivå du behöver i skummarfacket. När du vet skummaren och returpumpen så kan du anpassa måtten på dom facken efter utrustningen, sen skulle jag sätta in ett till fack där man kan ha ett refugium eller annan utrustning i fall man vill ändra något i framtiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-09-17 at 20:20, Margareta sa:

Gäller att konstruera rätt då, gulp!

Är det någon som har någon bra konstruerings skiss på hur man på ett bra och tyst sätt gör ett overflow samt hur man drar rören på ett bra sätt ner i sumpen?

 

Jag har funderat på (se bild)

 

Gillar dock inte att det blir en ful boxliknande grej inne i själva akvariet. Då tänker jag att jag hellre gör fack ända ner i den bakre delen. Tänker sedan att jag sätter en Back to nature bakgrund på detta fack. 

back-wide.jpg

Boxen jag gjorde i mitt akvarie är på 20x7 cm. i samma material som resten av akvariet, så det är några rör som sticker upp. men kommer knappt att synas sen när du har i en massa sten. har ett 60x60x60 akvarie som inte är igång än.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Johan254 sa:

Boxen jag gjorde i mitt akvarie är på 20x7 cm. i samma material som resten av akvariet, så det är några rör som sticker upp. men kommer knappt att synas sen när du har i en massa sten. har ett 60x60x60 akvarie som inte är igång än.

Kan man få se en bild?

:-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...